هشدار بان کی مون به بیروت و تلاویو

۱۳ تیر ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۲ کد : ۱۹۰۳۶۱۲ سرخط اخبار
قبرس اخیرا به شکل خودسر توافق نامه ای را با رژیم صهیونیستی به امضا رسانده که بر اساس آن، 860 کیلومتر مربع از آب های ملی لبنان در اختیار صهیونیست ها قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، امضای این توافقنامه میان قبرس و رژیم صهیونیستی زیان بسیاری به لبنان وارد کرده است زیرا در این مناطق سفره های نفتی و گازی زیادی وجود دارد از این رو نمی توان دخالت های آمریکا و حمایتهایش از این رژیم را نادیده گرفت.

منابع خبری لبنان امروز سه شنبه با اشاره به گزارش 25 صفحه ای ماهیانه 'بان کی مون' دبیرکل سازمان ملل در مورد لبنان نوشتند: دبیرکل سازمان ملل از تلاش جداگانه لبنان و رژیم صهیونیستی در زمینه ایجاد عملیات جستجو برای کشف ذخایر گازی استقبال کرد.

وی در ادامه این گزارش، در بیان تحولات جاری منطقه با اشاره به پیامدهای انتقال بحران سوریه به لبنان به شرح وقوع حوادث امنیتی در مناطق 'جبل محسن' و 'باب التبانه' واقع در طرابلس در شمال لبنان و کشته و زخمی شدن عده ای از مردم پرداخته است.

در این گزارش همچنین در شرح ادامه عملیات تجارت اسلحه و فعال شدن عملیات گروگان گیری در مناطق مرزی لبنان و سوریه، به مسئله ربوده شدن یازده لبنانی در مسیر بازگشت از ایران به لبنان در اردیبهشت ماه سال جاری اشاره و آن را محکوم کرد.

بان کی مون صفحات زیادی از گزارش خود را به موضوع بحران سوریه و تأثیر آن بر لبنان اختصاص داده و در آن به شرح موضوع آوارگان سوری مستقر در لبنان و همکاری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با دولت لبنان برای کمک رسانی به بیست و هفت هزار آواره سوری مستقر در لبنان پرداخته است.

در بخش دیگری از گزارش ماهیانه دبیرکل سازمان ملل، به مسئله ادامه اشغال بخشی از روستای لبنانی 'غجر' توسط رژیم صهیونیستی و نیز ادامه تجاوز هواپیماهای نظامی و بدون سرنشین این رژیم به حریم هوایی لبنان، اشاره شده است.

بان کی مون در این گزارش هم حسب معمول گزارش های خود، نگرانی جدی سازمان ملل را نسبت به وجود اسلحه در اختیار حزب الله ابراز داشت به ویژه آنکه حزب الله نسبت به افزایش امکانات نظامی خود اذعان کرده است.

وی با اشاره به روند اوضاع جاری داخل اردوگاههای فلسطینی لبنان، از بروز برخی حوادث امنیتی در اردوگاه 'نهرالبارد' درشمال لبنان ابراز نگرانی کرده است.

در این گزارش همچنین با اشاره به توقیف کشتی حامل اسلحه در سواحل آبی لبنان در ماههای گذشته و نیز کشف و ضبط مقادیر زیادی اسلحه در بندر طرابلس آمده است: تحقیقات اولیه نشان می دهد این ذخایر برای تحویل به مخالفان نظام سوریه تهیه شده بودند.



نظر شما :