سیزدهمین یادداشت از سلسله نوشته‌های جدید سرکیس نعوم

تلاویو دیگر طرفدار حفظ نظام اسد نیست

۱۶ تیر ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۵ کد : ۱۹۰۳۶۹۶ اخبار اصلی
ایران دشمن نخست اسرائیل از نظر اسرائیلی‌ها است. بشار از پدرش کشور و نظامی را گرفت که ثبات داشت و به طور کلی روابط خوبی با جهان داشت، دولتی که حداقل 50 درصد شریک ایران بود.
تلاویو دیگر طرفدار حفظ نظام اسد نیست

دیپلماسی ایرانی: در سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی یادداشت‌های سرکیس نعوم، روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور و از چهره‌های مشهور فرهنگی لبنانی را که جوایز متعددی در زمینه‌های مختلف روزنامه‌نگاری و فرهنگی به دست آورده است که به طور مرتب در روزنامه النهار لبنان منتشر می‌شدند، ترجمه و منتشر کرد که همگی آنها در آرشیو دیپلماسی ایرانی در دسترس هستند. این یادداشت‌ها عموما درباره تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که نعوم در سفرش به ایالات متحده امریکا که هر ساله انجام می‌دهد در دیدارش با مقام‌های مختلف امریکایی که برخی از آنها سابقه طولانی در دستگاه سیاست خارجی امریکا داشته‌اند و شماری نیز همچنان در این دستگاه مشغول به کارند، در میان گذاشته بود. نعوم نامی از این افراد نمی‌آورد ولی سمت همگی آنها را یاد می‌کند، از این رو خواننده می‌تواند حدس بزند که فرد مورد اشاره چه کسی است یا این که از لحاظ تاثیرگذاری در سیاست خارجی امریکا از چه اهمیتی برخوردار است و یا این که چه اطلاعات پشت پرده‌ای را می‌داند که کمتر ردی از آنها در رسانه‌ها دیده می‌شود. یکی دیگر از نکات مورد اهمیت این یادداشت‌ها به روز بودن آنها و هم‌زمانی‌شان با تحولات خاورمیانه است. خاورمیانه‌ای که از سال 2010 به بعد و با آغاز بهار عربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. ویژگی دیگر این یادداشت‌ها حالت گفت‌وگو بودن آنها با مقام‌های امریکایی است که جذابیت بیشتری به آنها می‌دهد.

امسال نیز نعوم همانند سال‌های گذشته در همان زمان همیشگی به ایالات متحده امریکا رفته و مشابه همان گفت وگوها را انجام داده است و اکنون که به لبنان بازگشته این یادداشت‌ها را یک به یک در روزنامه النهار منتشر کرده است. دیپلماسی ایرانی نیز به رویه سال گذشته تلاش می‌کند، همگی این یادداشت‌ها را ترجمه و منتشر کند.

در این جا سیزدهمین بخش از این سلسله یادداشت‌ها پیش رویتان قرار می‌گیرد:

با یکی از مسئولان سازمان یهودی‌های امریکا که همواره طرفدار اسرائیل بود و از مواضع آن دفاع می‌کرد، صحبت کردم، این بار کم صحبت کرد، می‌خواستم ببینم چه می‌داند؟ گفت: «اسرائیل در گذشته به‌ویژه در روزهای حیات حافظ اسد طرفدار ادامه نظام حاکم بر سوریه بود برای این که اعتقاد داشت جانشین آن خیلی بدتر خواهد بود. جانشین آن ائتلافی متشکل از اخوان المسلمین و سلفی‌ها است. اما اکنون دیگر این گونه نیست. اکنون طرفدار رفتن این نظام و حتی سرنگونی آن است، به ویژه زمانی که بشار اسد قدرت را به دست گرفت. چرا که او موقعیت نظام و به همراه آن سوریه را در دستان ایران گذاشت. ایران دشمن نخست اسرائیل از نظر اسرائیلی‌ها است. بشار از پدرش کشور و نظامی را گرفت که با ثبات بود و به طور کلی روابط خوبی با جهان داشت، دولتی که حداقل 50 درصد شریک ایران بود.»

 

او که به طور رسمی با مواضع و سیاست‌های اسرائیل همراه است و از آن دفاع می‌کند، درباره نظام بشار اسد گفت: «او واقعا یک شریک بسیار کوچک برای ایران است. حجم آن برابر حجم حزب الله است. ]...[ اما اسرائیل به طور رسمی مواضع فعلی خود در برابر نظام اسد را بیان نمی‌کند چرا که می‌ترسد اذیتش کنند. اسرائیل به رغم هشدارهای اوباما ظرف ماه‌های آینده به ایران حمله خواهد کرد. معتقد است که اگر این کار را نکند بعدا دیگر نخواهد توانست که این کار را انجام دهد، یعنی زمانی که ایران ساعت "ممانعت هسته‌ای" را به دست می آورد. حکومت اسرائیل بلکه کل اسرائیل در برابر شهروندان تندروی یهودی عقب‌نشینی نخواهد کرد و ابدا اجازه نخواهد داد که شهروندان زن آزادی و حقوقشان سلب شود. می‌دانی که زن‌های یهودی برقع بر صورت‌هایشان می‌گذارند، به طور کامل صورت خود را می‌پوشانند، مثل بسیاری از زن‌های بنیادگرای تندرو. ما معتقد نیستیم که اوباما پس از انتخابش برای دور دوم ریاست جمهوری با حماس وارد گفت‌وگو خواهد شد. حتی اتحادیه اروپا هم برای این کار پافشاری نمی‌کند. ولی وضعیت مصر بسیار سخت است، اما ابتدائا به تعهدات و التزامات بین‌المللی‌اش از جمله معاهده صلح میان خود با اسرائیل پایبند است. اخوان المسلمین مصر و شورای عالی نظامی نیروهای مسلح با یکدیگر به تفاهم می‌رسند. اخوانی‌ها کشور را به دست خواهند گرفت و مجلس مصر نیز با آنها موازنه را حفظ خواهد کرد و از التزامات بین‌المللی مصر حمایت خواهند کرد، اما آن روز زیاد دوام نخواهد آورد، چرا که دوران مسالمت‌آمیز یا تکمیلی آن، به غیر از راه پایان دادن به نقش تدریجی نظامی‌ها قابل دستیابی نیست، نظامیان مصر همانند نظامیان ترکیه نیستند، آنها سکولار نیستند که مانند آنها در برابر اسلام‌گرایان سکوت نکنند. این را می‌دانی که نظامیان ترکیه به رغم سکولار بودنشان نتوانستند برای مدت طولانی در برابر حزب عدالت و توسعه اسلامی ترکیه بیش از یک دوره سکوت کنند. در حالی که نظامیان مصر اساسا مذهبی هستند و نمی‌توانند نقش تطهیرکننده‌ای به اسلام‌گرایان همانند نظامیان ترکیه بدهند. برای همین کسی نمی‌داند که آنها فعلا می‌خواهند چه کار کنند. در آخر می‌گویم که نتانیاهو واقعا سختگیر است و در اسرائیل امروز واقعا قدرتمند است. شاید از همه قدرتمندتر باشد.» 

نظر شما :