چین رهبر مذاکرات 5 کشور دارای تسلیحات هسته‌ای

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۰۳۴۵۶ سرخط اخبار
چین قرار است ریاست مذاکرات میان پنج کشور دارای تسلیحات هسته‌‌ای جهان (P5) را به منظور بازتعریف شرایط کنترل تسلیحاتی برعهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این اولین بار است که چین ریاست این گونه مذاکرات را برعهده می‌گیرد و برگزاری این نشست گامی است که در نهایت ممکن است شفافیت بیشتری را در مورد زرادخانه‌های هسته‌ای و استراتژیک هسته‌ای به همراه داشته باشد.

یک گروه کاری با حضور نمایندگان کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین قرار است در تابستان سال جاری میلادی در این نشست هسته‌ای شرکت کنند.

از پنج کشور دارای تسلیحات هسته‌‌ای در چارچوب پیمان منع تسلیحات گسترش کشتار جمعی، چین شفافیت کمتری در مورد زرادخانه‌های هسته‌ای، ذخایر مواد شکاف پذیر و دکترین هسته‌ای‌اش داشته است.

تحت یک پیمان پنج کشور دارای تسلیحات هسته‌‌ای متعهد به حرکت در راستای خلع سلاح هسته‌ای شده‌اند. این در حالیست که دیگر امضا کنندگان این پیمان متعهد هستند که سلاح هسته‌ای را یا توسعه ندهند و یا این تسلیحات را در اختیار نگیرند.

در کنفرانسی با حضور نمایندگان این پنج کشور در روز جمعه از ریاست چین در این گروه به عنوان نشانه‌ای در راستای همکاری‌های بیشتر پکن با دیگر اعضا یاد شده است.

نظر شما :