بحران سوریه دامن این کشور را خواهد گرفت؟

۲۵ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۹۰۴۱۴۴ سرخط اخبار
خبرآنلاین: برای مدت چندماه مرزهای ترکیه و لبنان ابزار در اختیار شبه نظامیان مخالف بشاراسد رئیس جمهوری سوریه برای قاچاق سلاح بود. اکنون پای همسایه دیگری نیز به میان آمده است: عراق. دولت بغداد ادعا می کند که مخالفان بشار اسد از خاک این کشور برای حمله به دولت بشار اسد استفاده می کنند. هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در نشست مطبوعاتی نه چندان پرجمعیت، اعلام کرد که هم آمریکایی ها و هم عراقی ها به این قطعیت رسیده اند که القاعده در سوریه از طریق مرزهای غربی عراق فعالیت هایی را آغاز کرده است. زیباری در این خصوص به خبرنگاران گفت: کنترل 680 کیلومتر مرز مشترک کار آسانی نیست. سوریه برای جهادیون القاعده بهشت است چرا که نبود امنیت و ناتوانی دولت در کنترل تمامی مناطق شرایط مساعدی را برای آنها فراهم کرده است. مساله حضور القاعده در سوریه چیزی نیست که نتوان آن را باور کرد. ایمن الظواهری رهبر القاعده فوریه گذشته از طرفداران خود خواست که به مبارزه با دولت بشار اسد روی آورند. با اینهمه سخنان زیباری در خصوص حضور القاعده در مرزهای سوریه و عراق برای دومین بار در شش ده روز گذشته تکرار می شود. این هشدارها بیانگر نگرانی عراق از گسترده شدن دامنه ناآرامی های سوریه به کشوری است که هنوز از شوک هشت سال جنگ و حضور اشغالگران درنیامده است. آخرین گردان سربازهای امریکایی هم تقریبا 7 ماه پیش از عراق رفت. اگر برآوردهای زرداری از اوضاع در سوریه و عراق درست باشد ؛ احتمال سقوط بغداد در دامان بحران 17 ماهه سوریه بسیار زیاد خواهد بود. زیباری در بخش هایی از سخنان خود تاکید کرد که مقام های عراقی در دیدار با کوفی عنان نماینده جامعه جهانی در سوریه در خصوص نگرانی های خود با محوریت بحران در سوریه صحبت کرده اند.


عراق تاکنون موضع خود در بحران سوریه را مستقل و بدون جانبداری از فردی خاص اعلام کرده است. این در حالی است که همسایه شرقی و متحد عراق در منطقه یعنی ایران همچنان از دولت بشار اسد حمایت می کند. همسایه جنوبی عراق یعنی عربستان سعودی در جبهه مقابل ایران قرار داشته و از مخالفان بشار اسد حمایت می کند. زیباری در سخنان خود تاکید کرد که دولتش از طرح انتقال قدرت در سوریه با توسل به گفتگو میان مخالفان و دولت حمایت می کند.با اینهمه زمانی که خبرنگار تایم از وی می پرسد : آیا اسد باید در قدرت بماند یا خیر؟ او پاسخ داد: این امر به تصمیم مردم سوریه بستگی دارد که خود در مورد هویت رهبرشان تصمیم گیری کنند.
بی طرف ماندن عراق در بحران سوریه به خودی خود قابل ستایش است. با این همه سرایت بحران از سوریه رسما آغاز شده است. خشونت رایج در سوریه می تواند شکاف میان سنی و شیعه را در عراق نیز عمیق تر کند. اوایل هفته جاری بود که شاخه القاعده در عراق با انتشار بیانیه ای بر روی سایت خود ، مسئولیت چندین بمب گذاری در شهرهای بزرگ شیعیان را پذیرفت. سلمان شیخ مدیر موسسه بروکینگز دوحه در این خصوص می گوید: افرادی هستند که از دولت بشار اسد حمایت می کنند و دسته دیگری هم وجود دارد که مخالف بشار هستند. سناریو جدی که در این میان وجود دارد میزان تاثیر گذاری دو بحران سوریه و عراق بر یکدیگر است. مناقشه سوریه شکاف های موجود در عراق را عمیق تر خواهد کرد.


با وجود تاکید عراقی ها بر بی طرفی در این مناقشه، سلمان شیخ ادعا می کند که نوری مالکی نخست وزیر عراق از سوی ایران برای حمایت از بشار اسد تحت فشار قرار دارد! زیباری با رد این ادعا تاکید می کند که نفوذ تهران بر دولت بغداد قابل کتمان نیست اما زمانی که بحث امنیت ملی پیش می آید ، دولت عراق مستقل عمل می کند.
نویسنده این مطلب برای تایم در مقام نتیجه گیری می نویسد: برای عراقی ها حتی فکر کردن به بی ثباتی های بیشتر هم عذاب آور است. اوایل هفته گذشته بود که مرکز استراتفور در گزارشی اعلام کرد که بحران سوریه می تواند نسل جدیدی از مجاهدین با ایدئولوژی های خاص را روی کار بیاورد. ورود موج دیگری از شبه نظامیان به عراق از مرز سوریه چندان سخت و غیرقابل باور نخواهد بود. نماینده دولت خودمختار کردستان عراق در نشستی در پاریس ضمن ابراز نگرانی از گسترده تر شدن دامنه ناآرامی ها از سوریه به عراق به آوارگان کردی اشاره کرد که به شمال عراق پناه آورده اند و در صورت سقوط دولت بشار اسد احساس امنیت کافی برای بازگشت نخواهند کرد.هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از بشار اسد چه کسی روی کار خواهد آمد؟ آیا رئیس جمهور آتی سکولار است یا اسلام گرا. هرچند عراق خود را برای هر دو این سناریوها مهیا کرده است اما شاید برای بغداد نیز مانند تهران بهترین وضعیت بقای دولت بشار اسد باشد.

 

نظر شما :