واکنش کانادا به مصاحبه رایزن فرهنگی ایران

۲۲ تیر ۱۳۹۱ | ۰۱:۴۶ کد : ۱۹۰۴۰۲۳ سرخط اخبار

وزارت خارجه کانادا به شدت به مصاحبه رایزن فرهنگی ایران با یکی از سایت های داخلی ایران واکنش نشان داده است و آن را محکوم کرده است .

به گزارش «تابناک » ، منابع کانادایی نوشته اند که حمید محمدی رایزن فرهنگی ایران در کانادا در مصاحبه ای گفته است که ایرانیان مقیم کانادا باید از همان جایی که زندگی می کنند به کشور خود خمدت کنند . وی اضافه کرده است که نسل دوم ایرانیان مقیم کانادا در مناصب کانادا نفوذ فراوانی دارند .

بر اساس این گزارش مقامات وزارت خارجه کانادا این گفته رایزن فرهنگی ایران را به عضو گیری ایران از  ایرانیان مقیم کانادا تفسیر کرده است و به شدت به آن حمله کرده و گفته است از آنجا که ایرانیان مقیم کانادا ، فامیل های زیادی در تهران دارند ، ممکن است از این طریق مورد استفاده ایران قرار بگیرند.
در واقع این دو جمله که نسل دوم ایرانیان در کانادا نفوذ زیادی دارند و دعوت از آنان برای خدمت به سرزمین مادری از همان جایی که حضور دارند ، احتمالا برای مقامات وزارت خارجه کانادا این گونه معنا داده است که ایران می خواهد از این افراد عضو گیری کرده تا منافع دولت ایران را در کانادا تامین کنند .

در روز های اخیر مقامات کانادا محدوددیت های زیادی علیه ایران ایجاد کرده اند، به گونه ای که یکی از بانک های این کشور با تمسک به قانون اقتصادی ویژه ، حساب برخی از ایرانیان را مسدود کرده است .

بر این اساس می توان پیش بینی کرد که با استناد به سخنان رایزن فرهنگی ایران در کانادا فشار های  امنیتی هم بر ایرانیان مقیم کانادا افزوده خواهد شد و زندگی خصوصی آنان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت .

تردیدی نیست که دعوت از همه ایرانیان در هر کجا که هستند برای خدمت به کشور از لوازم توسعه ایران است . اما هر سخت جایی و هر نکته مکانی دارد . در حالی که ایرانیان مقیم کانادا و یا وابستگان آنان در ایران برای ارتباط گرفتن با آنان با محدودیت های زیادی مواجه شده اند، بیان سخنان بدیهی ، اما بی موقع ، ممکن است زندگی آنان را تحت تاثیر قرار گیرد و ارتباط اندک موجود هم از بین برود و هزینه هایی هم برای آنان و هم برای کشور ایجاد کند .

تردیدی نیست که ممکنم است ادعا شود که مقامات کانادایی به دنبال بهانه جویی از سخنان رایزن برای اعمال محدودیت های بیشتر علیه ایران و ایرانیان هستند ، اما همین که معترف به تلاش مقامات کانادایی برای بهانه جویی باشیم ، می طلبد که بهانه دست آنان داده نشود.


نظر شما :