احمدی‌نژاد به بان‌کی‌مون: از هر طرحی برای صلح در منطقه حمایت می‌کنیم

۰۴ تیر ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۳ کد : ۱۹۰۳۲۱۱ سرخط اخبار

رییس‌جهمور ظهر امروز پس از بازگشت از سه کشور آمریکای لاتین به تهران، پس از اینکه در پایون جمهوری فرودگاه مهرآباد از سوی معاون اول رییس‌جمهور مورد استقبال گرفت، در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج این سفر شش روزه خود پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمود احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود با تبریک فرا رسیدن ماه شعبان و اعیاد این ماه، به سفر خود به دو کشور بولیوی و ونزوئلا اشاره کرد و با بیان اینکه "در راستای روابط دوجانبه به این دو کشور سفر کردم"، گفت: در این دو کشور، دولت‌های انقلابی و ایستاده در برابر استکبار جهانی مسئولیت را بر عهده دارند.

وی با اشاره به روابط خوب و رو به گسترش ایران با دو کشور ونزوئلا و بولیوی و انجام پروژه‌های گوناگون مشترک بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، بهداشتی و علمی گفت: در سفر اخیر، این پروژه‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و بر گسترش هرچه بیشتر روابط دوجانبه تاکید کردیم.

رییس‌جمهور به برخی از پروژه‌هایی که از سوی ایران، در ونزوئلا در حال اجراست از جمله پروژه ساخت مسکن اشاره کرد و افزود: ایران کارخانه‌هایی را در ونزوئلا احداث کرده است که برخی از آنها افتتاح شده و برخی نیز قبلا افتتاح شده بودند و برخی نیز آماده افتتاح هستند.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های ایران در بولیوی اظهار کرد: در جریان این سفر، توافقات دیگری نیز در زمینه انرژی از جمله نفت و گاز حاصل شد و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وی به سفر خود به برزیل و شرکت در نشستی که در ارتباط با محیط زیست برگزار شده بود، اشاره کرد و گفت: این نشست سال قبل نیز در برزیل با موضوع محیط زیست برگزار شده بود و بعد از آن هم در آفریقای جنوبی و دانمارک برگزار شد. این بار دوم بود که این اجلاس در برزیل برگزار می‌شد؛ ‌البته موضوع آن کمی گسترده‌تر شده و در مورد محیط زیست، شیوه زندگی و برنامه‌ریزی در کشورها در این زمینه بود.

رییس‌جمهور به پیشنهاد غربی‌ها در این اجلاس اشاره کرد و افزود: آنها پیشنهاد داده بودند که مجموعه‌ای درست شود که شیوه زندگی و نحوه برنامه‌ریزی به دیگر کشورها و ملت دیکته کند ولی گروه‌های گوناگون از جمله گروه 77 و کشورهای مستقل در برابر آن مقاومت کردند. دولت برزیل نیز این موضوع را خوب مدیریت کرد چون خود نیز مخالف این موضوع بود و این مقاومت‌ها باعث شد که طرح اصلی غرب در حاشیه قرار بگیرد و مسیر معتدل‌تری ترسیم شود و تصمیم بر این گرفته شد که با همکاری کشورها، تعریف مشترکی از پیشرفت، توسعه و تاثیر آن در ابعاد گوناگون زندگی انسان ارائه شود و بعد از حاصل شدن این تعریف مشترک، در مورد سازوکارهای آن و نحوه اجرا شدن آن بحث و گفت‌وگو صورت بگیرد. برخی‌ از غربی‌ها از این موضوع ناراحت بودند و اجلاس را بایکوت کردند در حالی که بیش از 100 نفر از مسئولان کشورها و تعدادی از روسای دولت‌ها در این اجلاس حضور پیدا کرده بودند.

احمدی‌نژاد در ادامه، با اشاره به برخی از دیدارهای صورت گرفته در حاشیه این اجلاس از جمله دیدارش با دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار کرد: جلسه مفصلی بود و در این جلسه در مورد مسائل منطقه و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو شد و ما نگرانی خود را به دبیرکل سازمان ملل متحد از دخالت برخی از کشورها و قدرت‌ها در منطقه و همچنین آتش‌افروزی در منطقه اعلام کردیم و گفتیم که اگر طرحی برای صلح و دفاع از حقوق ملت‌های منطقه ارائه کنند از آن حمایت می‌کنیم. ایشان نیز در این دیدار از رویکرد مثبت ایران از طرح کوفی عنان در مسائل سوریه تشکر کردند.

وی همچنین به گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها در برزیل و همچنین گفت‌وگویش با تعدادی از نخبگان برزیلی اشاره کرد و گفت: در این جلسه در مورد موضوعات مختلف جهانی بحث و گفت‌وگو شد.

رییس‌جمهور در ادامه، خطاب به ملت ایران تاکید کرد: خدمت ملت ایران عرض می‌کنم آن اهدافی که از انقلاب 57 دنبال می‌کردند و اکنون نیز در کانون مطالبات ملت ایران قرار دارد، امروز ابعاد جهانی پیدا کرده و نوع نگاه ایران به مناسبات بین‌المللی گسترش پیدا کرده است. نخبگان برزیلی همان ادبیات، تحلیل و آرمانی که ملت ایران دارد را بیان می‌کردند و با ملت ایران اعلام همبستگی کردند و در واقع ملت ایران را نقطه امید و کانون توجه خود عنوان کردند و در واقع آن هدفگذاری که ملت ایران در سال 57 انجام داده، هدفگذاری درستی است و باید آن را دنبال کنیم.

به گزارش ایسنا، در مراسم استقبال از رییس‌جمهور، رحیمی ـ معاون اول رییس‌جمهور، مشایی ـ رییس دفتر رییس‌جمهور، ولایتی ـ مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، بختیاری ـ وزیر دادگستری، میرتاج‌الدینی ـ معاون رییس‌جمهور در اجرای قانون اساسی، نسرین سلطان‌خواه ـ معاون علمی رییس‌جمهور، بداغی ـ معاون حقوقی رییس‌جمهور، مرادی ـ معاون رییس‌جمهور، تمدن ـ استاندار تهران و ... حضور داشتند.



نظر شما :