چرا آمریکا این وزیر مصری را دوست دارد؟

۲۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۹۰۵۴۶۷ سرخط اخبار

دیوید ایگناتیوس

خبرآنلاین: در شرایطی که مقام های امریکایی تلاش می کنند تبعات فرمان مرسی در برکناری مقام های ارشد نظامی مصر را هضم کنند، به نظر می رسد که چندان هم از روی کار آمدن ژنرال عبدالفتاح السیسی ناراحت و ناراضی نباشند. وزیر دفاع جدید مصر سابقه ارتباط نزدیک و صمیمی با امریکا در پست قبلی خود یعنی ریاست اطلاعات ارتش را دارد . حرکت محمد مرسی در به راه انداختن تغییرات نظامی در مصر ظاهرا امریکایی ها را شوکه کرده است. اما این بازنشستگی های اجباری و انتصاب های جدید زنگ های خطر را در کاخ سفید به صدا درنیاورد. امریکایی ها به این تغییر و تحولات به چشم کنار رفتن یک نسل از سیاسیون در مصر و روی کار آمدن نسلی دیگر نگاه می کنند. مردانی که اخیرا تنفر عمومی از خود را به دلیل عملکردهای پس از انقلاب مصر، جذب کرده و اندک اندک انزوای عمومی از جانب مردم را تجربه می کردند ، به حاشیه رانده شدند.
مقام های امریکایی بلافاصله ادعاها در خصوص تعلق السیسی به طیف اسلام گرای مصر و به تبع آن اخوان المسلمین را رد کردند. برخلاف این شایعات ، مقام های امریکایی ادعا کردند که السیسی با گذراندن یک دوره یکساله آموزش های حرفه ای در خاک ایالات متحده ، چهره ای شناخته شده در واشنگتن است و در زمان ریاست بر اطلاعات ارتش هم به خوبی با امریکا همکاری مشترک داشته است.
بی شک اخوان المسلمین که محمد مرسی سابقه عضویت طولانی مدت در آن را دارد ، اندک اندک قدرت بیشتری را به قبضه خود در می آورد. این حرکت یا نمونه ای از دموکراسی در عمل است که بر مبنای آن کنترل مدتی در اختیار ارتش قرار می گیرد و یا نشانه ای از کودتای اخوانی ها در عرصه سیاسی و نظامی مصر . بنا به سلیقه سیاسی خود می توانید هرکدام از این برداشت ها را داشته باشید.
به نظر امریکایی ها جایگزینی مقام های کهنسال نظامی در مصر جای نگرانی نیست . اما اگر محمد مرسی در راستای خانه تکانی در سیستم قضایی مصر هم برآید آن وقت است که زنگ خطرها به صدا درخواهد آمد. سیستم قضایی مصر از پیش از 11 فوریه 2011 که انقلاب در مصر شکل گرفت تا به امروز وجهه مستقل خود را حفظ کرده است. مرسی با انتصاب محمد مکی قاضی ارشد سیستم قضایی به عنوان مشاور خود اندکی دیگران را نگران کرده است. ژنرال محمد طنطاوی که پیش از این برکناری عنوان وزیر دفاع را به خود اختصاص داده بود از منظر بسیاری از تحلیل گران و مردم چهره ای غیرقابل قبول در قامت ریاست شورای نظامی مصر بود. شورایی که با برکناری حسنی مبارک در جریان انقلاب مصر نقش اصلی را بر عهده گرفت. روزهای طنطاوی از مدت ها پیش به شماره افتاده بود. اما زمان این اتفاق به گونه ای بود که آن را به کوتایی تمام عیار شبیه کرد. به نظر نمی رسد که امریکایی ها این اقدام مرسی را کودتایی از جانب اخوان المسلمین بدانند. ظاهر امر حاکی از این است که مرسی از حادثه شبه جزیره سینا که در آن 16 مرزبان مصری کشته شدند ، به عنوان فرصتی برای جابه جایی های مورد نیاز خود استفاده کرد.
نخستین چالش را مرسی با اخراج ژنرال مراد موفی رئیس اطلاعات مصر به رخ نظامیان کشید. این ژنرال پیش از این تحسین مقام های امریکایی و اروپایی را برانیگخته بود. امریکایی ها وی را چهره موثری در مبارزه با گروه های شبه نظامی حاضر در شبه جزیره سینا می دانستند. السیسی که اکنون بر مسند وزارت دفاع به جای ژنرال طنطاوی تکیه داده است با رئیس سابق اطلاعات مصر که به رای مرسی برکنار شد، همکاری های بسیار داشت هرچند در ماجراهای دفع عملیات های تروریستی در سینا کمتر نقش داشت. السیسی با جان برنان که ریاست مرکز مبارزه با تروریست کاخ سفید را عهده دار است دیداری داشته است. یک مقام امریکایی در خصوص السیسی می گوید: مردی سرسخت که همکاری های مشترک بسیاری با ما داشته است.
السیسی همچنین با مقام های اسرائیلی نیز مذاکراتی در خصوص مسائل امنیتی داشته است. به نظر می رسد که اسرائیلی ها بیش از امریکایی ها از اخراج ها و انتصاب های مرسی نگران شده اند. این حرکت های مرسی به تقابل با منافع اسرائیلی ها منجر می شود. با اینهمه برای امریکایی ها و اسرائیلی ها به نظاره نشستن آنچه در مصر می گذرد مانند ببر سواری است: خطرناک اما قابل مهار.
واشنگتن پست 12 آگوست
 


نظر شما :