ترکیه: با اقدام سوریه مقابله خواهیم کرد

۰۵ تیر ۱۳۹۱ | ۰۱:۴۵ کد : ۱۹۰۳۲۱۹ سرخط اخبار
 
وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی با ادعای اینکه هواپیمای ترکیه‌ای در آب‌های بین‌المللی و 13 مایل دورتر از مرزهای سوریه سرنگون شده، تاکید کرد که کشورش طرحی برای مقابله با حمله سوریه در دست دارد. 

به گزارش ایسنا، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه "تی‌آرتی" این کشور اعلام کرد که براساس تحقیقات به عمل آمده و گزارش‌های راداری مشخص شده که هواپیمای ترکیه‌ای که توسط ارتش سوریه سرنگون شده، در آب‌های بین‌المللی مورد هدف قرار گرفته و در آب‌‌های منطقه‌ای سوریه سقوط کرده است. 

وی همچنین اعلام کرد که این هواپیما مسلح نبوده و مسیر پرواز آن در رادارهای بین‌المللی به خوبی مشخص است و هویت آن نیز برای دولت سوریه کاملا مشخص بوده است. 

داووداوغلو ادامه داد: هواپیما در آب‌های بین‌المللی و 13 مایل دورتر از مرزهای سوریه مورد هدف قرار گرفته و پس از هدف قرار گرفتن در هشت مایلی آب‌های سوریه سقوط کرده است. 

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: دولت و مقامات ترکیه با مذاکراتی که تاکنون انجام داده‌اند و بررسی گزارش‌های تهیه شده توسط فرماندهان ارتش و دیگر نهادهای مذکور طرحی را برای مقابله با اقدام سوریه تهیه کرده‌اند که به زودی این طرح توسط رجب طیب اردوغان، نخست وزیری ترکیه اعلام خواهد شد. 

داووداوغلو ادامه داد: اردوغان نشست‌هایی را با احزاب مختلف ترکیه و نیز پارلمان برگزار خواهد کرد و پس از مشورت‌های لازم طرح ترکیه به طور رسمی از سوی اردوغان در پارلمان اعلام می‌شود. 

وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه کشورش بدون شفاف سازی و اطمینان از مساله دست به اقدامی نخواهد زد، گفت: ما از اطلاعات به دست آمده اطمینان کامل داریم و مطمئن هستیم که هواپیمای ترکیه‌ای در آب‌های بین‌المللی سرنگون شده و دولت سوریه می‌توانسته به دادن هشدار اکتفا کند و هواپیما را سرنگون نکند. 

وی گفت: هواپیمای ترکیه‌‌ای یک هواپیمای آموزشی بوده و نه یک هواپیمای اکتشافی و در حال انجام پروازهای معمولی خود در آب‌های بین‌المللی بوده و هیچ گونه‌ سلاحی هم حمل نمی‌کرده است. 

داووداوغلو ادامه داد: گزارش کاملی از چگونگی حمله و نیز ماموریت هواپیمای مذکور به سازمان ملل فرستاده‌‌ایم و با مقامات کشورهای زیادی در این خصوص صحبت ‌کرده‌ایم. 

وی گفت: هواپیما در حال بازگشت از ماموریت خود برای لحظات کوتاهی وارد مرزهای سوریه شده اما این مساله دلیلی برای حمله به هواپیمای ترکیه محسوب نمی‌شود چرا که با توجه به سرعت هواپیما و ارتفاع کم آن این مساله بسیار عادی است. 

داوود اوغلو گفت: هواپیمای ترکیه‌ای پس از ورود به حریم هوایی سوریه از سوی نیروهای سوری اخطار دریافت کرده و فورا خاک سوریه را ترک کرده اما 15 دقیقه پس از آنکه از حریم هوایی سوریه خارج شده توسط ارتش سوریه مورد هدف قرار گرفته است که این نشان دهنده سوء نیت مقامات سوری است. 

وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام اینکه مقامات سوری به آنها اطلاع دادند که هویت هواپیما برایشان ناشناخته بوده، گفت: ناشناخته بودن هویت هواپیما برای مقامات سوریه‌‌ای غیر ممکن است چرا که این امر با دادن اخطار و یا درخواست از خلبان به راحتی قابل تشخیص بود. 

داووداوغلو گفت: ترکیه قبل از هر اقدامی، وظیفه خود می‌داند تا جزئیات و اطلاعات کامل این حادثه را به اطلاع مردم و جامعه جهانی برساند و در این خصوص با سفارتخانه‌ها و مجامع بین‌المللی تماس‌هایی داشته است چرا که آنکارا نمی‌خواهد بدون اطمینان کامل دست به اقدامی بزند. 

وی گفت: پس از حمله، با وزرای امور خارجه ایران، قطر، اردن، امارات و چند کشور دیگر تماس گرفتم و جزئیات امر را با آنها در میان گذاشتم و همگی به حق ترکیه اذعان داشتند و در این خصوص ابراز نگرانی شدید کردند. 

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: به زودی با وزرای امور خارجه چین،‌ آلمان و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز تماس می‌گیریم و جزئیات کار را با آنها در میان می‌گذارم. 

وی گفت: ما انتظار داریم که این کشورها از ترکیه حمایت کنند و اینکه مواضع خود را هرچه زودتر در قبال این مساله اعلام کنند. 

داووداوغلو افزود: ترکیه توان دفاع از سرزمین خود را دارد اما قبل از هر کاری باید جزئیات کار مشخص شود و اطلاعات لازم به همگان داده شود. 

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اظهارات اخیر مقامات سوری مبنی بر ورود هواپیمای ترکیه‌ای به حریم هوایی سوریه گفت: متاسفانه طرف سوری اخبار کذب منتشر کرده و بدون هیچ دلیلی اعلام کرده که هواپیما در آب‌های سوری مورد هدف قرار گرفته که این امر واقعیت ندارد. 

وی ادامه داد: ما در مرحله سختی به سر می‌بریم و بر لبه‌ تیغ راه می‌رویم اما قبل از انجام هر کاری باید اطلاعات کامل جمع آوری شود. 

نظر شما :