ایران «پارچین» را معامله می‌کند!

۲۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۲ کد : ۱۹۰۳۹۳۹ سرخط اخبار

از چند ماه پیش و همزمان با اوج گرفتن مباحثات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، موضوع مرکز نظامی «پارچین» در شرق تهران و احتمال انجام آزمایش‌های هسته‌ای در این مکان، به یکی از مهمترین دستاویزهای غرب برای فشار بر ایران تبدیل شده است؛ اما نظر جدیدی نیز در این باره در غرب در حال شکل‌گیری است.

به گزارش «تابناک»، نشریه «فارن پالیسی این فوکس»، وابسته به مؤسسه مطالعات سیاسی آمریکا، امروز مطلبی را در سایت اینترنتی خود منتشر کرده که بیانگر دیدگاه جدید نسبت به موضوع پارچین است.

در این مطلب آمده است، با اشاره به اینکه گزارش‌های نهادهای جهانی در ماه‌های اخیر، بر احتمال انجام فعالیت‌های پاکسازی هسته‌ای از سوی ایران در مرکز پارچین استوار است، اما به نظر می‌رسد این موضوع از پایه و اساس واقعی برخوردار نیست و در عوض، بیانگر اقدامی از سوی تهران برای بازی دادن غرب است.

به عبارت دیگر، از دید این نشریه، کارهای انجام شده از سوی ایران در پارچین، صرفاً به منظور تحریک غرب برای مطرح کردن درخواست بازدید از این مرکز انجام می‌گیرد؛ بنابراین، آژانس حاضر خواهد بود برای رسیدن به این هدف، امتیازاتی به ایران بدهد و این در حالی است که ایران می‌خواهد تا آخرین جایی که می‌شود از این کارت خود برای چانه‌زنی بهره گیرد.

این نشریه اشاره می‌کند که بنا به نظر کار‌شناسان هسته‌ای، فعالیت‌هایی چون انتقال خاک و یا شست و شوی مکان‌ها، نمی‌تواند اثرات آزمایش‌های هسته‌ای را از بین ببرد و ایران نیز به خوبی از این موضوع آگاه است. این امر به ویژه از آن جهت اهمیت می‌یابد که برای نمونه، خاکی که از نزدیکی اتاقک مشکوک در پارچین برداشته شده، تنها به ۱۰۰ متر آن طرف‌تر منتقل شده است؛ یعنی در عمل، اصولاً جا به جایی انجام نشده است!

به این ترتیب، ایران با انجام این گونه کارها می‌کوشد، نظر غرب را به موضوع پارچین جلب کند تا بتواند از این راه، بیشترین امتیاز مورد نظر خود را در این زمینه از آنها بگیرد.

اما نکته جالب درباره فرضیه مورد اشاره این نشریه آن است که این مطلب، نه تنها کمکی به روشن شدن ماجرای پارچین نمی‌کند، بلکه خود بر ابهامات و چالش‌ها در این باره می‌افزاید.

در این میان، مشخص نیست درخواست واقعی غرب از ایران چیست؟! هنگامی که ایران اعلام می‌کند، فعالیت مشکوکی در پارچین انجام نشده، غرب با طرح اتهام انجام این گونه فعالیت‌ها، ایران را به پنهان‌کاری متهم می‌کند؛ حال که ایران اعلام نموده در صورت توافق با آژانس، اجازه دسترسی به پارچین را به بازرسان خواهد داد، اتهام حیله‌گری و فریبکاری متوجه ایران می‌شود!


نظر شما :