سفر غیرمنتظره عنان به تهران

مخالفت ایران با برکناری یا تبعید اسد

۲۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۰۳۹۲۰ سرخط اخبار
اعتماد: کوفی عنان، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه برای دومین مرتبه در چهار ماه اخیر، ‌شب گذشته (دوشنبه شب) وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات ایرانی قرار گرفت. بنابر اعلام وزارت خارجه ایران، ‌هدف از این سفر بدون اعلام قبلی عنان به تهران گفت‌وگو با مقامات ارشد کشورمان درباره آخرین تحولات سوریه است. دبیرکل سابق سازمان ملل متحد دیروز پس از ملاقات با بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه، ‌دمشق ‌را به مقصد تهران ترک کرد. عنان پس از ملاقات با اسد گفته بود که با وی درباره شیوه‌یی جدید برای برقراری آتش‌بس در سوریه به توافق رسیده و این توافق را با مخالفان مسلح نیز درمیان می‌گذارد. احتمالا عنان در تهران این موضوع را با مقامات ایرانی نیز مطرح می‌کند. سفر عنان به دمشق و تهران یک روز پس از تاکید دوباره و صریح وی بر نقش ایران در حل بحران سوریه انجام شد. ایران در کنار روسیه و چین، مهم‌ترین حامیان دولت سوریه و بقای بشار اسد در قدرت است. عنان در مصاحبه با لوموند فرانسه که روز یکشنبه گذشته منتشر شد ضمن اعتراف به شکست ماموریتش برای حل بحران سوریه گفته بود: ایران (در بحران سوریه)، ‌یک بازیگر است و باید بخشی از راه‌حل باشد. تهران دارای نفوذ است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. وی همچنین به‌طور غیرمستقیم به نادیده گرفتن نقش پررنگ و قابلیت‌های ایران برای ایفای نقش در حل بحران سوریه پرداخته و این موضوع را این‌گونه بیان کرده بود: ‌آنچه من را متعجب می‌کند این است که بسیاری درباره نقش روسیه در سوریه اظهارنظر می‌کنند ولی در این‌باره کمتر از ایران یاد می‌شود. عنان چند هفته پیش از این هم بر مشارکت دادن ایران در مذاکرات و رایزنی‌ها برای تعیین سرنوشت و راه‌حل برای بحران سوریه تاکید کرده بود؛ موضوعی که به‌شدت با مخالفت امریکا و البته حمایت روسیه و اتحادیه عرب روبه‌رو شد اما در نهایت ایران به نشست مذاکرات قدرت‌های جهانی و منطقه‌یی درباره سرنوشت سوریه در ژنو دعوت نشد. سفر دیروز عنان به تهران نشان‌دهنده پافشاری وی بر حضور تهران در رایزنی‌های حل بحران سوریه است. عنان اواخر فروردین گذشته و در اوایل آغاز فعالیتش برای میانجیگری در بحران سوریه هم به ایران سفر و با وزیر خارجه و رییس‌جمهور ملاقات کرده بود

یک روز قبل از سفر عنان به تهران، ‌صریح‌ترین مواضع تهران در برابر بحران سوریه از زبان حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی - آفریقای وزیر امور خارجه ایران مطرح شد.

امیرعبداللهیان که به امان سفر کرده است، پس از ارائه دعوتنامه احمدی‌نژاد به عبدالله دوم پادشاه اردن و محمود عباس، رییس حکومت خودگردان فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی، هر طرحی درباره برکناری یا تبعید اسد را شکست خورده نامید.

ایسنا نوشت: ‌امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه سوریه متفاوت از لیبی است و در پیش گرفتن هرگونه راه‌حل غیرسیاسی موجب بروز فاجعه در منطقه خواهد شد، گفت باید برای انجام اصلاحاتی که بشار اسد و طرح کوفی عنان خواستار آن شدند، فرصت کافی داد.

وی افزود: ایران هرگونه دخالت خارجی در این کشورها را محکوم می‌کند و معتقد است ارسال هر نوع سلاح چه از داخل این کشورها چه از خارج از آنها، امری خطرناک است.

اشاره امیرعبداللهیان به درخواست‌های متعدد از طرف کشورهای عربی و غربی برای اعمال فشارهای شدیدتر بر سوریه با مراجعه به شورای امنیت و تصویب قطعنامه‌یی تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تحولات منطقه در چارچوب خواسته‌های مردمی شکل گرفته است، گفت: ایران مواضع شفاف، روشن و مساوی در قبال آنچه را در بحرین، یمن و سوریه می‌گذرد، دارد.

تهران با حمایت از اعتراضات دموکراسی‌طلبانه در بحرین و یمن، ‌معتقد است تحولات سوریه با روند حوادث بهار عربی متفاوت است و سوریه به دلیل جایگاهش در خط مقاومت ضداسراییلی، مورد هدف دخالت‌ها و توطئه‌های خارجی قرار گرفته است.

وی در خصوص اوضاع سوریه نیز بیان کرد سوریه در معرض خطر بزرگی قرار دارد. امیر عبداللهیان همچنین اندیشه «برکناری اجباری» یا «اجبار به تبعید» بشار اسد را یک «شوخی» خواند و نسبت به هرگونه حمله احتمالی به این کشور هشدار داد و آن را «احمقانه» و «فاجعه‌بار» توصیف کرد.

وی افزود: ایران از طرح‌های بشار اسد برای انجام اصلاحات حمایت می‌کند و انجام مذاکرات برای فشار بر اسد به منظور اجبار وی به تبعید را «شکست خورده» خواند. معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: دخالت نظامی در سوریه ممکن نخواهد بود و اگر چنین مساله‌یی اتفاق بیفتد این مساله امری بسیار احمقانه خواهد بود.

وی ادامه داد: سوریه می‌تواند به تنهایی و بدون کمک ایران از خود دفاع کند.

امیر عبداللهیان با بیان این مطلب که ایران می‌تواند بخشی از راه‌حل مشکل سوریه باشد، گفت: تهران پیشنهاداتی را به کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در خصوص سوریه ارائه کرده است.

وی افزود: ایران با تمام توان از مساله یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه حمایت می‌کند و در راستای اجرای اصلاحات از سوی بشار اسد به وی کمک می‌کند.

سوریه از 16 ماه پیش با موجی از خشونت‌ها و ناآرامی‌ها روبه‌‌رو است. دولت دمشق این ناآرامی‌ها را به گروه‌های تروریستی نسبت می‌دهد و آنها را عامل کشتار غیرنظامیان می‌دانند اما مخالفان این موضوع را رد می‌کنند.

بنا بر آمارهای منتشرشده تاکنون حدود 16 هزار نفر در خشونت‌های سوریه کشته شده‌اند.

نظر شما :