عماد مغنیه فرمانده بزرگ جنگ 33روزه

۰۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۰۴۷۸۷ سرخط اخبار

شرق: عماد که بود؟ جوانی زیبارو و محجوب که ابتدا وقتی نگاه می کرد، با چشم نیمه باز می نگریست، سپس چشم ها و صورتش پر از مهربانی می شد؛ بسیار بشاش، شادمان و انرژی بخش بود. تواضع و شوخ طبعی وی عاملی بود که کمتر کسی بتواند توانایی های او را به سادگی بشناسد. همیشه مهیا و آماده بود. مخفی ماندن از چشم دشمن با استفاده از روش های خاص، از ویژگی های دیگر او بود. به گونه ای که مهم ترین سازمان های اطلاعاتی جهان، 25 سال نتوانستند او را بیابند. او که عماد مقاومت بود، با چشمی خونبار و پیشانی شکسته به رضوان حق شتافت.» (پایگاه اطلاع رسانی عماد مغنیه)
عماد فایز مغنیه (۷ دسامبر ۱۹۶۲ - ۱۲ فوریه ۲۰۰۸) معروف به «حاج رضوان» از فرماندهان نظامی حزب الله لبنان بود که در ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ (۱۲ فوریه ۲۰۰۸) در انفجاری در دمشق ترور شد. او در فهرست افراد تحت تعقیب اتحادیه اروپا و آمریکا قرار داشت. سازمان سیا ۲۵ میلیون دلار پاداش برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری مغنیه شود، در نظر گرفته بود.
مغنیه در روستای طیر دبا در شهر صور در جنوب لبنان به دنیا آمد. پدرش شیخ جواد مغنیه از علمای برجسته شیعه لبنان بود. «جهاد» و «فواد» دو برادر وی بعدها در درگیری های لبنان و اسراییل کشته شدند. خانواده اش پس از مدتی از صور به ضاحیه جنوبی بیروت مهاجرت کردند و در آنجا عماد تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند و پس از آن وارد دانشگاه آمریکایی بیروت شد. او در آغاز دهه ۸۰ میلادی به «نیروی ۱۷» شاخه نظامی جنبش آزادی بخش فلسطین پیوست؛ نیرویی که مسوولیتش حفاظت از رهبران فلسطینی مانند ابوعمار، ابوجهاد و ابودایاد بود. با تاسیس جنبش امل به رهبری امام موسی صدر و دکتر مصطفی چمران به این گروه پیوست و سخت شیفته چمران بود به طوری که خود را شاگرد او معرفی می کرد. با جداشدن گروهی موسوم به حزب الله از جنبش امل و انتقال سید حسن نصرالله به این گروه، مغنیه نیز به حزب الله پیوست و پس از اجرای موفقیت آمیز چند عملیات به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه این حزب منصوب و در نهایت به عنوان فرمانده ارشد نظامی حزب الله انتخاب شد.
آمریکا او را متهم به بمب گذاری در سفارت آمریکا و ستاد مرکزی تفنگداران آمریکایی در بیروت می کند که طی آن بیش از 350نفر کشته شدند. اسراییل نیز او را مسوول بمب گذاری سفارت اسراییل در آرژانتین در سال ۱۹۹۲ و مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس در سال 1994 می داند.
اسراییل حتی مدعی بود عملیات ربودن دو نفر از نظامیان اسراییلی در تابستان ۲۰۰۶ که به آغاز جنگ 33روزه انجامید از سوی عماد مغنیه هدایت شده است. گفته می شود در تمام طول این جنگ، مغنیه فرماندهی ضدحمله های حزب الله را برعهده داشت که توانست با موشک باران شهرهای اسراییلی برای نخستین بار، میزان توان نظامی و قدرت دفاعی این حزب را به نمایش بگذارد.
سرانجام در ساعت 22:30 روز ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ در پی انفجاری که در منطقه «کفر سوسه» واقع در خیابان «الحدیقه» دمشق رخ داد، عماد مغنیه کشته شد. گرچه سیدحسن نصرالله از همان ابتدا اسراییل را مسوول ترور مغنیه اعلام کرد و وعده داد که با افتخار انتقام او گرفته شود اما مقامات اسراییلی تا مدت ها سکوت پیشه کرده بودند و مسوولیت این ترور را برعهده نمی گرفتند. چند ماه پیش در نهایت، عوزی اراد رییس سابق شورای امنیت ملی اسراییل اعتراف کرد که اسراییل عملیات ترور «عماد مغنیه» فرمانده نظامی حزب الله لبنان را بر عهده داشته است.
روزنامه یدیعوت آحرونوت ماجرای ترور مغنیه را به این صورت شرح داد که: «آغاز طرح ترور مغنیه با بازداشت و دستگیری یکی از مسوولان تشکیلات امنیتی خارجی حزب الله در عراق به نام موسی دقدوق، در نزدیکی یکی از مراکز شیعه در کربلا توسط نظامیان آمریکایی آغاز شد. وی از افراد نزدیک به مغنیه بود. نیروهای آمریکایی با تخلیه اطلاعات دقدوق موفق می شوند اطلاعات مهمی را درباره مغنیه به دست آورده و آنها را در اختیار اسراییلی ها قرار دهند.
به این ترتیب آنها یقین پیدا کردند که مغنیه به مناسبت 22 بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به سوریه آمده و در مراسم سفارت ایران در دمشق شرکت خواهد کرد. به این ترتیب از قبل برنامه ریزی کرده و سرانجام موفق شدند طی عملیات ویژه ای صندلی خودرو مغنیه را با یک صندلی مملو از بمب عوض کنند. سپس از طریق کنترل از راه دور خودرو مغنیه را به محض سوار شدن او منفجر کردند. البته روایت های دیگری نیز هست که گفته می شود ماموران موساد از طریق منفجر کردن یک خودرو دیگر که در آن خیابان قرار داشت موفق به ترور مغنیه شدند.


نظر شما :