مرسی:از اختیارات خود دست نمی کشم

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۹۰۳۴۳۴ سرخط اخبار
رئیس‌جمهوری منتخب مصر با ادای سوگند نمادین در جمع صدها هزار تن از هوادارانش در میدان التحریر قاهره تاکید کرد که به هیچ وجه از اختیارات خود به عنوان ریاست جمهوری مصر کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، محمد مرسی، رئیس‌جمهوری منتخب مصر که قرار است امروز (شنبه) به طور رسمی در برابر دادگاه عالی قانون اساسی این کشور مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری را به جا آورد، روز جمعه با حضور در جمع هزاران تن از تظاهرکنندگان و هواداران خود در میدان التحریر (آزادی) قاهره به شکل نمادین سوگند یاد کرد و اعلام کرد که وی به اقدامات قانونی که مانع دستیابی مردم به خواسته‌هایشان نشود، احترام می‌گذارد اما به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که با اختیارات ریاست جمهوری بازی و از این اختیارات کاسته شود.

وی با لحنی حماسی عنوان داشت: انقلاب مصر تا تحقق تمامی اهداف آن ادامه دارد و هیچگاه از اختیاراتی که با رای مردم به من داده شده کوتاه نخواهم آمد.

مرسی خطاب به مردم مصر گفت: ملت مصر، شما اصل هستید و بقیه همه نمایندگان شما هستند و من به خداوند بزرگ سوگند می‌خورم که نسبت به نظام جمهوری در مصر پایبند باشم و به قانون اساسی کشور احترام کامل بگذارم.

رئیس‌جمهوری منتخب مصر با استفاده از اصطلاحات ویژه ادای سوگند ریاست جمهوری در مصر گفت: به خدا سوگند یاد می‌کنم که از منافع ملت به طور کامل و شایسته حمایت کنم و از استقلال و سربلندی کشور پاسداری کنم.

وی در ابتدای سخنان خود با سلام فرستادن به تمامی ملت مصر خصوصا کشته‌شدگان انقلاب این کشور از کشته‌شدگان، خانواده آن‌ها و آسیب‌دیدگان تظاهرات مردمی مصر تجلیل کرد.

مرسی خطاب به مردم مصر و حاضران در میدان التحریر گفت: من قبل از تعامل با هر گروه یا نیروی سیاسی خاصی در کشور با ملت مصر سر و کار دارم و قدرت ملت مصر بالاتر از تمامی نیروهای موجود در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه جز از خدا نمی‌ترسد، گفت: مصر برای همگان پیام صلح و دوستی دارد اما به شدت در مقابل کسانی که قصد دشمنی و خصومت با مصر داشته باشند، می‌ایستد.

رئیس‌جمهوری مصر ادامه داد: ما مفهوم جدیدی از روابط خارجی را بنیان می‌نهیم و مصر در روابط خارجی خود آزاد و پیشرو خواهد بود و از هیچ طرف خارجی‌ای پیروی نخواهد کرد.

وی با هشدار به کسانی که قصد دارند از کرامت و عزت ملت مصر در خارج و یا داخل کشور بکاهند وعده داد که برای آزادی شیخ عمر بن عبدالرحمان که در آمریکا به حبس ابد محکوم شده است، تلاش خواهد کرد.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر ضرورت وحدت میان تمامی آحاد مصر عنوان داشت، قدرت مصر در وحدت آن است و وی باز هم به میدان تحریر باز خواهد گشت.

صدها هزار تن از مردم مصر که ساعت‌ها قبل از آغاز سخنرانی مرسی در میدان التحریر تجمع کرده بودند با نامگذاری روز جمعه به "جمعه واگذاری قدرت" در مصر لغو متمم قانون اساسی و دستور انحلال پارلمان مصر را که توسط نظامیان حاکم بر کشور انجام شده بود، خواستار شدند.

سخنرانی رئیس‌جمهور اسلام‌گرای مصر بارها از سوی هواداران او در میدان تحریر با فریادهای "الله اکبر" قطع شد.

محمد مرسی، ۶۰ ساله و مهندس متالورژی، نخستین رئیس جمهور غیرنظامی و در عین‌حال نخستین رئیس جمهور اسلام‌گرای مصر است. با این‌حال قدرت او محدود است.

شورای عالی نظامی مصر که پس از سقوط مبارک قدرت را در دست دارد، دو هفته پیش پارلمان را منحل کرد و برخی اختیارات قانونگذاری برای خود قائل شد.

به این ترتیب آغاز ریاست جمهوری محمد مرسی در عین حال آغاز جنگ سرد میان او و شورای عالی نظامی است که خواهان حفظ امتیازات خویش و مخالف اسلامی کردن کشور است.

نظر شما :