اجلاس ژنو بدون حضور ایران کارساز نیست

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۸ کد : ۱۹۰۳۴۷۱ سرخط اخبار
یک عضو هیأت ریسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید به اینکه تصمیم‌گیری اجلاس ژنو برای حل مشکلات سوریه بدون حضور ایران کارساز نخواهد بود، گفت:‌ مطمئنا رویکرد سازمان ملل در برگزاری این اجلاس بدون حضور ایران مصداق بارز پاک کردن صورت مساله و عدم تلاش برای حل مشکلات این کشور خواهد بود که این موضوع نشان می‌دهد که مشکل سوریه در این شرایط به سادگی حل نخواهد شد.

 

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اجلاس ژنو برای حل مشکلات کشور سوریه گفت: با توجه به اینکه سوریه یکی از کشورهای همسایه ایران است و ما ارتباط قدیمی با این کشور داریم، مطمئنا هرگونه تصمیم‌گیری در مورد سوریه بدون حضور ایران کارساز نخواهد بود.

 

وی افزود: به نظر می‌رسد عمده‌ترین دلیل عدم دعوت ایران برای شرکت در اجلاس ژنو ماموریتی است که آمریکایی به کوفی عنان داده‌اند تا مناقشات سوریه بدون حضور جمهوری اسلامی برگزار شود، می‌توان حتی این گونه تعبیر کرد که دستور گرفتند که این اجلاس بدون حضور ایران باشد.

 

این عضو هیأت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید به اینکه سازمان ملل به عنوان یک سازمان بی‌طرف باید نقطه نظر همه را برای حل مناقشات سوریه لحاظ کند گفت: با این رویکرد به نظر می‌رسد که آنها به دنبال حل مساله نیستند و تنها می‌خواهند مشکلات سوریه را طور دیگری وانمود کنند تا درنهایت این کشور را تنها بگذارند.

 

آصفری در ادامه تاکید کرد: با توجه به شناختی که ایران از ملت و دولت سوریه دارد، مطمئنا حضور ایران در این اجلاس می‌توانست بسیار موثر و کارساز باشد چرا که بدون حضور ایران نمی‌توانند مسائل مختلف رخ داده در کشور سوریه را رصد کرده و بر اساس آن راه حلی پیدا کنند.

 

وی ادامه داد:‌از آنجا که جمهوری اسلامی اعتماد دولت حاکم سوریه و تصمیمات مردم این کشور دارد، سازمان ملل متحد و برگزار کنندگان اجلاس ژنو قصدشان این است که با عدم حضور ایران در این اجلاس بشار اسد را کنار گذارند و به دنبال آن دولت سوریه را ساقط کنند، اتفاقی که در صورت حضور ایران در این اجلاس هیچگاه رخ نمی‌داد.

 

نماینده مردم ارک در مجلس در عین حال تاکید کرد: با توجه به ارتباط دیرینه‌ای که ایران با ملت و دولت سوریه از زمان حافظ اسد و اکنون بشار اسد دارد، ما باز هم از تصمیمات اتخاذ شده برای حل مناقشات سوریه استقبال خواهیم کرد، البته در این بین باید خواست مردم و دولت سوریه لحاظ شود.

 

آصفری همچنین خاطر نشان کرد که تصمیم‌گیری در اجلاس ژنو بدون در نظر گرفتن خواست مردم و دولت سوریه نتیجه مطلوبی را در بر نخواهد داشت.

 

وی افزود: در حال حاضر گروه‌های تروریستی در سوریه از طریق عربستان و دیگر کشورهای حافظ منافع آمریکا به فعالیت‌های تروریستی می‌پردازد، تا به مناقشات سوریه دامن زنند؛ مطمئنا پرداختن به این مسائل و در نظر نگرفتن خواسته‌های مردم و دولت سوریه در این اجلاس مشکلات را به سادگی حل نخواهد کرد.



نظر شما :