پادشاه عربستان به اجلاس عدم تعهدها دعوت نمی شود

۰۲ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۷ کد : ۱۹۰۳۰۹۹ سرخط اخبار

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که عربستان هزینه سنگینی را برای اعدام اتباع ایرانی می‌پردازد گفت: وزارت امور خارجه از تمام ظرفیت‌های حقوقی و دیپلماسی برای دفاع از حقوق اتباع ایرانی در کشورها استفاده می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، حسین امیر عبداللهیان چهارشنبه در حاشیه سفر به قم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف از سفر به قم دیدار با برخی مراجع تقلید و مسوولان استان و برای تبیین آخرین تحولات خاورمیانه، حوزه بیداری اسلامی و حادثه اخیر در عربستان بود که اتباع ایرانی را به اتهام حمل مواد مخدر اعدام کردند.

او کسب رهنمود و دیدگاه‌های مراجع تقلید را از دیگر اهداف سفر خود عنوان کرد و گفت: این رهنمودها می‌تواند راهگشا و مفید برای وزارت امورخارجه باشد.

وی ادامه داد: آن چه را که در حوزه بیداری اسلامی می‌بینیم نتیجه کار در حوزه‌های نظری، دینی و حوزه‌های علمیه است و نشان دهنده آن است که گفتمان منطقی انقلاب اسلامی ایران در قالب رهبری مقتدر، الگوی ویژه‌ای را ایجاد کرده که امروز در حوزه‌های بیداری اسلامی می‌بینیم.

معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه با بیان این که آن چه امروز شاهد هستیم ریشه در روحانیت و حوزه‌های علمیه دارد ابراز کرد: در حوزه تخصصی هنوز نتوانستیم با حوزه علمیه به صورت منسجم عمل کنیم ولی در سفر قبلی صالحی به قم اقدامات اولیه در این زمینه صورت گرفت و امیدواریم در آینده شاهد همکاری وزارت امورخارجه و حوزه نه تنها در زمینه بیداری اسلامی بلکه در تمام حوزه‌های راهبردی کشور باشیم.

امیر عبداللهیان درباره تحولات خاورمیانه گفت: در این تحولات با این مساله‌ مواجهیم که طرف‌های مقابل تلاش کردند تا حرکت‌های مردمی را شکلی به سمت منافع خود سوق دهند و دستاورد آن ترتیبات سیاسی و امیتی در منطقه باشد که منجر به تقویت رژیم صهیونیستی و تضعیف مقاومت و فلسطین در منطقه باشد.

او با بیان این که در کشورهای اسلامی حرکت‌های ضد اسراییلی گسترش پیدا کرده است بیان کرد: حرکت‌های ضد سلطه افزایش یافته و وضعیت فلسطین و مقاومت منطقه در حال ارتقاء یافتن است.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه با بیان این که افرادی پس از انقلاب‌های مردمی روی کار می‌آیند که از بطن جوامع اسلامی هستند عنوان کرد: کاری که طرف‌های مقابل انجام می‌دهند این است که مسیر انقلاب‌ها را منحرف کنند و این هزینه زیادی برای‌شان دارد هم‌چنین در اقدام بعدی می‌خواهند در مقابل این انقلاب‌ها بایستند و این شعله و خیزش‌ها را متوقف کنند.

او درباره تحولات اخیر در سوریه گفت: یکی از اهدافی که عربستان در مساله سوریه دنبال می‌کند آن است که حکومت بشار اسد را سرنگون کند و در این راستا در سوریه درگیری‌ها را طولانی کرد و رژیم صهیونیستی در این خصوص با تمام توان وارد شده است چون می‌داند هر اتفاقی باعث عوض شدن معادله مقاومت اسلامی در منطقه می‌شود.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: غربی‌ها تصور می‌کنند که اگر رژیم سوریه به عنوان نظامی که در خط مقدم مقاومت قرار داشته تغییر یابد می‌توانند نظامی را روی کار بیاورند که مقاومت و گروه‌های اسلامی کارایی خود را از دست بدهند.

این دیپلمات ایرانی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص حوادث منطقه گفت: همان‌گونه که در سایر کشورها اصلاحات امری ضروری است در کشور سوریه هم اصلاحات باید انجام شود. راهبرد جمهوری اسلامی درباره تحولات منطقه دوگانه نیست و در مساله سوریه، بحرین و یمن از یک دیالوگ مشترک استفاده می کنیم و در هر سه کشور مطالبات مردم جدی مورد نظر قرار می‌گیرد و مداخله خارجی را محکوم می‌کنیم و مداخله عربستان در مساله بحرین را خطا می‌دانیم.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مداخله خارجی باعث شده است که امروز کشور سوریه عرصه فعالیت تروریستی شود که ما آن را محکوم و مردود می‌دانیم و راهکار مشکلات داخلی در سوریه گفت‌وگوی ملی و فراگیر است.

وی ادامه داد: این کشور به‌دلیل این که محور مقاومت است مورد هدف 70 نظام سیاسی در جهان قرار گرفته است تا رژیم بشار اسد سرنگون شود.

