کلینتون عازم قاهره می‌شود

۲۳ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۸ کد : ۱۹۰۴۰۷۰ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا برای تحکیم روابط کشورش با مصر و همچنین جلب حمایت اسرائیلی‌ها از باراک اوباما، ابتدا عازم قاهره و سپس راهی اراضی اشغالی می‌شود.

به گزارش فارس، به نقل از روزنامه جروزالم پست، هیلاری کلینتون قرار است اوایل هفته آینده برای دیدار با رئیس جمهور جدید مصر و تعدیل هر نوع اقدام رادیکال از سوی دولت او، به مدت دو روز عازم قاهره شود.

بر اساس این گزارش، از زمان ریاست جمهوری محمد مرسی، کلینتون اولین مقام بلندپایه آمریکایی است که از مصر بازدید خواهد کرد. قرار است او سپس برای دیداری دو روزه عازم اراضی اشغالی شود که اولین سفر وی به این سرزمین پس از 2 سال محسوب می‌شود.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، هیلاری کلینتون پیش از سفرش به قاهره و تل‌آویو، ویلیام برنز،‌ معاون خود را عازم این دو منطقه کرده است.

مقامات وزارت خارجه آمریکا بیان کردند، برنز قرار است با تاکید بر تعهد واشنگتن برای همکاری با مصری جدید و دموکراتیک،‌ زمینه را برای دیدار کلینتون با مرسی فراهم کند.

طبق این گزارش، ویلیام برنز پنجشنبه در اراضی اشغالی،‌ سرپرستی هیات بلندپایه امنیتی برای مذاکرات استراتژیک میان آمریکا و اسرائیل را برعهده داشت. فرق دستورکار وزیر خارجه آمریکا در مصر و اسرائیل نشان می‌دهد روابط واشنگتن با قاهره و تل‌آویو تا چه میزان متفاوت است.

ایتان گیلبوئا، استاد علوم سیاسی در دانشگاهی در تل‌آویو درباره سفر وزیر خارجه آمریکا به قاهره گفت: دیدار کلینتون از قاهره، دیدار مهمی قلمداد می‌شود چراکه اقدامی سخت و دشوار برای نجات تلاش‌های آمریکا در مصر محسوب می‌شود. کلینتون می‌خواهد مطمئن شود سیاست خارجی مصر مطابق با منافع آمریکاست و در عین حال مایل است رییس جمهور جدید مصر به او ضمانت دهد توافق صلح قاهره با تل‌آویو را زیر پا نخواهد گذاشت.

جروزالم پست نوشت: اما برعکس، دیدار وزیر خارجه آمریکا از اراضی اشغالی که چند هفته پس از سفر میت رامنی، کاندیدای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد، بیشتر دیداری سیاسی است تا دیپلماتیک.

آری فلیشر، سخنگوی سابق جرج دبلیو بوش و استراتژیست ارشد حزب جمهوریخواه درباره این سفر گفت: قطعا کلینتون درباره تعهدات قطعی باراک اوباما به اسرائیل گفتگو خواهد کرد. اوباما در جامعه یهودی به شدت دارای ضعف‌هایی است و در حمایت خود از اسرائیل ضعیف عمل کرده از این رو از این موضوع، رنج می‌برد.

به نوشته این روزنامه، باراک اوباما از محمد مرسی دعوت کرده پاییز به واشنگتن سفر کند، این در حالی است که او پیشتر به رهبران یهودی آمریکایی قول داده بود تا زمانی که از پایبندی رییس جمهور جدید مصر به اجرای پیمان کمپ دیوید اطمینان حاصل نکرده، از او برای سفر به آمریکا دعوت به عمل نیاورد.




نظر شما :