دیدار صالحی با بان‌کی‌مون و وزیران خارجه ژاپن و آلمان

۱۹ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۰۳۸۵۰ سرخط اخبار
علی‌اکبر صالحی در راس هیاتی از مقامات عالیرتبه وزارت امورخارجه کشورمان به منظور حضور در اجلاس بین المللی افغانستان عازم ژاپن گردیده و در روز یک‌شنبه در اجلاس مزبور شرکت کرد .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) وزیر خارجه کشورمان طی سخنانی در این اجلاس با تشریح سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در راستای تامین حفظ صلح و ثبات در افغانستان اضهار داشت : معتقدیم صلح و ثبات در این کشور ، صلح و ثبات منطقه و کشورهای همسایه را به همراه خواهد داشت .

صالحی با اعلام طرح‌ها و پروژه های مختلف اقتصادی و زیرساختاری ایران در آن کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به مردم و دولت افغانستان در توسعه و پیشرفت این کشور اعلام نمود .

در حاشیه این اجلاس وزیر امورخارجه کشورمان با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، گمبا، وزیرخارجه ژاپن و همچنین گیدو وستروله وزیرخارجه آلمان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه طرفین بحث و تبادل نظر به عمل آورد .

در دیدار بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، نامبرده با تاکید بر نقش و اهمیت جمهوری اسلامی ایران در تامین صلح و ثبات در افغانستان، خواستار تداوم حرکت کشورمان در این مسیر شد.

در این دیدار همچنین طرفین در خصوص تحولات مرتبط با سوریه بحث و تبادل نظر نمودند.

در دیدار وزرای خارجه ایران و ژاپن طرفین در رابطه با مسائل دوجانبه ، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوع افغانستان تبادل نظر نموده و خواستار همکاری بیشتر فیمابین در اجرای پروژه های اقتصادی در آن کشور شدند.

وزیر خارجه کشورمان در حاشیه این اجلاس با همتای آلمانی خود نیز دیدار و در خصوص تحولات مربوط به روابط دو کشور، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوع افغانستان و برنامه هسته‌یی ایران گفت‌وگو نمود.

از دیگر برنامه های سفر وزیر خارجه کشورمان به ژاپن، سخنرانی در جمع نخبگان سیاسی و فرهنگی ژاپن بود.

صالحی همچنین در مصاحبه با رادیو و تلویزیون سراسری ژاپن (NHK) آخرین تحولات هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات با کشورهای پنج به علاوه یک را تشریح نمود.

اجلاس بین المللی افغانستان با حضور بیش از 70 کشور و سازمان بین المللی از تاریخ 16 لغایت 18 تیر ماه 1391 به میزبانی توکیو برگزار شد. نشست کارشناسی در تاریخ 16 و 17 تیر ماه 1391 و اجلاس وزرا نیز در تاریخ 18 تیرماه 91 برگزار گردیده است.

در این اجلاس نخست وزیر ژاپن، رییس جمهور افغانستان و دبیر کل سازمان ملل نیز شرکت نمودند.


نظر شما :