بالا گرفتن جنگ لفظی مقامات آمریکا و روسیه

۱۷ تیر ۱۳۹۱ | ۰۳:۱۴ کد : ۱۹۰۳۷۲۷ سرخط اخبار

ماجرا از آنجا آغاز شد که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا پشت تریبون رفت و گفت که روسیه باید هزینه اعمالش را بپردازد . همین گفته باعث شد که مقامات روسیه بلافاصله واکنش نشان دهند .

به گزارش «تابناک » ، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در پایان نشست موسوم به نشست دوستان سوریه در پاریس ، ضمن انتقاد از دو کشور چین و روسیه با لحنی تهدید آمیز گفت که روسیه باید هزینه کمک هایش برای تداوم حکومت بشار اسد را بپذیرد.

بلافاصله این سخنان با واکنش وزارت خارجه روسیه مواجه شد و معاون این وزارتخانه پاسخ اظهارات تهدید آمیز کلینتون را داد و اعلام کرد که سخنان وزیر خارجه آمریکا سخنان غلطی است .

بر اساس این گزارش ، «گنادی گاتیلوف» ، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با اینترفاکس اعلام کرد که سخنان هیلاری کلینتون در مخالفت کامل با نتایج اجلاس ژنو برای پایان دادن به خونریزی ها در سوریه است .

این مقام روسی همچنین ادامه داد که روسیه نسبت به دخالت در امور دولت های مستقل حساس است و در اجلاس ژنو کوشید تا علیه هر طرحی که مبنای آن عدم حضور بشار اسد در دولت آینده سوریه باشد ، مقاومت کند .

 وی همچنین اضافه کرد که این مقام آمریکایی نگرانی های ما را افزایش داده است چرا که وی سخنانی بر زبان می راند که دقیقا بر خلاف توافقنامه نهایی اجلاس ژنو است که خود این فرد (کلینتون) در آن شرکت داشته است .
لازم به ذکر است که کلینتون همچنین با اشاره مسئله تسلیم‌نشدن بشار اسد دربرابر فشار‌ها برای کناره‌گیری از قدرت تصریح کرد که هیات ناظران سازمان ملل، بدون مکانیسم فصل 7 منشور نمی‌توانند از عهده مسئولیت خود در سوریه برآیند.

 جنگ لفظی آمریکا و روسیه در روز های آینده هم احتمالا در صدر اخبار قرار خواهد گرفت . اگر چه هنوز زود است که از ظهور بلوک های متضاد قدرت در سطح جهان یاد کرد ، اما مساله سوریه این پتانسیل را دارد که مرزهای جدید موازنه قوای جهانی را روشن تر از پیش کند .


نظر شما :