اولین انتخابات پس از حدود نیم قرن دیکتاتوری قذافی

۱۳ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۲ کد : ۱۹۰۳۵۸۲ سرخط اخبار

فارس: اولین انتخابات پارلمانی در لیبی پس از حدود نیم قرن دیکتاتوری رژیم قذافی از امروز برای لیبیایی های مقیم خارج آغاز می شود و به مدت پنج روز به طول خواهد انجامید.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "الجزیره"، لیبیایی های مقیم خارج از امروز سه شنبه در اولین انتخابات پارلمانی لیبی پس از گذشت نزدیک به نیم قرن دیکتاتوری رژیم سرنگون شده قذافی شرکت می کنند تا نمایندگان خود برای کنگره ملی (پارلمان) را برگزینند.

این انتخابات تا پنج روز در خارج از کشور ادامه دارد و زمان آن به انتخابات داخل لیبی که هفتم جولای (شنبه آینده) است ملحق می شود.

پارلمان آتی اولین قدرت قانون گذار منتخب در لیبی از زمان تاسیس دولت لیبی جدید است.

این در حالی است که شرق لیبی شاهد تظاهرات اعتراض آمیز به روند برگزاری انتخابات و تقسیم ناعادلانه سهمیه کرسی های پارلمانی است.

انتخابات در لیبی نیز هفتم ماه ژوئن آغاز می شود و بیش از 2.8 میلیون نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده اند که 80 درصد کل واجدین شرایط را شامل می شوند.

مبارزات انتخاباتی نامزدها نیز در شرایطی جریان دارد که موجی از خشونت ها در مناطق مختلف لیبی به راه افتاده است که بنا بر اعلام دولت لیبی تاکنون بیش از 150 کشته و 500 زخمی برجای گذاشته است.

در اولین انتخابات لیبی از سال 1964 تاکنون دو هزار و 501 نامزد با یکدیگر رقابت می کنند که از این بین هزار و 206 نفر آنها در 377 فهرست که 142 هیئت سیاسی را شامل می شود حضور دارند.

پارلمان آتی لیبی که مجلس موسسان این کشور نیز نامیده می شود در کنار وظیفه قانون گذاری که از شورای انتقالی لیبی تحویل خواهد گرفت، مسئولیت تدوین قانون اساسی و تشکیل دولت جدید را برعهده دارد و در اولین جلسه پارلمان پس از تشکیل، شورای انتقالی منحل خواهد شد.

پارلمان منتخب ظرف سی روز از اولین نشست خود نخست وزیر جدید را انتخاب می کند و ترکیب کابینه موقت وی را تصویب می کند.

پارلمان همچنین هیئتی برای تدوین قانون اساسی انتخاب می کند که این هیئت باید پیش نویس قانون اساسی را در مدتی کم تر از 60 روز از تشکیل اولین نشست پارلمان به پارلمان ارائه دهد تا پس از تایید از سوی پارلمان به همه پرسی گذاشته شود.


نظر شما :