ایران توان مقاومت در برابر تحریم‌ها را دارد

۱۲ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۹۰۳۵۴۵ سرخط اخبار

مشاور بانک جهانی درباره تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: تحریم‌ها دارای تاثیر محدود است و نمی‌تواند اقتصاد ایران را نابود کند.
به گزارش مانیتورینگ فارس، "ممدوح سلامه" مشاور بانک جهانی در امور انرژی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره درباره تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: این تحریم‌ها دارای تاثیر محدود است و نمی‌تواند اقتصاد ایران را نابود کند.

سلامه با اشاره به اینکه سه دلیل برای این مسئله وجود دارد، افزود: اول اینکه ایران سه ماه است صادرات نفت خود به اتحادیه اروپا را متوقف کرده است، دوم اینکه تهران از طریق چین و کشورهای حوزه پاسیفیک مشتریان جدیدی برای فروش نفت خود پیدا کرده است و سوم اینکه ایران توان مقاومت درمقابل این تحریم‌ها را دارد.

مشاور بانک جهانی در امور انرژی ابراز داشت که اتحادیه اروپا تنها مشتری 20 درصد نفت ایران است و توقف صادرات این میزان از نفت به اروپا از سه ماه قبل توسط تهران یعنی ایران مشتریان جدیدی برای نفتش دارد.

وی با رد ادعای برخی کارشناسان در مورد اینکه با این تحریم‌ها 50 درصد صادرات نفت ایران متوقف می‌شود، گفت که حجم این تحریم براساس تحقیق من از 200 هزار بشکه در روز بالاتر نخواهد.

وی با اشاره به تاثیر منفی این تحریم‌ها بر بحران یورو و اقتصاد جهانی تاکید کرد که این تحریم بر کشورهای عضو اوپک هم تاثیر خواهد داشت.

سلامه با اشاره به اظهارات مقامات ایرانی در مورد اینکه ایران بین 3 هزار تا 5 هزار بشکه از فروش خود به اروپا را متوقف کرده است، گفت: یونان و اسپانیا مشتریان اصلی نفت ایران هستند.

وی تصریح کرد که امروز چین به هر قطره نفت بازار جهانی نیاز دارد و نمی‌تواند از صادرات نفت ایران با وجود فشار امریکا چشم پوشی کند و هرگز در مقابل این فشارها تسلیم نخواهد شد.
 

نظر شما :