معافیت چین از تحریم ها به چه معنا است؟

۱۱ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۶ کد : ۱۹۰۳۵۰۷ سرخط اخبار

فارس: خبرگزاری رسمی چین با اشاره به حجم صادرات نفت ایران به چین نوشت: معاف شدن چین از تحریم نفت ایران فقط به معنای این است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به تعویق افتاده است.
به گزارش فارس، شینهوا در گزارشی درباره معافیت چین از تحریم نفت ایران نوشت: این اقدام آمریکا به منظور دوری از برخورد و تقابل اقتصادی میان چین و آمریکا صورت گرفت.
براساس این گزارش، تحت "قانون مجوز دفاع ملی آمریکا" که سال گذشته توسط "باراک اوباما" امضا شد، کشورها و سازمان‌هایی که از 28 ژوئن 2012 به بعد به خرید نفت از ایران ادامه دهند از دسترسی به سیستم مالی آمریکا منع خواهند شد.
با این وجود، آمریکا در آخرین تصمیم خود که روز پنج شنبه اعلام شد چین و سنگاپور را از تحریم نفت ایران معاف کرد.
این درحالیست که پیش از این نیز چندین کشور از تحریم‌ها علیه نفت ایران مستثنی شده بودند.
"کو ژینگ" رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی چین گفت: تصمیم آمریکا مبنی بر معافیت چین از تحریم نفت ایران تنها به این معناست که تحریم‌ها علیه ایران به تاخیر افتاده‌اند چرا که هیچ کشوری نمی‌تواند حدود 20 میلیون تن نفت خام در طول یک سال برای چین فراهم کند و جایگزین ایران برای تامین نفت خام چین شود.
شینهوا نوشت: چین سومین واردکننده بزرگ نفت ایران است و در سال 2011 در مجموع 27 میلیون تن نفت از ایران وارد کرده است بنابراین اگر تحریم‌ها اجرا شوند دومین اقتصاد بزرگ دنیا به شدت آسیب خواهد دید.
اگر تحریم‌ها علیه چین تحمیل شود اقتصاد آمریکا نیز آسیب بزرگی خواهد دید چراکه به شدت به هم وابسته هستند و سیستم‌های مالی بانکی دو کشور با یکدیگر درگیر هستند و سرمایه گذاری‌های دوجانبه‌ای در چین و آمریکا از سوی بانک‌های دو طرف انجام شده است.
حجم تجاری چین و آمریکا در سال گذشته بیش از 446.7 میلیارد دلار بوده است.
کو در این زمینه گفت: تحمیل تحریم‌ها علیه چین از سوی آمریکا از دست دادن یک وضعیت درمقابل وضعیت دیگر بود بنابراین آمریکا بهتر دید که فعلا این تحریم‌ها اجرا نشود.
علاوه بر آن، ایران روزانه 4 میلیون بشکه نفت خام وارد بازار جهانی می‌کند که حدود 5 درصد کل تولید نفت جهان است. تحریم علیه ایران نیز نه فقط بر تولید نفت جهانی تاثیر منفی می‌گذارد بلکه همچنین باعث نوسان شدید قیمت نفت می‌شود.
 

نظر شما :