خزاعی: در مقابل فشارها ایستادگی می کنیم

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۹۰۳۴۲۸ سرخط اخبار
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات سازنده، جدی و مصمم است و در عین حال در مقابل هرگونه فشار ایستادگی خواهد کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، محمد خزاعی در نشستی خبری با خبرنگاران رسانه های آمریکایی و بین المللی مستقر در سازمان ملل، درباره دیگر اقدام اعتماد ساز کشورمان در غنی سازی بیست درصدی اورانیوم نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنین آمادگی دارد با هدف اعتماد سازی، مشروط بر اقدام گروه پنج بعلاوه یک در تامین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران، لغو تحریم ها و خارج کردن پرونده ایران از شورای امنیت، در چارچوبی منطقی و عملگرا، درباره مسائل پیرامونی غنی سازی بیست درصدی اورانیوم نیز وارد بحث و مذاکره شود.
وی به مذاکرات اخیر ایران و پنج بعلاوه یک در مسکو و تصمیم به ادامه آن در سطح کارشناسان اشاره کرد و گفت: مذاکرات کارشناسی سه شنبه این هفته در استانبول آغاز خواهد شد.
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد همچنین به برخی اقدامات تاخیری برخی از اعضای پنج بعلاوه یک اشاره کرد که به دلایل خاص سیاسی تاکنون برای یافتن راه حلی مناسب، جدیت کافی نشان نداده‌اند.
خزاعی هشدار داد: اکنون نیز اگر مذاکرات پیش نرود، بن بست دیگری را در روند مذاکرات شاهد خواهیم بود و اکنون در نقطه‌ حیاتی مذاکرات هستیم.
وی با بیان اینکه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تشدید تحریم و فشارها برضد ایران را خواستارند، افزود: خود این امر بیانگر آن است که آنها گفتمان هدفمند و معنی‌داری را خواستار نیستند.
خزاعی در تشریح این جزئیات به حق غنی سازی طبق موازین NPT اشاره و تصریح کرد: حق غنی سازی اورانیوم، یکی ازموضوعات اصلی مذاکرات مسکو و مذاکرات قبلی در بغداد و استانبول بوده و این حقی است که قوانین بین المللی و مفاد NPT بر آن تصریح دارند.
وی افزود: طبق این قوانین و NPT ، کشورهای امضاء کننده، حقوق مسلمی در توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای و نیز چرخه سوخت و غنی سازی اورانیوم برای استفاده های صلح آمیز دارند و این موارد از حقوق مسلم هر کشور مستقل است.
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد تصریح کرد: در بند چهار NPT نه تنها هیچ محدودیتی برای فن آوری هسته‌ای کشورها و استفاده مسالمت آمیز از آن وجود ندارد بلکه حتی تاکید شده است که هیچ بند معاهده نمی‌تواند طوری تعبیر شود که مانع از دستیابی به این حقوق مسلم مانند تحقیق، تولید و استفاده از انرژی مسالمت آمیز شود.
وی افزود: در همه اسناد، سوابق و مدارک موجود از مذاکرات سیاسی که همواره بر مبانی، اصول و موازین NPT تاکید شده است، هیچ صحبتی از این نشده است که بتوان محدودیتی در بخش فن آوری مسالمت آمیز هسته‌ای ایجاد کرد.
محمد خزاعی همکاری فناوری و هکاری هسته‌ای برای استفاده از انرژی صلح آمیز را نیز از حقوق مصرح و مشروع NPT خواند و گفت: بویژه آنکه این قبیل تبادلات در بخش های غیر نظامی، در مسیر توسعه صنعتی هر کشور و بسیار تاثیرگذار است.
وی بار دیگر افزود: در مفاد NPT و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر ارگان‌های مشابه، غنی سازی اورانیوم و ذخیره آن برای استفاده مسالمت آمیز، هیچ ممنوعیتی وجود ندارد.
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت: یکصد و بیست عضو جنبش عدم تعهد نیز تاکید دارند که کشورهای امضاء کننده NPT حقوق مسلم خود در استفاده از انرژی مسالمت آمیز هسته‌ای و چرخه سوخت آن را دارا هستند.
خزاعی گفتمان هدفمند و جامع را چارچوب مذاکره ایران با گروه پنج بعلاوه یک خواند و گفت: قویا بر این باوریم نباید فقط برای مذاکره، مذاکره کرد بلکه مذاکرات باید مبتنی بر حسن نیت، احترام متقابل و در فضایی توام با همکاری صورت گیرد که بتوان بواسطه آن به راه حلی ملموس دست یافت.
وی افزود: همچنین نباید به اقدامات و تحرکاتی دست زد که مغایر با حسن نیت بوده و با حس همکاری و احترام متقابل در تناقض باشد.
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد با تاکید مجدد بر تعهد طرف مقابل مذاکراه به حقوق و تعهدات مشخص در NPT گفت: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه پیش شرطی آن هم خارج از چارچوب NPT به شدت مخالفت است.
