ایران درمسیر تولید سوخت هسته یی کشتی ها

۲۸ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۸ کد : ۱۹۰۴۲۸۹ سرخط اخبار
اعتماد : حدودا یک ماه پس از انتشار خبر راه‌اندازی زیردریایی با سوخت هسته‌‌یی، یک عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از لزوم تامین سوخت هسته‌یی برای کشتی‌های ایران نیز خبر داد. الله‌وردی دهقانی در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است: با توجه به تحریم‌های کشورهای غربی از جمله در بحث کشتی‌های ایران، جمهوری اسلامی برای مقابله با تحریم‌ها، سوخت هسته‌یی را جایگزین سوخت فسیلی می‌کند تا کشتی‌های ایران به‌رغم پیمودن مسافت‌های طولانی، نیازی به سوخت‌گیری مجدد نداشته باشند.

وی اضافه کرد: دولت ایران برای تامین سوخت کشتی‌ها باید غنی‌سازی اورانیوم را تا هر اندازه‌یی که نیاز است، انجام دهد چراکه ما نمی‌توانیم به خاطر تحریم‌های غربی روابط تجاری خود را با سایر کشورها قطع کنیم.

حدود یک ماه پیش نیز عباس زمینی، معاون فنی فرمانده در نیروی دریایی ارتش ایران از آغاز فعالیت‌ها برای تولید زیردریایی با سوخت اتمی خبر داده بود.

این خبر به طور گسترده‌یی در رسانه‌های خارجی منتشر شد و مورد توجه قرار گرفت.

این خبر نشان می‌داد که روند پیشرفت‌های هسته‌یی ایران همچنان ادامه دارد و تحریم‌ها و اعمال فشارهای متعدد نیز نتوانسته‌اند باعث توقف روند رو به جلوی پیشرفت‌های اتمی تهران شوند.

رویترز هم در همان مقطع در گزارشی نوشته بود سوخت هسته‌یی زیردریایی‌ها نیازمند غنی‌سازی اورانیوم به میزان بیش از 20 درصد است. به احتمال بسیار، ایران خواهان دریافت سوخت هسته‌یی برای زیردریایی‌های خود خواهد شد. اما به دلیل تحریم‌های یکجانبه امریکا و اتحادیه اروپا و قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران نخواهد توانست سوخت مورد نیاز برای مصرف در زیردریایی‌ها را به دست آورد، به همین دلیل تهران خود راسا به تولید سوخت هسته‌یی مورد نیاز برای زیردریایی اقدام خواهد کرد و البته چنین سوختی نیازمند غنی‌سازی بیش از 20 درصد است.

ایران قبل از این هم برای فعالیت رآکتور تحقیقاتی تهران خواستار دریافت سوخت هسته‌یی شده بود اما کشورهای غربی از این اقدام سرباز زده بودند. پس از آن در چند مرحله مذاکراتی میان ایران، روسیه و کشورهای غربی بر سر طرحی انجام شد که بر اساس آن، تهران در مقابل ارائه اورانیوم غنی‌شده خود به کشورهای غربی، سوخت هسته‌یی دریافت می‌کرد. در این مبادله، روسیه نیز نقش میانجی را ایفا می‌کرد و قرار بود در دو مرحله سوخت هسته‌یی از طریق روسیه و فرانسه تحویل ایران شود اما پس از رایزنی‌ها و مذاکرات متعدد، چنین مبادله‌یی عملی نشد اما ایران توانست غنی‌سازی را بیش از 5 درصد افزایش دهد و به سطح 20 درصد برساند و سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران را تهیه کند.

شماری از تحلیلگران غربی گفته بودند موضوع تهیه سوخت هسته‌یی برای زیردریایی باعث می‌شود ایران بتواند زمینه مناسب برای پیشرفت هسته‌یی را فراهم کرده و به این دلیل غنی‌سازی اورانیوم را در سطح بالاتر از 20 درصد انجام دهد.

قطعا در چنین شرایطی ایران خواهد توانست در مذاکرات بعدی با 1+5 از پتانسیل بیشتری برای چانه‌زنی و رایزنی برخوردار باشد. در این زمینه می‌توان به نقش کسب توانمندی غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم در مذاکرات اخیر ایران و 1+5 اشاره کرد.

قبل از غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20 درصد، مذاکرات غربی‌ها با ایران بر سر توقف غنی‌سازی در سطح 5 درصد بود اما با افزایش غنی‌سازی به سطح 20 درصدی، پیشنهاداتی برای پذیرش غنی‌سازی 5 درصدی در مقابل توقف غنی‌سازی 20 درصدی مطرح شد، در شرایط فعلی نیز غنی‌سازی بالاتر از 20 درصدی قطعا می‌تواند چانه‌زنی مقامات ایرانی را در مذاکرات هسته‌یی افزایش دهد.

نظر شما :