تلاش رژیم صهیونیستی برای نفوذ در آفریقا

۱۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۹ کد : ۱۹۰۳۷۴۰ سرخط اخبار

امضای توافقنامه 'همکاریهای موادغذایی و نظارت بر آبراه ها در قاره آفریقا' میان رژیم صهیونیستی و سازمان توسعه صنعتی (یونیدو) وابسته به سازمان ملل متحد یکی از مباحثی است که امنیت بسیاری از کشورهای این قاره را با خطر مواجه خواهد کرد .

به گزارش ایرنا، بر اساس این توافقنامه رژیم اسراییل به عنوان طرف سوم یونیدو و برخی کشورهای آفریقا عمل خواهد کرد تا با ارایه طرحهای کشاورزی، نظارت بر منابع آبی و حمایت از موسسه های صنعتی کوچک ، نفوذ نامشروع خود را در این قاره بسط دهد.

این راهبرد رژیم صهیونیستی زمینه هایی برای حضور منطقه ای که مبتنی بر سیاستهای توسعه طلبانه است، فراهم خواهد کرد که برخی کارشناسان سیاسی منطقه ای از آن به عنوان ' راهبرد جایگزین منطقه ای ' نام می برند.

از سوی دیگر به دلیل عدم نظارت و حضور مصر در پی رخدادهای اخیر این کشور، زمینه برای سلطه گران صهیونیست در غرب آفریقا فراهم شده تا در جهت سیاست های توسعه طلبانه گامهای دیگری بردارد .

کارشناسان منطقه معتقدند: هدف رژیم اسراییل در تسلط بر آبراه های قاره آفریقا تاثیرگذاری بر صحنه سیاسی مصر است که می تواند زمینه را برای رویکردهای اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی در قاره آفریقا برای این رژیم ایجاد کند .

آنچه که در این توافقنامه برای رژیم صهیونیستی حایز اهمیت است ، تغییر رویکرد نظامی به رویکرد اقتصادی است.

کارشناسان سیاسی منطقه اعتقاد دارند که یکی دیگر از دلایل تلاش رژیم اسراییل برای حضور در قاره آفریقا ، قرار دادن برخی کشورهای آفریقایی همپیمان واشنگتن و حامی این رژیم در مقابل کشورهای عربی در محافل بین المللی است.

رژیم صهیونیستی که پس از انقلابهای کشورهای عربی ناشی از 'بیداری اسلامی ' و سقوط برخی رژیم های وابسته به آمریکا در منطقه ، خود را بیش از پیش تنها می بیند ، همواره نگران از رشد اسلامگرایی بوده و سعی می کند چهره تحریک آمیزش که در جنگهای داخلی برخی کشورهای آفریقایی نمایان شده را بهبود بخشد.

این رژیم تلاش دارد با نفوذ در آفریقا از آن به عنوان اهرم سیاسی علیه کشورهای عربی به خصوص مصر استفاده کند .

رییس اداره امور آفریقا در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی پیشتر به رسانه های این رژیم گفته بود که اهمیت آفریقا برای ما می تواند به عنوان موضوع 'مرگ و زندگی' تلقی شود.

رژیم صهیونیستی با پشتیبانی آمریکا ، نیرنگ های سیاسی و تشویق گروههای شورشی و تامین مالی آنها توانست حمایت برخی کشورهای ضعیف آفریقایی را جلب کند و از این کشورها در توسعه جاه طلبیهای نامشروع سیاسی خود استفاده نماید.



نظر شما :