وی دستیابی به پیشرفت جدی در مذاکرات جامع، سازنده و پایدار را در چنین فضایی دست یافتی خواند و گفت: آماده ایم به توافقی درازمدت دست یابیم که رویکرد گام به گام و اقدام متقابل، راهکار رسیدن به این مرحله‌ است.
خزاعی تلاش ایران در مذاکرات و نیز همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را نشان دادن شفافیت و قانونی بودن همه فعالیت های مسالمت آمیز هسته‌ای خود دانست و گفت: فتوای مقام معظم رهبری نیز حمایت کننده و استحکام بخش این حقایق است.
وی ایجاد فضای اعتماد را مانند خیابان دو طرفه ای خواند که دو طرف مذاکره باید در ایجاد این مسیر بکوشند.
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد هدف دیگر کشورمان از این تلاش ها را از میان برداشتن تحریم‌های شورای امنیت و دیگر تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه برضد ملت ایران دانست.
وی افزود: همچنین انتظار داریم بتوانیم به همکاری هسته‌ای پایدار و درازمدت و تبادل فن آوریهای پیشرفته در این زمینه دست یابیم.
محمد خزاعی گفت: همچنین امیدواریم بتوان به موافقت‌های جامع و تعهدات دسته جمعی در همه زمیه‌ها از جمله زمینه‌های اقتصادی، سیاسی امنیتی و همکاری بین المللی دست یافت.
وی برداشتن گام ها عملی در راستای عمل متقابل را راهکار تحقق این اهداف برشمرد و گفت: این گام ها باید در فضایی برداشته شوند که تشدید کننده فضای اعتماد طرفین ، ادامه دار، متعادل و موزون باشند.
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد تصریح کرد: وجود تعهد برای نتیجه بخشیدن بودن روند، امری حیاتی است.
محمد خزاعی درباره توقعات ایران از پنج بعلاوه یک نیز گفت: گام نخست آن است که حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران و بویژه حق غنی سازی را با توجه به مفاد NPT به رسمیت بشناسند.
وی افزود: در گام بعدی، ما نیز آماده همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بررسی ابعاد احتمالی نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران موسوم به PMD هستیم، تا نشان دهیم که کلیه فعالیتهای هسته ای ایران صلح امیز و غیر نظامی است . این اقدام از سر حسن نیت بوده و در حالی است که ایران طبق ان پی تی تعهدی به انجام ان ندارد
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد تصریح کرد: البته این گام در صورتی محقق می شود که گروه پنج بعلاوه یک، در مقابل ان همه تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه را که فراتر از قطعنامه‌های شورای امنیت وضع شده را لغو کند.
خزاعی همکاری با پنج بعلاوه یک در زمینه طراحی و ساخت نیروگاه های هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی را گام چهارم ایران خواند و گفت: متقابلاً توقع داریم گروه پنج بعلاوه یک با ما درباره راکتور تحقیقاتی آب سبک و نیز امنیت و سلامت راکتورها و ترکیبات فرآوردهای هسته‌ای با ایران نهایت همکاری را بعمل آورد.
وی درباره همکاری های غیر هسته ای کشورمان با پنج بعلاوه یک نیز گفت: همانطور که در مسکو اعلام کرده ایم، آماده ایم نهایت همکاری را در زمینه های غیر هسته‌ای بکار بندیم.
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد افزود: پیشنهاد کرده ایم مسائل منطقه‌ای مورد بحث قرار گیرند که طرف مقابل ابراز علاقه کرده است در زمینه مبارزه با مواد مخدر و دزدان دریایی همکاری شود.
وی تصریح کرد: در مذاکرات مسکو نیز اعلام کرده ایم که آماده ایم پلی میان پیشنهادهای خود و پیشنهادهای گروه پنج بعلاوه یک ایجاد کنیم تا بتوان زمینه‌های مشترکی یافت و مد نظر قرار داد.
محمد خزاعی تاکید کرد: در صورتیکه که طرف مقابل بخواهد با پیشنهادهای کلی و غیر ملموس و مشوقهای فاقد ارزش، از مذاکرات بهره برداری های کلان انجام دهد و اصطلاحا، میوه چینی کند، باید بگویم که مذاکرات نتیجه ای نخواهد داشت.
وی تصریح کرد :درباره ادامه مذاکرات نیز بسیار جدی و در پی راه حلی هستیم که به نتیجه برد- برد منجر شود.
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد تاکید کرد : هرگز ملت ایران تسلیم فشارها نخواهد شد و از تهدیدات نظامی مرعوب نمی شود.
وی افزود: ملت ایران با همه توان و با استفاده از همه امکانات، از منافع و حقوق خود دفاع خواهد کرد و توصیه می کنیم طرف مقابل دچار اشتباه محاسباتی نشود.
 

نظر شما :