بازداشت صالحی دروغ بود

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۰۳۴۳۰ سرخط اخبار
سفر هفته گذشته علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان به قبرس با دو روایت کاملا متفاوت همراه بود، روایت‏هایی که برای چند ساعت اخبار این سفر را به یکی از مهم‌ترین خبرهای منطقه تبدیل کرد. در حالی که وزارت امور خارجه قبرس در بیانیه‏ای رسمی این دیدار را «موفقیت‌آمیز و مطابق با برنامه توافق شده» توصیف کرد، برخی رسانه‏های این کشور و همچنین ترکیه از بازداشت موقت علی‌اکبر صالحی هنگام ترک قبرس خبر دادند.

فضاسازی رسانه‏ ای

تلویزیون تی‌آر‌تی ترکیه هفتم تیر گزارش داد علی‌اکبر صالحی در حالی که برای دیدار با مقام‌های قبرس به این کشور سفر کرده بود، در فرودگاه لارناکا توسط پلیس «مبارزه با تروریسم» فرودگاه برای مدتی بازداشت شد. گفته می‏شود این خبر بر اساس گزارش روزنامه پولایتس قبرس منتشر شده بود. خبری که بیش از همه مورد استقبال رسانه‏های ترکیه قرار گرفت. ساعتی بعد از انتشار این خبر، عکسی در فضای اینترنت و شبکه‏های مجازی منتشر شد که مدعی می‏شد مربوط به لحظه بازداشت وزیر امور خارجه کشورمان هنگام خروج از قبرس توسط پلیس مبارزه با تروریسم فرودگاه این کشور است. انتشار این عکس نیز به دامنه شایعات افزود، اما در نهایت با تکذیب صریح مقامات ایرانی و وزارت امور خارجه قبرس مشخص شد تمام اخبار منتشر شده در این زمینه داستانی غیرواقعی بیش نبوده و مشخص شد قطعه عکس یادشده نیز عکسی مونتاژی و دروغین است.

تکذیب مقامات خارجه ایران و قبرس

24 ساعت پس از این قضیه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر مجعول برخی رسانه‌های خارجی درخصوص سفر صالحی به قبرس را قویا تکذیب کرد و آن را اقدامی در چارچوب فضاسازی رسانه‌ای ناشیانه دانست. مهمانپرست همچنین تاکید کرد: «دکتر صالحی در کمال احترام در فرودگاه لارناکا در سطح عالی از سوی مقامات عالیرتبه وزارت امور خارجه و ریاست‌جمهوری قبرس مورد استقبال قرار گرفته و ملاقات‌ها و مذاکرات صمیمانه و سازنده‌ای درخصوص گسترش روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد و سرپرست وزارت امور خارجه آن کشور داشته است.» در بیانیه وزارت امور خارجه قبرس تاکید شده که «در راستای گزارش رسانه‏ها درخصوص دیدار اخیر جناب آقای دکتر علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از جمهوری قبرس، به اطلاع می‏رساند این دیدار موفقیت‌آمیز و مطابق با برنامه توافق‌شده انجام گرفته است.» در این بیانیه همچنین آمده است: «وزارت امور خارجه جمهوری قبرس ادعاهایی مبنی بر قرار داشتن نام وزیر امورخارجه ایران در فهرست کسانی که از ورود و خروج به قبرس منع شده‌اند و ایجاد هرگونه مشکلی در بدو ورود یا خروج ایشان را تکذیب می‌کند.» به جز این وزارت امور خارجه قبرس روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای بروز هرگونه حادثه در زمان ورود یا خروج علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در قبرس را تکذیب کرد. در عین حال ایسنا به نقل از گاردین گزارش داد که لوکا، وزیر دادگستری قبرس در گفت‌و‌گو با روزنامه «سایپرس میل»، گفته که تاخیر به وجود آمده در سفر علی‌اکبر صالحی، نتیجه ناهماهنگی میان پلیس فرودگاه و وزارت امور خارجه قبرس بوده است. روز گذشته حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه این مساله را در راستای تلاش صهیونیست‌ها برای خبرسازی درمورد سفرهای خارجی مقامات کشورمان ارزیابی کرد و توضیح داد: «برخی خبرسازی‌ها آنقدر خنده‌دار است که پرداختن به آن بی‌معناست؛ موضوعی که درمورد قبرس مطرح شد هم از این دست مسائل بود؛ اگر مراد از طرح این موضوع این بود که آقای صالحی در لیست تحریم اروپاست، وی چندین سفر به کشورهای اروپایی داشته و هیچگاه به مشکلی برخورد نکرده است.»

این اقدام جنگ روانی بود

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در همین زمینه گفته بود احتمال دارد این اقدام یک خطا باشد یا برای ایجاد جنگ روانی و سوء‎استفاده تبلیغاتی رخ داده باشد. اسماعیل کوثری، همچنین گفت که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی منتظر حضور وزیر خارجه ایران در مجلس است. وزیر امور خارجه ایران در سفر یک‌روزه‌ خود به قبرس با دیمیتریس هیریستوفیاس رهبر بخش یونانی‌نشین قبرس و واسوس شارلیس وزیر دارایی این کشور که هم‌اکنون سرپرستی وزارت امور خارجه‌ کشور را نیز به دست دارد، دیدار و گفت‌وگو کرد.
 

نظر شما :