نگرانی صهیونیست ها از روابط پررونق تجاری آلمان ـ‌ ایران

۱۹ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۴ کد : ۱۹۰۳۸۷۱ سرخط اخبار
روزنامه اورشلیم پست نوشت که با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه تهران تجارت دوجانبه چندین میلیارد یورویی آلمان با ایران هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه گزارش داد که فهرست سانسور نشده‌ای از اواخر سال 2011 را به دست آورده است که نشان می‌دهد صد‌ها شرکت آلمانی و ایرانی رابطه تجاری پررونق دارند.

این گزارش حاکی است: برخی شرکت‌های خواستار حذف نام‌شان از فهرست قرار داده شده در اختیار این روزنامه شده‌اند تا از وارد آمدن صدمه به اعتبارشان جلوگیری شود.

براساس این گزارش شرکت "بارن وورتمبرگ" یکی از این شرکت‌ها است که ظاهرا تجهیزات سنگین حفر تونل را در اختیار ایران قرار می‌دهد. برخی از این تجهیزات ارتقاء یافته‌اند و قادرند زمین را تا عمق 6000 متری حفر کنند.

یک نماینده این شرکت که به نامش اشاره نشده است در ایمیلی به اورشلیم پست پاسخ داده است که از تجهیزات این شرکت فقط برای مصارف غیرنظامی استفاده می‌شود.

این گزارش حاکی است:‌ خرید و فروش کالاهایی که می‌تواند در هر دو مصارف نظامی و غیرنظامی استفاده شود، به مجوز اداره کنترل، اقتصاد و صادرات فدرال آلمان قرار می‌گیرد. اما فولکر آندرس، سخنگوی این اداره در پاسخ به اورشلیم پست گفت اظهارنظری نمی‌کند چون حقوق اداری به او اجازه نمی‌دهد درباره اسرار صنعتی و تجاری صحبت کند.

اداره آمار فدرال آلمان ماه گذشته اعلام کرد که تجارت دوجانبه با ایران در سال 2011 بالغ بر چهار میلیارد یورو بوده است (که شامل 3 میلیارد یورو صادرات آلمان و 778 میلیون یورو واردات‌ از ایران بوده است).

نظر شما :