رامنی وارد تل‌آویو شد

۰۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۰۹ کد : ۱۹۰۴۸۰۸ سرخط اخبار

میت رامنی امروز در حالی وارد تل آویو شد که علاوه بر تلاش تیم انتخاباتی اوباما برای تخریب نتایج سفر وی، موضع گیری های خود او درباره مسائل بین المللی و امنیتی نیز این بازدید او را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش فارس، میت رامنی، رقیب جمهوریخواه باراک اوباما بالاخره امروز بعد از جنجال های بسیار، وارد سرزمین های اشغالی شد به امید اینکه بتواند حمایت اسرائیلی ها و یهودیان را برای ریاست خود بر کاخ سفید کسب کند. اما نخستین سفر خارجی وی، از همان اولین مقصد یعنی لندن دچار تنش شد. علت آن هم زبان او بود که بی موقع باز شد و امنیت بازی های المپیک را نگران کننده خواند. همین اظهارنظر کار دست او داد چراکه علاوه بر رسانه های انگلیسی، دیوید کامرون، نخست وزیر و بوریس جانسون، شهردار لندن نیز به شدت به سخنان او واکنش نشان دادند و تاکید کردند که در این شهر امنیت کامل برقرار است.

بعد از اولین گاف در اولین مقصد، رامنی شنبه شب وارد سرزمین های اشغالی شد که البته مسئولیت او در این سرزمین به هیچ عنوان قابل قیاس با انگلیس نیست. هر چند رامنی با بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دوستی قدیمی دارد اما او وارد منطقه ای شده که یکی از حساس ترین مناطق جهان در بعد سیاست خارجی به شمار می آید.

 

 

رامنی در تمامی سخنرانی های انتخاباتی خود با به چالش کشیدن سیاست های اوباما در قبال اسرائیل و ایران، همواره قول رویکردی متفاوت و موثر در قبال این موضوعات را داده. اکنون هر کلام و عمل او با دقت بیشتری نسبت به انگلیس زیر ذره بین قرار می گیرد. علاوه بر این، تحت فشار قرار خواهد گرفت زیرا باید توضیح دهد چگونه می خواهد بحث خاورمیانه را متفاوت از اوباما مدیریت کند.

او پیشتر خود را دوست بسیار نزدیک اسرائیل عنوان کرده و بارها گفته دقیقا خلاف باراک اوباما، اوضاع خاورمیانه را هدایت خواهد کرد اما هرگز دقیقا مشخص نکرده این اظهارنظر از لحاظ سیاسی به چه معناست.

میت رامنی حتی در جمع کهنه سربازان جنگ های خارجی در نوادا، باراک اوباما را به «رفتار سطح پایین و نخ نما» با مقامات اسرائیلی متهم کرده و گفته بود: "اوباما صرفا مایل به سخنرانی برای مقامات اسرائیلی است و به این طریق آنها را به تمسخر می گیرد و موقعیت آنها را زیر سوال می برد. حتی در سازمان ملل نیز برای خشنودی دشمنان اسرائیل، به گونه سخن می گوید که گویی نزدیک ترین متحد ما در خاورمیانه، برای ما مشکل ساز است."

رامنی با بیان مطالب فوق افزوده بود: " مردم اسرائیل شایسته بهتر از آن چیزی هستند که رهبر جهان آزاد (آمریکا) به آنها عطاء کرده است. لحن تهدید، توهین و اتهام در سازمان ملل متحد نباید هرگز در کلام رییس جمهور آمریکا بگنجد."

اکنون این کاندیدای جمهوریخواه وارد سرزمینی شده که در خارج از آن داعیه حمایت و پشتیبانی از آن را داده بود و این بار باید به جای حمله به باراک اوباما و کلی گویی درباره مشی خود، به تشریح جزئیات سیاست هایش بپردازد تا به این طریق بتواند مقامات اسرائیلی را به حمایت از خود اقناع کند.

تلاش اوباما و تیم انتخاباتی او برای به چالش کشیدن رامنی

اما نقطه ثقل ماجرا در اینجاست که او هیچ تجربه عینی و ملموسی در زمینه مسائل مهم سیاست خارجی و بین المللی در چنته ندارد. همین موضوع نیز سیبل حملات تیم انتخاباتی باراک اوباما علیه او بوده است. با توجه به همین موضوع بود که ولسی کلارک، فرمانده ارشد سابق ناتو درباره دیدگاه های رامنی گفت: "او درباره مسائل مهم هیچ تجربه امنیت ملی واقعی در اختیار ندارد و علاوه بر این فاقد تجربه سیاست خارجی است."

 

 

او با بیان این مطلب افزود: "فکر می کنم در صورتی که قرار است موضوعی به چالش کشیده شود، مردم آمریکا شایسته شنیدن دیدگاهی جایگزین هستند و نه یکسری حرف های بی پایه و اساس و  عبارت های پیش و پاافتاده از دوران جنگ سرد."

اینها تنها مواردی نبوده که به نحوی می تواند بر روی سفر رامنی به اسرائیل تاثیر منفی گذارد. درست دو روز مانده به سفر او به سرزمین های اشغالی، باراک اوباما طی مراسمی قانون همکاری های فزاینده امنیتی آمریکا-اسرائیل را به امضاء رساند. این قانون که کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل (ایپک) به شدت برای تصویب آن لابی کرده بود، همکاری های اطلاعاتی میان دو طرف و تعهد آمریکا به ارتقاء ظرفیت نظامی اسرائیل را افزایش می دهد.

علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا درست چند ساعت مانده به ورود رامنی به اسرائیل، از اختصاص کمک مالی 70 میلیون دلاری کشورش برای تقویت سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین این رژیم خبر داد. جالب اینکه وی پیش از امضای این لایحه گفت: "گسترش همکاری در زمینه امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و فناوری با اسرائیل اولویت اصلی دولت من است."


نظر شما :