مخالفت حکیم با طرح نوری مالکی

۰۹ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۹۰۳۴۱۴ سرخط اخبار

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد که در شرایط کنونی این کشور، برگزاری انتخابات زودهنگام راهکار مناسبی نیست و بهتر است همه به گزینه گفت‌وگو بیاندیشند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "براثا"، "عمار الحکیم" رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق را رد کرد و از "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق خواست تا برای حل و فصل بحران جاری کشور از تمام طرف های سیاسی تماس برقرار کند.

وی افزود: با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق، ما راهکاری برای بحران جاری در کشور نخواهیم یافت زیرا این امر یک راهکار واقعی برای بحران کشور نیست. به نفع مجلس اعلای اسلامی عراق است که چنین انتخاباتی برگزار شود بویژه اینکه در انتخابات گذشته ما نادیده گرفته شدیم اما اکنون به واقعیت موجود در کشور و میزان هماهنگی‌ میان ارکان کشور و خدمت‌رسانی به ملت عراق می‌نگریم و به آن می‌اندیشیم.

حکیم تاکید کرد: علاوه بر این برگزاری انتخابات زودهنگام با موانع فنی متعددی مواجه است بویژه اینکه کمیساریای عالی و مستقل انتخابات می‌گوید که حتی برای برگزاری انتخابات شوراهای استانداری و نواحی مختلف با کمبود بودجه مواجه است. در چنین شرایطی، چگونه میش‌توان انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار کرد؟

"نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق خواستار در اقدامی غافلگیرکننده، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی به منظور انتخاب اعضای جدید برای این پارلمان شد تا از این راه ملت عراق فصل‌الخطاب را بگوید.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق، در حالی که طرف‌ مقابل از نشست بر روی میز مذاکرات خودداری می‌کند و بر تداوم دامن زدن به بحران عراق، اصرار می‌ورزد، مالکی ناچاراست که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شود تا ملت عراق فصل الخطاب را بگوید.

مالکی در این بیانیه تاکید کرده است که نهاد قانون‌گذار در عراق یکی از مهمترین و تاثریگذارترنی نهادهای کشور است و در واقع تبلور اراده ملت است و به سایر نهادها و قوای کشور مشروعیت می‌بخشد.

وی همچنین خواستار برگزاری گفت‌وگوها بر اساس قانون اساسی و ایجاد اصلاحات در تمامی نهادها و ارگان‌های کشور از جمله پارلمان شد.

نخست‌وزیر عراق در ادامه به وجود نقض‌های آشکار قانون اساسی از سوی برخی طرف ها و پیروی آنها از سیاست دیکته کردن خواسته های خود بر دیگران تاکید کرد.

این اظهارات مالکی، بیش از همه ائتلاف کردستان عراق و "ایاد علاوی" رهبر فهرست العراقیه را غافلگیر کرد. بویژه اینکه این دو طرف تمام تلاش خود را بر روی براندازی دولت مالکی متمرکز کرده‌اند و اخیرا نیز خواستار استیضاح مالکی در پارلمن و زمینه سازی برای سلب رای اعتماد از او هستند. در چنین شرایطی مالکی نیز خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای انتخاب پارلمان و نخست‌وزیری جدید بر اساس خواست مردم عراق شد. بویژه‌ اینکه "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان و علاوی به شیوه‌های مختلف در برگزاری گفت‌وگوهای ملی کارشکنی می‌کنند.


نظر شما :