عضو هیئت رئیسه مجلس: حاکم بحرین نباید به ایران بیاید

۱۳ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۹۰۳۵۷۹ سرخط اخبار

شرق: شهریور امسال جمهوری اسلامی میزبان اجلاس غیرمتعهدهاست، میزبانی‌ای که همزمان شده با بالا گرفتن تنش میان ایران و برخی از کشورهای همسایه که عضو غیرمتعهدها هم هستند. روابط ایران با عربستان سعودی بعد از گردن زده شدن 18 ایرانی در این کشور دچار تنش شد. همان موقع خبرهایی از عدم دعوت مقام‌های این کشور به اجلاس غیرمتعهدها در ایران منتشر شد که با تکذیب مقام‌های وزارت خارجه مواجه شد. حالا یک عضو هیات‌رییسه مجلس پیشنهاد مشابهی در مورد بحرین ارایه داده است. محمد دهقانی معتقد است «حاکم بحرین» را هم نباید به اجلاس غیرمتعهدها دعوت کرد. او می‌گوید بحرین چون به مردمش ظلم می‌کند و به آمریکا و اسراییل نزدیک شده، عملا از جنبش غیرمتعهدها خارج شده است.

‌با توجه به اینکه حدود دو ماه دیگر اجلاس غیرمتعهدها به میزبانی جمهوری اسلامی، در ایران برگزار می‌شود، شما پیشنهاد داده‌اید که «حاکم بحرین» به این اجلاس دعوت نشود. علت این پیشنهاد چیست؟

نام نشستی که قرار است شهریورماه امسال در ایران برگزار شود، اجلاس غیرمتعهدهاست و باید کشورهایی به این نشست دعوت شوند که واقعا «غیرمتعهد» باشند و تعهدی به شرق و غرب نداشته باشند اما متاسفانه حاکمان بحرین کاملا به آمریکا و اسراییل متعهد هستند که ملت خودشان را سرکوب می‌کنند. وقتی یک دولت و حاکمیتی با تدبیر آمریکا به کشتار مردم خویش اقدام می‌کند و در زندان‌ها مردم را شکنجه می‌دهد، دیگر یک دولت غیرمتعهد نیست و عملا نامش از فهرست غیرمتعهدها خارج می‌شود، پس نباید به اجلاس تهران دعوت شود.

این پیشنهادی که ارایه داده‌اید را چقدر اجرایی می‌دانید؟ با توجه به اینکه جمهوری اسلامی تعیین نمی‌کند که چه کشوری عضو جنبش غیرمتعهدها هست یا نیست؟

ما اختیار داریم اگر در کشور خودمان جلسه‌ای برگزار می‌کنیم، کشوری مانند بحرین را که متعهد به ظلم است، دعوت نکنیم. البته اجرایی شدن پیشنهادی که من دادم، برای عدم دعوت از حاکمان ظالم بحرین نیاز به مقدمات و زمینه‌سازی‌هایی از جانب وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دارد و آنان باید پیگیر اجرایی شدن این پیشنهاد باشند.

اما میزبانی نشست‌های بین‌المللی حتما باید تابع پروتکل‌های از پیش تعیین‌شده‌ای باشد که به تایید همه اعضا رسیده است و این پروتکل‌ها اجازه اجرایی شدن را به شما نمی‌دهند؟

ما باید برای اجرایی کردن پیشنهاد عدم اجازه حضور حاکم بحرین در نشست غیرمتعهدها در ایران رایزنی‌های لازم را انجام دهیم. البته به تعلیق درآمدن عضویت یک کشور هم حتما دارای سازوکار قانونی است که می‌توانیم از این مکانیسم در مورد بحرین استفاده کنیم و عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآوریم.

یعنی دقیقا از چه مکانیسمی برای تعلیق بحرین از غیرمتعهدها استفاده شود؟

عضویت بحرین به دلیل ظلمی که به مردمش می‌کند و جنایاتی که علیه آنان مرتکب می‌شود باید به حالت تعلیق دربیاید و زمانی که رژیم بحرین عوض شد و ملت بحرین بر این کشور حاکم شدند دوباره بحرین به عضویت غیرمتعهدها دربیاید.

این پیشنهاد شما همزمان شده با اعلام عدم دعوت از عربستان به این اجلاس به دلیل گردن زدن 18 ایرانی. پیشنهادی که با تکذیب وزارت خارجه مواجه شد و مقام‌های دیپلماتیک بر دعوت عربستان تاکید کردند.

پیشنهادی که من دارم در مورد تعلیق عضویت بحرین در غیرمتعهدها می‌تواند آغازی باشد و اجرایی شدنش رایزنی‌هایی را از جانب کارشناسان و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی می‌طلبد. 

نظر شما :