کاهش رشد اقتصادی قطر در سال آینده

۰۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۸ کد : ۱۹۰۳۳۵۸ سرخط اخبار

قطر پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی این کشور به 4.5 درصد در سال 2013 کاهش یابد که ضعیفترین نرخ رشد در یک دهه گذشته خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کشور طبق اعلام سازمان برنامه‌ریزی آن، قصد دارد به سرمایه‌گذاری بالا در بخش غیرنفتی ادامه دهد. قطر که بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان است، شاهد نرخ رشد دو رقمی در شش سال گذشته بوده است اما انتظار می رود رشد اقتصادی این کشور با ضعیف شدن تاثیر دو دهه افزایش تولید گاز، کند شود.

پیش بینی شده تورم تطبیق یافته با رشد تولید ناخالص داخلی این کشور، از 14 درصد در سال گذشته به 6.2 درصد در سال 2012 کاهش یابد.

 

ضعیف شدن چشم انداز رشد جهانی و بحران بدهی منطقه یورو برای قطر ریسک به همراه داشته زیرا بر قیمتهای نفت تاثیرگذار بوده است. در حالیکه ممکن است به نظر برسد مشکلات منطقه یورو دور از قطر باشد اما کاهش غیرمنتظره قیمتهای نفت خطر کاهش منابع موجود برای این کشور را به دنبال دارد.

 

چشم انداز وخامت یافته اقتصاد جهانی موجب کاهش 35 دلاری قیمتهای نفت خام از قیمت بالای حدود 90 دلار در هر بشکه در ماه مارس شده که پایینترین قیمت از دسامبر 2010 محسوب می‌شود.



نظر شما :