نگرانی روسیه از تنبیه 4 میلیارد دلاری ایران

۲۸ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۹ کد : ۱۹۰۴۲۹۲ سرخط اخبار

روزنامه «کامرسانت» اعلام کرد که اطلاعاتی بدست آورده است که رهبران روسیه به این نتیجه رسیده‌اند که خطر موفقیت دادگاه حکمیت ژنو در خصوص شکایت ایران از شرکت «راس آبارون اکسپورت» و درخواست خسارات مالی 4 میلیارد دلاری از طرف روسی بخاطر عدم تحویل سامانه‌های دفاع ضدموشکی «اس-300» به این کشور، عملا جدی است. تصمیم این دادگاه در موافقت با دیدگاه طرف ایرانی می‌تواند به اعتبار روسیه آسیب جدی وارد کند.

یک منبع خبری روزنامه «کامرسانت» در دولت روسیه اعتراف کرده است که وضعیت شکایت ایران به دادگاه ژنو بسیار جدی است.

وی توضیح داد: متاسفانه ما دلیلی نداریم باور کنیم که دادگاه در هنگام تصمیم گیری در مورد این شکایت، تمامی زوایا و وضعیت پیچیده در خصوص ایران را در نظر بگیرد. این خطر وجود دارد که روسیه مجبور به پرداخت خسارت مالی سنگینی شود.

4 میلیارد دلار ، تقریبا یک سوم ارزش کلی قرارداد فروش این نوع تجهیزات نظامی به ایران است که بر اساس اطلاعات سرویس فدرال همکاری‌های نظامی-فنی روسیه، در سال 2011 ارزش آن 13.2 میلیارد دلار اعلام شده بود.

دادگاه ژنو یکی از معتبرترین دادگاه‌های حکمیت بین‌المللی (به همراه دادگاه استراسبورگ و دادگاه لندن) است و بر اساس کنوانسیون نیویورک مربوط به سال 1958 روسیه (بعنوان جانشین حقوقی اتحاد جماهیر شوروی سابق) موظف به اجرای تصمیمات اتخاذ شده در این دادگاه است.

امکان پرداخت خسارتی معادل 4 میلیارد دلار مسئله‌ای نیست که باعث خرسندی رهبران روسیه شود. بر اساس اطلاعات این روزنامه، در چنین شرایطی مقامات مسکو قصد دارند از مقامات تهران بخواهند تا از شکایت خویش صرف نظر کنند. در صورت عدم موفقیت، روسیه بعید نیست با تحویل موشک‌های «اس-300 » به ایران موافقت کند.

به گفته یک مقام آگاه نزدیک به سرویس فدرال همکاری‌های نظامی-فنی روسیه، این موضوع در جریان سفر اخیر هیئت روسی به تهران مورد بررسی طرفین قرار گرفته است. ولی برای ادامه رایزنی‌ها در این خصوص طرف روسی از مقامات تهران خواست تا از شکایت خود صرف‌نظر کنند.

مقامات سفارت ایران در مسکو این مسئله را نه تایید و نه تکذیب نمودند. در سرویس فدرال همکاری‌های نظامی-فنی روسیه هم از تفسیر این موضوع خودداری کردند.

در عین حال "رجب صفروف" مدیر مرکز روسی مطالعه ایران معاصر معتقد است: ایران از روسیه پول نمی‌خواهد، بلکه مایل است تا روسیه این سلاح تدافعی خریداری شده را به این کشور تحویل دهد.

این کارشناس مسائل ایران گفت: ایران خود را یک قدرت منطقه‌ای می‌داند و خودداری فدراسوین روسیه از تحویل تسلیحات نظامی که این کشور برای دفاع از خود به آنها نیاز دارد، مانند یک سیلی علنی بود. برای متقاعد کردن مقامات مسکو برای تحویل این موشک‌ها تهران حاضر است تا کمک کند توضیح مناسبی در این خصوص برای کشورهای غربی پیدا شود تا روسیه بتواند بدون دردسر مفاد قرارداد امضاء شده را اجرا کند، در غیر این صورت روسیه باید جریمه سنگینی بپردازد.

به گفته صفروف، ایران حاضر است در صورت تحویل موشک‌های «اس-300» به این کشور، از شکایت خود صرف‌نظر کند و اعمال فشار بر مقامات تهران تنها نتیجه معکوس خواهد داشت.



نظر شما :