افزایش 9 درصدی قیمت طلای سیاه

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۰۳۴۳۵ سرخط اخبار
علی رغم تلاش های مستمر غرب برای کاهش اثرات تحریم نفتی ایران، قیمت این محصول رو به افزایش گذاشته و افزایش روز جمعه قیمت نفت در مسیر مخالف انتظارات بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های غربی، بر اساس آخرین اعلام، قیمت نفت بیش از9 در صد در بازارهای جهانی افزایش داشته و این مسئله به نگرانی ها در خصوص آینده اقتصادی جهانی افزوده است.

وال استریت ژورنال با اعلام این خبر می نویسد: قیمت نفت خام شاخص "نیمکس" 84.96 دلار روز جمعه در هر بشکه تعیین شد که یک افزایش 7.27 دلاری یا در حدود 9.4 درصدی را نشان می دهد که بیشترین افزیش قیمت نفت به درصد، از مارس سال 2009 بشمار می رود.

این روزنامه می نویسد، این افزایش سبب نگرانیها در خصوص تحریمهای نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا شده است.

مرکوری نیوز در مطلبی در این باره به تاثیر تحریمهای نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا بر این افزایش اشاره می کند و می نویسد: در حالی که کشورهای اروپایی روز یکشنبه آماده می شوند تا تحریمهای نفتی ایران را به اجرا بگذارند از دست رفتن این تولید، ذخایر نفتی اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این سایت به نقل از تحلیلگران می نویسد: کاهش بیشتر تولید از سوی ایران می تواند سبب افزایش قیمت های جهانی نفت بشود.

آسوشیتدپرس نیز می نویسد: در حالی که کشورهای اروپایی در مسیر برخورد با بحران حرکت می کنند قیمت نفت 9 درصد افزایش یافته است.

این خبرگزاری نوشت: قیمت نفت پس ازآنکه رهبران اروپایی گامهای تند و تعجب آوری را برای توقف بحران بدهی ها برداشتند ببیشترین میزان در سه سال گذشته افزایش پیدا کرد و این اعتماد به اقتصادی جهانی را از بین می برد.

رویترز نیز این افزایش را ناشی از بار روانی تحریمهای نفتی ایران می داند، می نویسد: با وجودی که عربستان تولید نفت خود را به بیش از 10 میلیون بشکه برای جبران کمبود نفت ایران رسانده وکاهش رشد اقتصاد جهانی نیز سبب کاهش تقاضاها شده است، اما این کاهش نفت ایران بر اقتصاد جهانی تاثیرات سوء خواهد گذاشت.

رویترز درادامه آورده است: تحریم ایران سبب شده تا بازارهای جهانی درچهارماهه دوم سال بیشترین کاهش را از سال 2008 در عرضه نفت شاهد باشد.

تحلیلگران می گویند آمریکا درتلاش است تا با مستثنی کردن چین و سنگاپور از تحریم های نفتی ایران آثار تحریم نفت جمهوری اسلامی ایران را به حد اقل برساند اما به نظر می رسد افزایش روز جمعه قیمت نفت در مسیر مخالفت انتظارات بوده است.

آمریکا پیشتر متحدین خود یعنی ژاپن، کره جنوبی، تایوان، وهند را به شرط کاهش حجم واردات از تحریمهای نفتی ایران مستثنی کرده بود که این اقدام مورد اعتراض چین به عنوان رقیب اقتصادی واشنگتن قرار گرفته بود.

 

نظر شما :