رهبر حزب تغییر کردستان عراق وارد تهران شد

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۰۳۴۴۲ سرخط اخبار

نوشیروان مصطفی امین، رهبر حزب تغییر( گوران) کردستان عراق پس از دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران، صبح جمعه 9 تیرماه وارد ایران شد.

وی در این سفر با مقامات کشورمان از جمله محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

به گزارش "کردپرس" نوشیروان مصطفی متولد 1944 در شهر سلیمانیه است و در سال 1970 فعالیت سیاسی خود را در کردستان عراق آغاز کرد. سپس در سال 1976 همراه با جلال طالبانی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق را تاسیس کرد.

از او همواره به عنوان شخص دوم حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق یاد می‌شود.

وی در سال‌های 1359-1367 در پیمان مشترک همکاری نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران با معارضین عراقی همراه با حزب دموکرات و سوسیالیست کردستان عراق به عنوان حزب اتحادیه میهنی کردستان در کنار نیروهای سپاه پاسداران قرار داشت و در عملیات علیه رژیم صدام حسین شرکت کرد.

نوشیروان مصطفی در سال‌های پس از جنگ تحمیلی و تا سال 1992 و تشکیل اقلیم کردستان عراق، در لندن اقامت داشت و به نوشتن کتاب‌های تاریخ کردستان پرداخت که از جمله آنها می‌توان به "از کنار رود دانوب تا دره‌های کردستان" اشاره کرد که به تازگی به فارسی نیز ترجمه شده است.

مصطفی امین در سال 2003 به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته کرد در حکومت انتقالی عراق حضور داشت و سپس حزب گوران (تغییر) را در اعتراض به آنچه فساد اصلاح‌ناپذیر می‌خواند در سال 2006 تشکیل داد که به یکی از منتقدان اصلی احزاب سنتی مسلط در کردستان عراق مبدل شده است.

سفر نوشیروان مصطفی رهبر حزب تغییر کردستان عراق به تهران به دعوت چندی پیش حسن دانایی فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد انجام می‌شود.



نظر شما :