جوسازی اسراییلی ها علیه ایران در آستانه مذاکرات

۲۳ تیر ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۳ کد : ۱۹۰۴۰۹۲ سرخط اخبار

به گزارش فارس، در حالیکه قرار است دور دوم مذاکرات کارشناسی میان ایران و 1+5 در تاریخ 3 مردادماه در استانبول برگزار شود، روزنامه "تایمز" رژیم صهیونیستی با هدف تلاش برای به شکست کشاندن این مذاکرات و با با ادعای دسترسی به سندی سازمانی، در گزارشی نوشت که ایران درصدد توسعه برنامه هسته ای و نه تعلیق آن است؛ گزارشی که نیاز تهران به پشتیبانی از تاسیسات غنی سازی و راه اندازی 4 رآکتور تحقیقاتی جدید را به نمایش می‌گذارد.

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به اینکه این سند به تنهایی معتبر نیست، در خبری مدعی شده است که این سند توسط مذاکره کنندگان ایران در مذاکرات کارشناسی هفته گذشته 1+5 با تهران در استانبول مورد استفاده قرار گرفته است و ممانعت مهار نشدنی نظام ایران در مقابل تلاش های بین المللی برای مذاکره درباره پادمان ها و محدودیت هایی که از دستیابی ایران به قابلیت تسلیحات هسته ای جلوگیری می کنند را به روشنی به تصویر کشیده است.

در ادامه این خبر اینطور ادعا شده است که این سند علاوه بر اینکه نشان می دهد که ایران آمادگی تعلیق و یا کاهش فعالیت های برنامه هسته ای اش را ندارد، با استناد به منابعی، از طرح های ایران در رابطه با گسترش برنامه هسته ای تهران خبر می دهد.

این روزنامه صهیونیستی مدعی شده که در بخشی از این سند که به بحث درباره تاسیسات غنی سازی فردو پرداخته شده، اینطور آمده است: در شرایطی که ما با تهدیدهای دائمی روبرو هستیم، به یک تاسیسات پشتیبانی برای محافظت از فعالیت های غنی سازی امان نیاز داریم.

در ادامه این خبر آمده است که نکته دیگری که در این سند وجود دارد به رآکتور تحقیقاتی تهران مربوط می شود؛ در این سند به ضرورت راه اندازی 4 رآکتور تحقیقاتی دیگر اشاره شده و دلیل آن نیز وسعت ارضی ایران و طول عمر کوتاه ایزوتوپ های پزشکی عنوان شده است.

"تایمز" اسرائیل مدعی شده است که بند بعدی موجود در این سند نشان می دهد که ایرانی ها می خواهند مجتمع های سوخت خود را به سایر کشورها بفروشند.

بر اساس این خبر، این سند که ادعا می شود در نشست اخیر کارشناسی ایران با 1+5 مورد استفاده قرار گرفته و تاریخ آن مربوط به 3 جولای سال جاری است، در وهله اول اهداف ایران در روند دیپلماتیک را به نمایش می گذارد که این اهداف شامل بدست آوردن تائید بین المللی حق ایران برای داشتن فعالیت های غنی سازی و تضمین پایان مطلق تمام تحریم ها علیه ایران است و در وهله دوم نیز به جزئیات پاسخ ایران به پیشنهادات ارائه شده از سوی 1+5 به ویژه رد درخواست بین المللی درباره تعطیلی تاسیسات فردو می پردازد.

"تایمز" اسرائیل نوشت که این سند شامل بیانیه هایی است که جمهوری اسلامی ایران روی آنها تاکید دارد از جمله مخالفت با ساخت تسلیحات هسته ای بنا بر فتوای صادر شده از سوی رهبری ایران علیه این تسلیحات.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه این خبر به بخش دیگری از این سند اشاره کرده است که به آمادگی ایران برای توقف غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در صورت تامین سوخت مورد نیاز ایران از خارج اشاره کرده است؛ در این بخش از سند اینطور آمده است: ایران با 1+5 در زمینه تامین سوخت مورد نیاز غنی شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران همکاری می کند.

این منبع خبری صهیونیستی نوشته است که در ادامه مطالب این سند درخواست تائید حق ایران برای غنی سازی اورانیوم 3.5 درصد نیز مطرح شده و این در حالیست که این درخواست مورد مناقشه غرب است.

در ادامه این گزارش آمده است که بخش هایی از این سند، لحن شکایت و خشم ایران در قبال خواسته های جامعه بین المللی از تهران را به تصویر می کشد؛ برای مثال در یکی از عناوین فرعی این سند موسوم به "اقدامات شفاف"، ایران اعتراض کرده است که ابهامات و اتهامات بی اساسی درباره فعالیت های گذشته هسته ای ایران به وجود آمده است و از ایران خواسته شده است تا فراتر از تعهدات قانونی اش به این اتهامات پاسخ بدهد.

بر اساس این گزارش، ایران در پاراگراف اول پاسخ خود به مواضع مطرح شده از سوی 1+5 اینطور اعلام کرده است: برخی از پیشنهادات 1+5 درست است و برخی مبهم، برخی از این پیشنهادات در تضاد با اسناد بین المللی اند و برخی دیگر نیز با حقیقت منطبق نیستند.

"تایمز" اسرائیل در ادامه با استناد به این گزارش، نوشته است که ایران در اعتراض به درخواست 1+5 برای توقف تمام فعالیت های سایت فردو اعلام کرده که فعالیت های این سایت برای غنی سازی 20 درصد اورانیوم و سایر فعالیت ها جریان دارد اما در عین حال تاکید کرده است که این سایت هسته ای یک پایگاه نظامی نیست و هیچ دلیلی برای در نظر گرفتن بعد نظامی برای این سایت وجود ندارد.

در ادامه این سند ضمن اشاره به تهدیدهای مداومی که علیه تاسیسات هسته ای ایران و فعالیت های غنی سازی این کشور صورت می گیرند، اینطور استدلال شده است که حفاظت از تاسیسات هسته ای ایران نه تنها مجاز که ضروری است؛ در این سند همچنین به تهدیدهای ادامه دار علیه دانشمندان هسته ای ایران نیز اعتراض شده و آمده است: به دلیل این تهدیدهای مداوم است که ما (ایرانی ها) به یک تاسیسات پشتیبانی برای محافظت از فعالیت های غنی سازی امان نیاز داریم.

در ادامه خبر این روزنامه صهیونیستی اینطور ادعا شده است که این سند در پاسخ به فهرست طولانی مذاکره کنندگان بین المللی در زمینه همکاری با ایران در بهره بردای از رآکتور تحقیقاتی تهران و پروژه های مختلف فنی و سایر زمینه ها، ناامید کننده بوده است و به طور ضمنی به سرخوردگی مذاکره کنندگان 1+5 در مذاکراتی که تاکنون با ایران داشته اند، اشاره می کند.

بر اساس این خبر، در این سند آمده است: اول از همه اینکه استفاده از واژه هایی مانند "همکاری"،‌ "حمایت"،‌ "تطبیق دهی"، "بررسی" و "توصیه" در این پیشنهادات در تضاد با هدف اصلی هر پیشنهادی است که به اعتماد سازی در وهله اول می پردازد؛ دوم اینکه پیشنهادات فوق الذکر با درخواست هایی مانند توقف غنی سازی"، "انتقال سوخت" و "تعطیل کردن سایت فردو" سازگار نیستند. 

نظر شما :