دبیر کل ناتو: قصد حمله به سوریه نداریم

۰۶ تیر ۱۳۹۱ | ۲۰:۳۶ کد : ۱۹۰۳۳۲۰ سرخط اخبار

دبیرکل ناتو با اعلام حمایت کامل اعضای این پیمان نظامی از ترکیه اعلام کرد که ناتو نتیجه تحقیقات ترکیه در‌خصوص هدف قرار گرفته شدن هواپیمای این کشور را قبول دارد و به شدت سوریه را در این خصوص محکوم می‌کند و اقدام آن را غیرقابل قبول می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست این ائتلاف که به درخواست ترکیه و برای بررسی حمله سوریه به یک فروند هواپیمای جنگی ترکیه برگزار شده بود، اعلام کرد که ناتو گزارش‌ها و تحقیقات ترکیه را درخصوص حادثه قبول دارد و سوریه را مقصر این حمله می‌داند.

وی ادامه داد: ناتو توقع ندارد که بار دیگر چنین مساله‌ای پیش آید اما در صورت پیش آمدن این گونه مسائل یقینا ناتو تشکیل جلسه می‌دهد و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.

دبیرکل ناتو با این حال اظهار کرد: غرب هیچ تمایلی برای اقدام نظامی و یا هر حرکت دیگری در سوریه ندارد چرا که این اقدام موجب تحریک جنگ فرقه‌ای در منطقه می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص موضوعات مورد بحث در نشست ناتو گفت: این نشست براساس ماده چهار معاهده ناتو که در آن یکی از اعضا خواستار برگزاری نشست فوری سایر اعضای ناتو می شود، برگزار شده و ماده پنج معاهده ناتو که در آن اقدام نظامی علیه مهاجمین به یکی از اعضا بررسی می‌شود مورد توجه نبوده است.

نمایندگان کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - به منظور بررسی ماجرای سقوط یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه توسط سوریه در بروکسل، مقر ناتو، تشکیل جلسه دادند.

این دومین بار در تاریح شصت و سه ساله این پیمان است که اعضای ناتو برای "مشورت" در مورد تهدید امنیت ملی یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهند.

در عین حال، دولت ترکیه تاکید داشته که در صدد جلب کمک نظامی علیه سوریه نیست هر چند با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت، نگرانی عمیق خود را از اقدام سوریه ابراز داشته است.

مقامات سوریه گفته‌اند که هواپیمای ترکیه را در داخل حریم هوایی خود هدف قرار دادند و به گفته ناظران، نگرانی از احتمال حمایت هوایی خارجی از مخالفان مسلح همراه با ماجرای پناهندگی یک خلبان سوری به خارج، احتمالا باعث واکنش شتابزده دفاع ضد هوایی سوریه شده بود.



نظر شما :