امیرعبداللهیان با بیان که از طرف‌های مقابل رفتارهای دوگانه‌ای در قبال کشور سوریه و تحولات منطقه می‌بینیم گفت: در کشور یمن در هفت ماه 12 هزار نفرکشته می‌شوند و هیچ سازمانی آن را محکوم نمی‌کند و نمایش انتخابات با حضور یک کاندیدا که معاون علی عبدالله صالح است برگزار می شود اما در سوریه دولت طبق برنامه اصلاحات پیش می‌رود ولی 70 کشور می‌گویند کافی نیست و باید رژیم بشار اسد ساقط شود.

او با اشاره به انحلال پارلمان مصر توسط شورای نظامی حاکم بر این کشور ابراز کرد: مجلس ملی مصر بر اساس نظر این شورا منحل می‌شود و در بحرین حداکثر 700 هزار نفر وجود دارند که 120 نفر کشته شدند و صدها نفر با گازهای خفه کننده دچار مشکلات تنفسی شدند اما در بحرین کوچک‌ترین اصلاحاتی نشد.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه با بیان این که شیعیان به جرم حضور در تظاهرات مسالمت‌آمیز از محل کار خود اخراج می‌شوند بیان کرد: در مساله سوریه، آمریکا، اسراییل و برخی کشورهای منطقه تصور کردند که در سه ماه می‌توانند حکومت بشار اسد را سرنگون کنند اما شرایط طوری رقم خورد که آن‌ها متوجه شدند که سرنگونی حکومت بشار اسد به این آسانی نیست.

وی با بیان این که سوریه از مرحله امنیتی به سلامت گذشته است عنوان کرد: ما با نگاه اصلاحات در سوریه از مقاومت و مردم سوریه دفاع می‌کنیم و تلاش داریم سوریه همانند قبل در خط مقدم حمایت از مقاومت باشد.

امیرعبداللهیان با بیان این که اقدامات عربستان در بحرین و سوریه خطای راهبردی است گفت: نیروی‌های عربستان سعودی در مقابل اراده مردم بحرین شکست خورده و سعی دارند تا به صورت آبرومندانه از این کشور خارج شوند.

او درباره عملکرد رسانه‌ها در زمینه حوادث منطقه خارورمیانه بیان کرد: باید تلاش کنیم تا درک مردم از تحولات منطقه واقعی باشد؛ در سوریه برخی مطالب کذب را بزرگ نمایی می‌کنند و تحولات بحرین منتشر نمی‌شود بنابراین رسانه‌ها وظیفه دارند تا واقعیت را به مردم نشان دهند.

معاون وزیر امور خارجه ایران درباره مواضع روسیه در قبال حوادث منطقه گفت: با توجه به رایزنی‌ها که با مسوولان روسیه در مسکو داشتیم آن‌ها احساس می‌کنند غربی‌ها به دنبال چیزی هستند که منافع خود را در حوادث منطقه خاورمیانه تضمین کنند.

وی با توجه به جایگاه استراتژیک روسیه در خصوص حوادث منطقه گفت: با توجه به این جایگاه اجلاسی قرار است درباره سوریه در مسکو برگزار شود ولی قرار نیست این اجلاس جایگزین نشست به اصطلاح دوستان سوریه شود بلکه باید خروجی که نشست مسکو دارد منجر به سقوط بشار اسد نشود.

امیرعبداللهیان درباره اعدام اتباع ایرانی توسط کشور عربستان گفت: در چهار دهه گذشته سابقه نداشته کشورهای خلیج فارس اتباع ایرانی را اعدام کنند ولی امروز شاهدیم به دلیل اتهاماتی هم‌چون حمل مواد مخدر اتباع ایرانی را بدون دسترسی کنسولی پنج سال قبل زندانی می‌کنند و سپس اعدام‌شان می‌کنند.

وی با بیان این که در این موضوع با تناقصات رفتاری از عربستان مواجه شدیم گفت: در تماسی که صالحی با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه داشت وی اعلام کرد که اعدام اتباع ایرانی به تعویق افتاده است اما در یادداشت‌های وزارت امور خارجه عربستان آمده است که زمانی که صالحی با سعود الفیصل در حال گفت‌وگو بوده آن‌ها را اعدام کردند.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان این که این کار عربستان را اقدام ساده تلقی نمی‌کنیم گفت: در پشت پرده این عمل نیت سیاسی و غیر خیرخواهانه وجود دارد و این کشور باید هزینه سنگینی را بابت این کار بپردازد.

او با بیان این که در این رابطه کمیته حقوقی کنسولی ایران به عربستان اعزام شده است تصریح کرد: سفر رییس سازمان حج و زیارت به کشور عربستان تا اطلاع ثانوی لغو شد هم‌چنین در نبود سفیر عربستان، کاردار این کشور به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض به دولت عربستان اعلام شد.

امیرعبداللهیان از ارسال نشدن دعوت‌نامه به پادشاه عربستان برای حضور در اجلاس غیرمتعهدها در تهران خبرداد و خاطرنشان کرد: کشور عربستان مدعی است که از اتباع ایرانی چند تن مواد مخدر کشف کرده است و در این خصوص اعلام کرده‌اند فیلم و اعترافات‌شان موجود است ولی با این حال اتهامات آن‌ها برای ما محرز نیست.

وی در پایان تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی با تمام ظرفیت‌های قانونی و بین‌المللی از تمام اتباع خود در تمام کشورها دفاع می‌کند و این یکی از خواسته‌های مراجع تقلید است. 

نظر شما :