اولاند: باید از مخالفان سوریه حمایت همه‌جانبه شود

۱۶ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۰ کد : ۱۹۰۳۷۱۷ سرخط اخبار

رئیس جمهوری فرانسه در چهارمین نشست ضدسوری «دوستان سوریه» بر تحریم سوریه تاکید و تصریح کرد که باید از مخالفان سوریه حمایت همه‌جانبه شود.

به گزارش فارس، «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه لحظاتی پیش در افتتاحیه سومین نشست کنفرانس موسوم به دوستان سوریه در پاریس که با حضور وزاری خارجه کشور‌های غربی و همپیمان آمریکا برگزار می‌شود، سخنرانی کرد.

این در حالی است که وزرای خارجه روسیه و چین در اعتراض به تحریف مفاد بیانیه مورد توافق نشست ژنو که قرار شد راه حل سیاسی برای پایان بحران سوریه و گفت‌وگو‌های ملی برای تشکیل دولت انتقالی مورد توجه قرار گیرد، در این مراسم شرکت نکردند.

اولاند در این مراسم با اشاره به اینکه جامعه بین‌المللی برای پایان بخشیدن به بحران در سوریه باید به 5 تعهد پایبند باشد، تصریح کرد که اولا، هیچ مصونیتی برای جرایمی که در سوریه صورت گرفته، وجود نخواهد داشت؛ دوم اینکه، تحریم‌های مالی و اقتصادی واقعی و تاثیرگذار باید علیه دولت سوریه اعمال شود؛ سوم اینکه، باید از مخالفان دولت بشار اسد به طور همه جانبه به ویژه در زمینه ارتباطات حمایت شود؛ چهارم اینکه، کمک‌های بشردوستانه و حمایت‌های لازم باید برای مردم سوریه تدارک دیده شود و آخر اینکه، جامعه بین‌المللی برای بازسازی سوریه در موعد مورد نظر متعهد شوند.

وی یکی از اهداف برگزاری نشست دوستان سوریه را تشویق شورای امنیت سازمان ملل برای پذیرش مسئولیت، اتخاذ اقدامات لازم و حمایت از طرح کوفی عنان برای تشکیل دولت انتقالی در سوریه دانست.

اولاند در ادامه به صورت تلویحی به عدم حضور نمایندگان کشور‌های روسیه و چین در این نشست اشاره کرد و گفت: به آنهایی که در این نشست حضور ندارند و به ما می‌گویند که در مسائل داخلی سوریه دخالت می‌کنیم، باید اعلام کنم که بحران سوریه تهدیدی برای امنیت و صلح بین‌المللی است.

رئیس جمهور فرانسه بر خلاف توافقات نشست ژنو بار دیگر تاکید کرد: "بشار اسد باید از قدرت کناره‌گیری کند."

وی همچنین با ادعای اینکه وضعیت سوریه ممکن است به جنگ داخلی منجرشود افزود که فرانسه و همپیمانانش از تحریم‌ها علیه دولت سوریه و پشتیبانی مخالفان آن، حمایت می‌کند.

پیش از این «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی اعلام کرد که توافقات نشست ژنو درباره سوریه، گام مهمی است اما متاسفانه برخی از بازیگران غربی در بیانیه‌های خود توافقات به دست آمده از این نشست را تحریف می‌کنند.

لاوروف تصریح کرد که مفاد این توافقات نباید مورد تفسیر قرار گیرد. معنای دقیق این توافقات همان است که در بیانیه آمده و ما باید از آن به همان صورتی که بیان شده، پیروی کنیم. موضع روسیه صادقانه است و ما سعی نمی‌کنیم این بیانیه را بیش‌تر از آنچه که در آن اعلام شده، جلوه دهیم.




نظر شما :