بازی خطرناک آمریکا در جنوب ترکیه

۰۴ تیر ۱۳۹۱ | ۰۵:۱۱ کد : ۱۹۰۳۱۷۲ سرخط اخبار
یک مسئول امریکایی گفته است که افسران سی‌آی‌ای چند هفته‌ای است که به ترکیه آمده‌اند و در جنوب این کشور فعالیت می‌کنند تا مطمئن شوند که این سلاح‌ها به دست مخالفان اسد و نه شبکه القاعده می‌رسد.
بازی خطرناک آمریکا در جنوب ترکیه
دیپلماسی ایرانی: روزنامه امریکایی نیویورک‌ تایمز به نقل از مسئولان امنیتی امریکایی و عربی نوشت که شماری از افسران سازمان امنیت مرکزی امریکا (سی‌آی‌ای) به طور سری در جنوب ترکیه برای همکاری با هم‌پیمانان امریکا در میان مخالفان سوریه به سر می‌برند و تلاش می‌کنند که از طریق مرزها به آنها سلاح برسانند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این مسئولان گفته‌اند که سی‌آی‌ای تلاش می‌کند که تفنگ، خمپاره ‌اندازهای قابل حمل و مین‌های ضد تانک از طریق ترکیه وارد خاک سوریه کند و از طریق شبکه‌های واسطه‌ای به دست اخوان المسلمین در سوریه برساند. به گفته این منابع هزینه‌های مالی این تسلیحات را ترکیه، عربستان و قطر تامین می‌کنند.

یک مسئول امریکایی به نیویورک تایمز گفته است که افسران سی‌آی‌ای چند هفته‌ای است که به ترکیه آمده‌اند و در جنوب این کشور فعالیت می‌کنند تا مطمئن شوند که این سلاح‌ها به دست مخالفان اسد و نه شبکه القاعده می‌رسد.

مدتی است که فعالیت‌های تروریستی در خاک سوریه ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و این مساله این نگرانی را به وجود آورده است که سلاح‌هایی که غربی‌ها، اعراب و ترکیه به قصد کمک به مخالفان اسد به سوریه می‌فرستند در حقیقت به دست جریان‌های افراطی و بنیادگرا از جمله القاعده می‌رسد. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که سلاح‌هایی که به دست مخالفان می‌رسد باعث شود تا قبایل و طایفه‌های مختلف سوری مسلح شده و کشور را به سمت جنگ داخلی بکشانند.

بنا به این گزارش افسران سی‌آی‌ای همچنین تلاش می‌کنند که اطلاعات امنیتی لازم قبل از حمله احتمالی امریکا به نظام سوریه را نیز جمع‌آوری کنند.

گفته می‌شود اعلام این بخشی از فشارهای واشنگتن به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای تجدید نظر در برخورد با تظاهرکنندگان است.

نیویورک تایمز همچنین می‌نویسد که سنگ‌اندازی‌های روسیه در برابر اتخاذ هر گونه تصمیمی برای انجام حمله نظامی به سوریه ایالات متحده و هم‌پیمانانش را بر آن داشته است که از راه‌های غیر دیپلماتیک بهره ببرند و به کمک هم‌پیمانانشان به کار مسلح ساختن مخالفان نظام اسد بپردازند تا بدین ترتیب بتوانند اسد را وادار کنند که از قدرت کنار رود.

مزدوران سی‌آی‌ای امیدوارند از این طریق بتوانند از وضعیت مخالفان در داخل سوریه اطلاعات به دست آورند و ارتباطات تازه‌ای با آنها برقرار کنند.

یک مسئول عربی در تلاش برای انتقال دیدگاه‌های امریکایی‌ها در این باره گفت: «افسران سی‌آی‌ای تلاش می‌کنند که راه‌های جدیدی بیابند تا بتوانند علاوه بر مسلح ساختن جریان‌های شبه نظامی مخالف حکومت مردم را نیز مسلح کنند.»  

به گفته مسئولان امریکایی و شماری از بازنشستگان سی‌آی‌ای، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در حال حاضر تلاش می‌کند که بر سر چگونگی اعطای کمک‌های بیشتر به نظامیان در سوریه مثل دادن تصاویر ماهواره‌ای، اطلاعات امنیتی و غیره که مرتبط با تحرکات ارتش باشد، فکر کند.  

آنها همچنین گفتند که ایالات متحده تلاش می‌کند که به مخالفان سوریه با تشکیل یک دستگاه امنیتی پیشرفته کمک کند ولی هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته و اقدامات یا کارهای لازم اتخاذ و انجام نداده است، مثلا هنوز افسران سی‌آْی‌ای برای انجام چنین کاری وارد خاک سوریه نشده‌اند.   

وزارت امور خارجه امریکا با اعطای کمک‌های تسلیحاتی به مخالفان حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تا سقف 15 میلیون دلار موافقت کرده و گفته است که این مبلغ صرف دادن ادوات پزشکی و دستگاه‌های ارتباطاتی به آنها خواهد شد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :