سرنوشت نخست وزیر پاکستان به کجا رسید؟

۰۲ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۰۳۰۹۳ سرخط اخبار
حزب مردم پاکستان در نشستی به سرپرستی آصف علی زرداری رییس جمھوری این کشور از تاخیر در اعلام نامزد حزب حاکم برای احراز پست نخست وزیری خبر داد.
گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از سخنگوی ریاست جمهوری پاکستان حاکی است، حزب مردم در نشستی با حضور رییس جمھوری قرار است امروز جمعه قبل از نشست پارلمان ملی برای تعیین نخست وزیر جدید این کشور نامزد اصلی این حزب را برای نخست وزیری اعلام کند.

سناتور 'فرحت الله بابر' گفت: زرداری شب گذشته برای معرفی نامزد حزب مردم با اعضای این حزب و روسای احزاب ائتلافی با دولت نشستی برگزار کرد و در این نشست روسای احزاب ائتلافی به زرداری برای انتخاب نامزد مورد نظر برای این پست اختیار تام دادند.

گفتنی است، حزب مردم پاکستان پیش از این مخدوم شھاب الدین را به عنوان نامزد اصلی برای احراز پست نخست وزیری اعلام کرده بود، اما با توجه به احتمال صدور حکم بازداشت شھاب الدین از سوی سازمان نیروھای مبارزه با مواد مخدر پاکستان به اتھام فساد مالی و رسوایی پرونده ماده مخدر' آفدرین'، احتمالا شھاب الدین از این مقام کنار گذاشته شود.

زرداری , پس از سلب ( رد ) صلاحیت یوسف رضا گیلانی نخست وزیر سابق این کشور از سوی دیوان عالی پاکستان، در نشست ھای فشرده ای تصمیم به انتخاب شھاب الدین گرفته بود.

احتمال صدور حکم بازداشت شھاب الدین ھمزمان با تحویل اوراق نامزدی وی به دبیرخانه پارلمان ملی معرفی او از سوی رییس جمھوری و سرپرست حزب مردم به عنوان نامزد مقام نخست وزیری، اعضای ارشد حزب حاکم را به شوک واداشت.

برخی رسانه های محلی نوشتند : چالش به وجود آمده نه تنھا منجر به رسوایی برای حزب حاکم و دیگر احزاب ائتلافی با دولت شد، بلکه این موضوع باعث شد تا رییس جمھوری بار دیگر در نشستی اضطراری با اعضای ارشد حزب خود و نیز روسای احزاب ائتلافی 'راجا پرویز اشرف' عضو ارشد حزب مردم و وزیر سابق علوم و فناوری در کابینه منحل شده گیلانی را به عنوان نامزد پست نخست وزیری مطرح کند.

گفتنی است، دیروز پرویز اشرف از اعضای وفادار به حزب مردم پاکستان در صورت عدم توافق نمایندگان پارلمان و احزاب سیاسی در مورد انتخاب شھاب الدین برای نخست وزیری، اوراق نامزدی خود را به دبیرخانه پارلمان ملی تحویل داده است.

قمر الزمان کائره یکی دیگر از اعضای ارشد حزب مردم و وزیر سابق اطلاع رسانی و رسانه های پاکستان، اوراق نامزدی خود را به پارلمان ملی نیز ارائه کرد.

بابر سخنگوی رییس جمھوری پاکستان در ادامه افزود: اعلام نامزد جدید مقام نخست وزیری امروز به وقت محلی تا قبل آغاز نشست پارلمان ملی برای انتخاب نخست وزیر جدید اعلام خواھد شد و قرار است 'خورشید احمد شاه' سخنگوی حزب مردم این خبر را طی نشست مطبوعاتی اعلام کند.

در ھمین حال رسانه ھای پاکستان گزارش دادند: برخی روسای احزاب ائتلافی با دولت به زرداری توصیه کردند که کائره را برای نامزدی پست نخست وزیری ترجیح دھد، زیرا پرویز اشرف از قبل با برخی از پرونده ھای فساد مالی نیز روبرو بوده است.
با این حال گزارش منابع خبری از توافق حزب مردم و احزاب ائتلافی با دولت پاکستان بر معرفی پرویز اشرف خبر می دهد، اما تاکنون ھیچ تایید رسمی در باره این گزارش منتشر نشده است.
نمایندگان پارلمان ملی عصر امروز برای انتخاب نخست وزیر جدید پاکستان نشستی برگزار می کنند.

 

نظر شما :