آمریکا، لبنان را تهدید کرد

۰۱ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۹۰۳۰۷۲ سرخط اخبار

به دنبال بالاگرفتن بحران برق در لبنان، یک نماینده مجلس این کشور با اشاره به پیشنهاد ایران برای تأمین برق لبنان گفت: آمریکا تهدید کرده است در صورتی که طرح ایران در لبنان اجرا شود، کشور ما را مورد تحریم اقتصادی قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا از بیروت، کشور لبنان که سالهاست از کمبود برق و نبود زیرساخت های لازم برای تولید انرژی رنج می برد، همزمان با آغاز فصل گرما از مشکل قطع برق 18 تا 22 ساعت در روز رنج می برد؛ امری که سبب بروز بحران های اجتماعی در این کشور شده است.

این روزها همزمان با بالا گرفتن بحران امنیتی در لبنان، بحران کمبود برق نیز به مشکل دولتمردان این کشور اضافه شده و به دنبال قطع چهار روزه برق در اکثر نقاط کشور، در اکثر خیابان‌های پایتخت و سایر شهرها مردم در اعتراض به خیابانها ریختند.

جوانان در نقاط مختلف با آتش زدن لاستیک های فرسوده و بستن راههای اصلی اعتراض خود را به قطع گسترده برق در کشور بویژه نقاط محروم نشان دادند و ارتش نیز به علت تعداد بالای تظاهر کنندگان ، از برخورد جدی با آنها خودداری کرد.

در بسیاری از مناطق لبنان بویژه ضاحیه جنوبی شهر بیروت که از مناطق پرجمعیت شیعه نشین به شمار می رود، بعضا روزانه تنها دو ساعت برق دولتی وجود دارد این در حالی است که بخش های مسیحی و سنی نشین بیروت به بهانه وجود ادارات و شرکت ها، مابین 21 تا 24 ساعت از برق دولتی بهرمند هستند.

در همین حال 'نواف موسوی' عضو فراکسیون 'وفاداری به مقاومت' وابسته به حزب الله روز پنج شنبه در مصاحبه ای مطبوعاتی با اشاره به معوق گذاشتن طرح ایران در تأمین برق سراسری لبنان توسط هم پیمانان آمریکا در لبنان (جریان 14 مارس) گفت: این گروه به خاطر خارج شدن از دولت، درصدد ضربه زدن به برنامه ها و طرح های دولت در راستای حل مشکلات مردم است.

این عضو برجسته فراکسیون حزب الله در مجلس خطاب به آمریکا گفت: شما که از طرح ایران راضی نیستید چرا خودتان یا هم پیمانان شما در لبنان، طرح جایگزینی را تقدیم نمی کنید.

موسوی ادامه داد: آمریکا در برابر کمک های ایران به لبنان در راستای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی آن، تهدید به تحریم بانکی یا اقتصادی می کند و وجود این معضل، مانع حل شدن بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی لبنان شده است.

وی با اشاره به اینکه 'ما می دانیم که آمریکا و هم پیمانان آن در لبنان با سلاح مقاومت مشکل دارند'،اظهار داشت: آیا آن ها با برق لبنان هم مشکل دارند؛ امروز بیشتر لبنانی ها، به علت رفتارهای استعمارگونه آمریکا، از همکاری با ایران محروم هستند.

موسوی گفت: برخی می خواهند با حل نکردن مشکل برق و طولانی شدن آن، با به آتش کشیدن لاستیک‌ها و بستن خیابان های شهرها زمینه را برای سقوط دولت کنونی، مشابه آنچه که در مورد دولت 'عمر کرامی' در دهه نود میلادی روی داد، فراهم کنند.

وی اضافه کرد: برخی طرف های خارجی و داخلی لبنان برای سقوط دولت از راه های مختلف تلاش می کنند و دولت باید با درک این موضوع به طور سریع به مشکل کمبود برق پایان دهد و آن را به شکل دایم حل کند.

موسوی با اشاره به حمله های اخیر جریان 14 مارس علیه ارتش در نقاط مختلف لبنان گفت: جریان 14 با حمله علیه ارتش درصدد جلوگیری از انجام وظایف آن در حفظ امنیت کشور است.

وی با اشاره به آغاز گفت وگوهای ملی تأکید کرد: کسانی که در این گفت وگو ها شرکت کرده اند، باید مسئولیت ملی حفظ لبنان را بر عهده بگیرند و با سیاست های مخرب، دولت را به نابودی سوق ندهند.

وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران در سفر 'احمدی نژاد' رییس جمهوری ایران به لبنان و نیز در زمان سفر 'سعد حریری' نخست وزیر سابق لبنان به ایران، آمادگی خود را برای تأمین برق و به کار گرفتن تمامی امکانات فنی و اجرایی برای احداث پروژه برق رسانی در لبنان اعلام کرد.به رغم این که مسئولان این کشور نیز تمایل خود را نسبت به احداث این پروژه در لبنان ابراز داشتند ولی تاکنون با توجه به وجود برخی موانع سیاسی بویژه فشارهای امریکا و غرب، کارشکنی های جریان 14 مارس و همچنین رانت خواری عده ای از سران سیاسی این کشور از طریق واردات موتور های برق شخصی به لبنان، این امر تحقق نیافته است.

 

نظر شما :