تجزیه سوریه برای ترکیه خطرناک است

۰۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۴۰ کد : ۱۹۰۴۸۰۹ سرخط اخبار

رسانه های ترک بطور مشترک امروز بر روی "پروژه های بعد از اسد" متمرکز شده اند و در این میان روزنامه زمان در مطلبی به طرح "تجریه سوریه" پرداخته و تحقق آن را برای ترکیه خطرناک توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تودی زمان، به گفته تحلیلگران "سوریه تجزیه شده" یکی از سناریوهای مطرح در سوریه بعد از اسد که بحث های زیادی درباره آن مطرح است می تواند یک نگرانی بزرگ برای ترکیه هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ امنیتی باشد.

بدترین بخش این سناریو برای ترکیه می تواند اینگونه باشد که گروه های مرتبط با حزب کارگران کردستان( پ.ک.ک ) کنترل مناطق کردنشین سوریه را که از جمله مناطق پرجمعیت این کشور هستند بدست بگیرند.

روزنام حریت نیز در شماره امروز خود با اشاره به دیدار وزیر خارجه ترکیه با فرماندهان مخالف سوری به نقل از "احمد داوداوغلو" می نویسد که "سناریوهای پس از اسد روی میز قرار گرفته اند".

در طی دو هفته گذشته و با کشته شدن وزیر دفاع سوریه و دو مقام بلند پایه دیگر این کشور، ارتش سوریه از شهرهای مهم کردنشین یعنی کوبانی، آفرین و آمودا عقب نشینی کرده و نیروهای مرتبط با "پی.وای.دی" (گروه های کرد سوری که گفته می شود با پ.ک.ک در ارتباط است ) برای بدست گرفتن کنترل "قامشلی " بزرگترین شهر کرد نشین سوریه، با نیروهای ارتش درگیر شدند.

قامشلی با استان ماردین ترکیه هم مرز است و با عقب نشینی ارتش از این شهر، گروه های کرد کنترل آن را بدست گرفتند و به عبارت دیگر، گروه های کرد در نزدیکی مرز ترکیه مستقر شدند.

این در حالی است که "کی ان.سی" ( پیش مرگان ) ائتلافی از 12 حزب کرد که توسط مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، تشکیل شده اخیرا کنترل شهرهایی را که ارتش سوریه از آنها عقب نشینی کرده بدست گرفته و نیروهای دفاعی خود را در آن مستقر کرده است.

علاوه بر آن، کی ان سی با ائتلاف با حزب اتحاد دموکراتیک ( پی وای دی ) که از زیرشاخه های پ.ک.ک در سوریه است موافقت کرده تا با این ائتلاف شورای عالی کردی تشکیل شود.

در همین رابطه "عمر حسینو" از روسای مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در ترکیه، به زمان گفت : این گروه شبه نظامی ( پی وای دی ) تا کنون اجازه نداده که ارتش آزاد سوریه ( مخالفین سوری ) به شهرهای کردنشین وارد شود . کردها می تواننند در این شهرها منطقه تحت امر خود را کنترل کنند.

به گفته حسینو، تشکیل ایالت کردی در سوریه برای ترکیه یک اتفاق بد خواهد بود از همین رو ایجاد رابطه حسنه میان بارزانی و "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه می تواند یک مسیر دیپلماتیک باشد برای آنکه ترکیه از تامین منافع خود در سوریه مطمئن شود.

این تحلیلگر ترک در ادامه گفت : حضور پ.ک.ک در شمال سوریه می تواند مشکلاتی برای ترکیه در مبارزه این کشور با حزب کارگران کردستان بوجود بیاورد. علاوه بر آن استقلال کردها در سوریه با منافع ترکیه در تضاد است چون تحقق این امر فشارها بر دولت ترکیه را افزایش می دهد تا حقوق بیشتری را به کردهای ساکن در این کشور اختصاص دهد.

"گوچان باسیک" از استادن رشته روابط بین الملل در دانشگاه "گازینتپ زیرو" نیز با این موضوع موافق است که تشکیل دولت کردی مرتبط با پ.ک.ک در سوریه، امر مبارزه با تروریسم را برای ترکیه دچار مشکل کرده و به آن ضربه می زند.

در همین رابطه اردوغان در هفته گذشته با اشاره به ارتباط پ.ک.ک با پی.وای.دی هشدار داده بود که ترکیه در دادن پاسخ نظامی به تهدیدهای ایجاد دشده علیه این کشور از شمال سوریه، هیچ تردیدی به خود راه نمی دهد.

"خالد خوجا" ار اعضای شورای ملی سوریه ( مالفان سوری ) نیزبه روزنامه زمان گفته که ترکیه در برابر تجزیه سوریه ساکت نمی ماند.


نظر شما :