سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در واکنش به خبر رسانه‌ای استقرار موشک‌های ایرانی در خاک عراق:

امضای پیمان نظامی برای تامین امنیت حق ایران است

۱۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۹۰۵۲۲۰ سرخط اخبار

شرق: روز شنبه روزنامه «السیاسه» کویت ادعا کرد که یک هیات نظامی ایرانی در دو هفته آینده به بغداد سفر می کند تا با این کشور پیمان نظامی منعقد کند. براساس ادعای این روزنامه کویتی، هیات نظامی ایران سه پیشنهاد در این توافق به عراق ارایه می دهد که شامل مانور مشترک نظامی به ویژه در آب های خلیج فارس، حمایت از ناوگان دریایی عراق و آموزش نیروهای این کشور می شود. السیاسه در بخش دیگری از این خبر مدعی شد: براساس این پیمان نظامی، ایران عراق را مجهز به سلاح های نیمه سنگین و سنگین خود می کند. تهران همچنین موشک های خود را به بهانه فروش آن به عراق در این کشور مستقر می کند. خبر روزنامه کویتی مبنی بر احتمال استقرار موشک های جمهوری اسلامی در خاک عراق را رسانه های غربی نیز بازتاب دادند. مطرح شدن احتمال استقرار موشک های جمهوری اسلامی در خاک عراق در حالی است که از حدود دو سال پیش ناتو قصد داشت سپر موشکی ای را در کشور ترکیه مستقر کند. انتشار خبر تلاش ناتو برای استقرار سپر موشکی در ترکیه با انتقاد شدید جمهوری اسلامی مواجه شد. در نهایت اما در میان انتقاد مقام های جمهوری اسلامی سپر موشکی ناتو در ترکیه مستقر شد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با شرق ضمن اینکه اعلام می کند در جریان انتشار خبر استقرار موشک های جمهوری اسلامی در خاک عراق هست اما آن را نه تایید می کند، نه تکذیب. «سید حسین نقوی» البته انعقاد قرارداد های نظامی میان جمهوری اسلامی و کشور های منطقه را حق ایران می داند.
رسانه های عربی و بعد هم غربی خبری را منتشر کردند مبنی بر اینکه قرار است جمهوری اسلامی موشک هایی را در خاک عراق مستقر کند. آیا شما در جریان این موضوع هستید؟
بله! خبر استقرار موشک های ایرانی در خاک کشور عراق را من هم در رسانه های خارجی خوانده ام.
شما به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این خبر را تایید می کنید؟
من به طور رسمی استقرار موشک های جمهوری اسلامی در کشور همسایه مان عراق را نه تایید می کنم و نه تکذیب. تاکنون هیچ اطلاعیه رسمی ای در این زمینه منتشر نشده است و من هم به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار است که چنین موضوعی را می شنوم. اما اگر هم قصدی برای استقرار موشک های ایرانی در خاک عراق وجود داشته باشد موضوع غیرعادی و غیرقابل درکی نیست. ما برای حفظ امنیت جمهوری اسلامی از تمام ابزارهای موجود استفاده می کنیم.
اساسا در دکترین امنیتی جمهوری اسلامی چنین چیزی وجود دارد؟
جمهوری اسلامی حق دارد با کشورهای همسایه اش توافقنامه های امنیتی داشته باشد. در واقع انعقاد توافقنامه های امنیتی میان ایران و کشورهای همسایه برای بهره گیری از خاک یکدیگر در راستای دفاع از تمامیت ارضی شان حق مسلم ماست. جمهوری اسلامی همواره یک نگاه ویژه ای به کشور عراق و استفاده از ظرفیت های این کشور برای تامین امنیت خودش دارد و ممکن است روزی موشک های ایرانی در خاک عراق مستقر شوند. ما در حال حاضر با عراق توافقنامه امنیتی داریم اما تاکنون من نشنیده ام که استقرار موشک های ایرانی در خاک عراق در این توافقنامه آمده باشد.
و شما ضرورت می بینید که در حال حاضر موشک های جمهوری اسلامی در خاک عراق قرار گیرد؟
این به بررسی نهادهای نظامی و امنیتی دو کشور بستگی دارد. ممکن است یک کشوری چنین امتیازی را به ما بدهد و ما هم در مقابل همین امتیاز یک امتیاز مشابه را به آن کشور بدهیم.
اگر موشک های جمهوری اسلامی در خاک عراق مستقر شوند غرب می تواند این اتفاق را تهدیدی برای خودش تلقی کند؟
به هیچ وجه. تمام توافقنامه های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر و مخصوصا همسایگانش نقش دفاعی و تامین امنیت ایران را دارد. این توافقنامه ها در راستای یک سیاست تهاجمی نیست.
احتمال استقرار موشک های جمهوری اسلامی در خاک عراق به نوعی پاسخی به استقرار سپر موشکی ناتو در ترکیه نیست؟
غربی ها نمی توانند استقرار موشک های ایرانی در خاک عراق را یک مقوله دور از انتظار قلمداد کنند. قطعا جمهوری اسلامی حق دارد؛ نباید استقرار سپر دفاعی ناتو در ترکیه و اقداماتی از این دست واکنش هایی داشته باشد. از سوی دیگر غرب نمی تواند برای خودش حق استفاده از خاک کشورهای دیگر را قایل شود اما برای جمهوری اسلامی چنین حقی را قایل شود. ما هرجا که صلاح بدانیم توافقنامه امنیتی و نظامی استفاده می کنیم. عراق هم ظرفیت زیادی برای تامین منافع دفاعی جمهوری اسلامی دارد.


نظر شما :