جنگ لفظی میان مقام‌های ایران و اسراییل

۰۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۰۴۷۴۶ سرخط اخبار
اعتماد: در حالی که تنش‌ها بین تهران و تل‌آویو روز به روز بیشتر می‌شود و ایران همچنان با قوت اتهامات وارده از سوی اسراییل را تکذیب می‌کند، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، اسراییل را عامل انفجار اتوبوس حامل گردشگران اسراییلی در بلغارستان اعلام کرد. محمد خزاعی هدف اسراییل از این توطئه را بدنام کردن جمهوری اسلامی توصیف کرد.

سفیر ایران در سازمان ملل در نشستی که برای بررسی اوضاع خاورمیانه در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شده بود، اظهار داشت: جای شگفتی دارد که مقامات اسراییلی تنها چند دقیقه پس از این انفجار انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه رفتند. 10 روز پیش، اتوبوسحامل گردشگران اسراییلی در فرودگاه بورگاس بلغارستان منفجر شد که در آن پنج اسراییلی کشته و بیش از 30 نفر زخمی شدند. عامل این انفجار مدت کوتاهی پس از بمبگذاری خود را کشت و بلافاصله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، تهران را به دست داشتن در این جریان متهم کرد؛ اتهامی که جمهوری اسلامی آن را تکذیب کرد.

خزاعی در شورای امنیت تاکید کرد: ایران هیچ‌گاه مرتکب چنین اقداماتی علیه مردم بی‌گناه نمی‌شود. وی ادامه داد: چنین عملیات تروریستی‌ای تنها می‌تواند از سوی رژیم‌هایی طرح‌ریزی شود که تاریخ کوتاه آنها مملو از عملیات تروریستی و سوءقصد‌هاست. سفیر ایران در سازمان ملل یادآور شد که می‌تواند نشانه‌ها و مثال‌های متعددی دال بر دست داشتن اسراییل در کشتار شهروندان خود را مطرح کند.

خزاعی خاطرنشان کرد: ایران خود هدف عملیات تروریستی بوده و سوء قصد علیه دانشمندان هسته‌یی در ایران جدید‌ترین نمونه آن است. تهران بر این باور است که موساد، آژانس جاسوسی اسراییل، در پس پرده سوءقصد‌هایی قرار دارد که از سال 2010 تاکنون پنج دانشمند هسته‌یی ایران را هدف قرار داده است.

سفیر ایران در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: جمهوری اسلامی هرگونه اقدام تروریستی در هر قالب و شکلی را محکوم می‌کند.

این در حالی است که هیام وکسمن، سفیر اسراییل در سازمان ملل، در مقابل اظهارات خزاعی مدعی شد: نشانه‌هایی حاکی از دست داشتن ایران در انفجار بلغارستان وجود دارد. وی در زمینه طرح ادعاهای خود گامی فراتر نهاده و مدعی شد در ماه‌های اخیر اقدامات دیگری نیز از سوی ایران علیه اهداف اسراییلی در سراسر جهان انجام شده است. ادعایی که اخیرا پلیس نیویورک و بنیامین نتانیاهو نیز آن را مطرح کرده‌اند اما جمهوری اسلامی آنها را بی‌پایه و اساس می‌خواند.

خبرگزاری رویترز به نقل از وکسمن گزارش داد: ایران هولوکاست را انکار کرده و حملات 11 سپتامبر در امریکا را یک تئوری توطئه‌یی توصیف می‌کند و اکنون نیز اسراییل را به اقدام علیه شهروندانش محکوم می‌کند.



اپیدمی اتهام‌زنی

اما ادعاهای اسراییل درباره ایران تنها به اظهارات سفیر این کشور در سازمان ملل ختم نمی‌شود. اخیرا لیبرمن، وزیر امور خارجه اسراییل، با اشاره به مذاکرات هسته‌یی در استانبول بین معاونان کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، مقام ارشد مذاکرات هسته‌یی ایران اعلام کرده است که باید اقدام علیه ایران آغاز شود؛ اقدامی که در ادبیات اسراییل به گزینه نظامی تعبیر می‌شود. از سوی دیگر ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، نیز قدرت‌های جهانی را به افزایش تلاش‌های خود برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌یی ایران ترغیب کرده و مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به ورود ایران به باشگاه هسته‌یی اعلام کرده است. ایهود مدعی است که پس از هسته‌یی شدن ایران، مقابله با آن بسیار دشوار خواهد بود.

رسانه‌های اسراییلی اظهارات باراک را این‌گونه تعبیر کرده‌اند که وی برای اقدام نظامی احتمالی اسراییل علیه ایران تلاش می‌کند. وزیر دفاع اسراییل در مراسم فارغ‌التحصیلی پرسنل امنیتی مدعی شد: از عمق دشواری‌ها و پیچیدگی‌ها در ارتباط با بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته‌یی آگاه هستم.

این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌جویانه بودن اهداف هسته‌یی خود تاکید دارد و ادعای اسراییل درباره ماهیت نظامی این برنامه‌ها را بی‌اساس می‌داند.

باراک که نطقی طولانی درباره ایران بیان می‌کرد، مدعی شد اسراییل امروز با پیچیده‌ترین چالشی مواجه است که تاکنون در مقابلش قرار گرفته و شاید ناچار باشد برای امنیت خود تصمیم‌های دشوار و مهمی اتخاذ کند. این در شرایطی است که باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا، می‌کوشد دوستان اسراییلی خود را به کنار گذاشتن گزینه نظامی علیه ایران ترغیب کند. شماری از تحلیلگران نیز بر این باورند که پیامد‌های اقدام نظامی اسراییل برای منطقه و جهان بسیار گسترده خواهد بود. البته در مقابل تهدید‌های اسراییل، مقامات جمهوری اسلامی نیز هشدار داده‌اند در صورت هرگونه اقدامی، ظرف مدت چند دقیقه اسراییل را هدف قرار می‌دهند و بر روی میز بودن تهدید بستن تنگه هرمز نیز همواره تاکید دارند.

اتهام‌زنی‌های اسراییل علیه ایران در شرایطی ادامه دارد که لئون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا، در هفته آینده برای ملاقات با مقامات اسراییلی راهی منطقه می‌شود و میت رامنی، نامزد جمهوریخواه انتخابات 6 نوامبر امریکا نیز امروز در دومین مقصد تور خود، پس از انگلیس به اسراییل می‌رسد. نتانیاهو پیش از این اعلام کرده بود مساله هسته‌یی ایران در دستور کار این ملاقات قرار دارد.



لفاظی‌های رامنی درباره ایران

رامنی که پیشتر از ایران خواسته بود به عنوان مبنای هر گونه توافق هسته‌یی با امریکا، برنامه‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند و از سوی دیگر منتقد سرسخت اوباما در سیاست وی در قبال تهران به شمار می‌رود، اخیرا مدعی شد گزینه نظامی به عنوان آخرین اقدام در برخورد با تهدید هسته‌یی ایران روی میز قرار دارد.

نظر شما :