سیاست خارجی حرف چندم را می زند؟

۰۲ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۹۰۴۵۲۹ سرخط اخبار
شرق: رقابت میان نامزدهای «جمهوری‌خواه» و «دموکرات» انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وارد مرحله تازه‌ای شده است. اکنون تحلیلگران و رسانه‌های نزدیک به جمهوری‌خواهان، راهبرد تیم سیاست خاجی باراک اوباما را هدف گرفته و آن را به تندی مورد انتقاد قرار می‌دهند.
به نوشته «دیلی تلگراف» این هفته هم پای هیلاری کلینتون و یکی از مشاورانش به میان کشیده شده است. جمهوری‌خواهان مدعی هستند وزیر خارجه رییس‌جمهوری دموکرات و مشاورانش، رابطه‌ای نزدیک با اخوان‌المسلمین دارند. این ادعا البته واکنش منفی برخی از هم حزبی‌های آنان را نیز برانگیخته است. از جمله سناتور جان مک کین به دفاع از یکی از مشاوران هیلاری کلینتون پرداخت که هدف اتهام ارتباط با اخوان‌المسلمین قرار گرفته بود. جان مک کین در سنا حاضر شد و سخنان «میشل باخمان» علیه «هما آدبین» معاون ستاد هیلاری کلینتون را مورد انتقاد قرار داد. او این ادعای باخمان را «یک حمله بیجا و بی‌اساس به یک زن محترم و وفادار به کشور» توصیف کرد.
باخمان، شانس سابق جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری و چهار نفر دیگر از اعضای جمهوری‌خواه به مجلس نمایندگان نامه‌ای نوشته و مدعی شده بودند که وزارت خارجه ایالات متحده، سیاست خارجی خود را با مشی طرفداران گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین همراه کرده است. منشاء چنین ادعاهایی دیدار اخیر وزیر خارجه ایالات متحده با محمد مرسی بود. هشت روز پیش، ملاقات وزیر خارجه آمریکا با اولین رییس‌جمهوری منتخب مصر با تظاهراتی اعتراضی علیه آمریکا و اخوان‌المسلمین همراه شد. مخالفان در شعارهای خود، آمریکا را متهم به حمایت از گروه‌های اسلامی و نادیده گرفتن انقلابیون کردند. وزیر خارجه آمریکا که در دیداری دو روزه از مصر وارد این کشور شده بود در این سفر علاوه بر ملاقات با رییس‌جمهوری مصر و ژنرال حسین طنطاوی رییس شورای‌عالی نظامیان این کشور، با فعالان زن و رهبران مسیحیان قبطی نیز دیدار کرد.
آمریکا در پی سقوط مبارک، برای حمایت از روند دموکراسی، کمک‌های مالی زیادی به مصر کرده که از جمله شامل بخشودگی قروض مربوط به ضمانت‌های بانکی این کشور می‌شود. هیلاری و مشاورانش هدف این سفر را نشان دادن حمایت آمریکا از دوران دشوار گذار دموکراتیک در مصر عنوان کردند. این در حالی است که گروهی همزمان در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری مصر اجتماع کردند و علیه مرسی و اخوان‌المسلمین شعار دادند. تظاهرات اعتراضی علیه ملاقات کلینتون و مرسی به دعوت فعالان مسیحی مصر انجام گرفت. گفتنی است برخی ناظران، سرنگونی پرشتاب حسنی مبارک در سال 2011 را ناشی از فشار واشنگتن بر ارتش مصر برای قطع حمایت از حکومت قاهره ارزیابی می‌کنند.
اما در دیگر سوی این ماجرا، تبلیغات در راستای سیاست‌های خارجی رقیب باراک اوباما قرار گرفته است. او سعی دارد تا در نقطه مقابل، تصمیمات خود را پررنگ‌تر جلوه دهد. میت رامنی، این هفته با سفر به انگلستان، اسراییل و لهستان، در جریان تلاش برای کسب اعتبار به عنوان یک فرمانده بالقوه کل قوا در رقابت با اوباما، وارد صحنه‌ای جهانی می‌شود.
برای کاندیدای کسب مقام ریاست‌جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، که پیشتر در بخش خصوصی یک مدیر اجرایی بود و فرمانداری ایالت ماساچوست را نیز با تجربه‌ای اندک در امور خارجی پشت سر گذاشته است، فرصتی است تا صلاحیت خود را در اموری که اغلب خاص روسای‌جمهوری است، ابراز کند. در کانون این سفر دیداری حساس از نظر سیاسی از اسراییل قرار دارد که او در آنجا با رهبران ارشد ملاقات می‌کند.
دیدار نامزد جمهوری‌خواه از اسراییل روز ۲۸ ژوئیه
(هفتم مرداد) انجام می‌شود که رامنی در جریان آن با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسراییل، دانیل شاپیرو سفیر آمریکا در اسراییل و شیمون پرز رییس‌جمهوری رژیم اسراییل ملاقات می‌کند. مشاوران رامنی نگفته‌اند آیا او به کرانه باختری نیز سفر خواهد کرد یا نه، اما به‌نظر می‌رسد که او قصد دارد با سلام فیاض نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطینی نیز ملاقاتی داشته باشد. رامنی نه در نظر دارد به افغانستان سفر کند، که آمریکا در آنجا کماکان درگیر جنگی 10 ساله است و نه به عراق برود، که اوباما به درگیری نظامی در آنجا طبق وعده‌اش پایان داده است. سفر به افغانستان می‌تواند توجه مردم خسته از جنگ را به مناقشه جاری جلب کند و رامنی مجبور شود در پاسخ به این پرسش که در مقام ریاست‌جمهوری چه اقدامی در مورد جنگ انجام می‌دهد، به طرح جزییات بپردازد. او تاکنون سعی کرده است گزینه‌هایش را در مورد مسایلی نظیر زمان فراخواندن سربازان آمریکایی از افغانستان مطرح نکند.
نامزد جمهوری‌خواه همچنین در آغاز سفر خارجی این هفته خود نخست به لندن می‌رود و قصد دارد تا در آنجا با دیوید کامرون نخست‌وزیر، نیک کلج معاون نخست‌وزیر، جورج آسبورن خزانه‌دار کل، ویلیام هیگ وزیر امورخارجه و اد میلیبند رهبر حزب اپوزیسیون کارگر ملاقات کند. این در حالی است که همزمانی این سفر با آغاز بازی‌های المپیک در لندن به رامنی فرصت می‌دهد با بعضی از رهبران جهان نیز که به این مناسبت به پایتخت انگلستان سفر می‌کنند، ملاقات کند. بازی‌های المپیک همچنین به رامنی فرصت می‌دهد تا کارنامه خود را در برگزاری بازی‌های زمستانی المپیک سال ۲۰۰۲ در سالت لیک‌سیتی مطرح کند. رامنی جزو هیات رسمی آمریکا در رقابت‌های بین‌المللی المپیک لندن نیست و میشل اوباما، بانوی اول آمریکا، هیات آمریکایی را سرپرستی می‌کند. همچنین سفر رامنی به لهستان به دعوت لخ والسا پایه‌گذار جنبش کارگری موسوم به هم بستگی انجام می‌گیرد که در جریان ‌گذار لهستان از نظام کمونیستی به دموکراسی در مقام ریاست‌جمهوری آن کشور نیز خدمت کرده است.
 

نظر شما :