ایران می‌تواند علیه امریکا اقامه دعوی کند

۱۶ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۹۰۳۷۱۰ سرخط اخبار

وکیل بین المللی و استاد قانون در دانشگاه ایلینویز می گوید، ایران باید به خاطر امتناع امریکا از حضور در مذاکرات مستقیم با تهران و تهدیدهایش مبنی بر حمله نظامی علیه جمهوری اسلامی، علیه واشنگتن در دیوان بین المللی دادگستری اقامه دعوی کند.

به گزارش پرس تی وی فرانسیس بویل گفت: "از ۱۰ ژانویه ۱۹۷۷ وکیل بودم. و اگر شخصی از مذاکره با شما امتناع کند، می‌توان علیه وی اقامه دعوی کرد و سپس آنها مجبور به مذاکره با شما خواهند بود."

وی خاطر نشان کرد: "اما اگر دولت امریکا قصد چنین کاری نداشته باشد (پذیرفتن مذاکره)، این گونه به نظر می‌آید که ایران می‌تواند علیه آنها در دادگاه جهانی اقامه دعوی کند و از خود حفاظت کند و سپس با اقدامات دادگاه جهانی، امریکا را مجبور به مذاکره با ایران کند."

بویل گفت: ... اگر بحران گسترش یافت که مسلما چنین خواهد شد، به ایران پیشنهاد می‌کنم دادخواستی علیه این سه کشور (امریکا، انگلیس و فرانسه) تنظیم کند و خواستار برگزاری جلسه اضطراری دادگاه جهانی شود و با استفاده از این روش از بروز جنگ جلوگیری کند."

وی گفت: "دستور مهار کننده دادگاه می‌تواند از حمله نظامی به ایران، هر گونه اعمال تحریم علیه ایران و اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر از سوی این سه کشور علیه ایران جلوگیری کند. این حکم همچنین مانع از اقدامات این سه کشور برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل خواهد شد."

بویل گفت: "بنابراین اگر دولت امریکا نخواهد در مذاکراتی منطقی، مستقیم، بدون قید و شرط و با حسن نیت با ایران حضور یابد، آن وقت تهران می‌تواند دادخواستی در این باره تنظیم کند."

امریکا، اسرائیل و برخی از متحدان‌شان ایران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی اتمی‌اش متهم می‌کنند. واشنگتن و تل آویو بارها تهران را به استفاده از گزینه حمله نظامی علیه تاسیساتش تهدید کرده‌اند.

ایران تاکید دارد به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی حق توسعه و دستیابی به فناوری اتمی برای اهداف صلح آمیز را دارد. 


نظر شما :