این مرد نخست وزیر جدید پاکستان است؟

۰۱ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۹۰۳۰۶۰ سرخط اخبار

تلویزیون دولتی پاکستان (پی تی وی ) امروز(پنجشنبه) اعلام کرد: 'آصف علی زرداری' رییس جمھوری این کشور به طور رسمی سید'مخدوم شھاب الدین' وزیرسابق نساجی پاکستان رابه عنوان نامز نخست وزیری پاکستان به پارلمان ملی معرفی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل ازشبکه 'پی.تی.وی'، 'راجا پرویز اشرف'عضو ارشد حزب مردم پاکستان ﴿حزب حاکم﴾ و وزیر سابق علوم و فناوری این کشور قرار است در صورت عدم توافق نمایندگان پارلمانی و احزاب سیاسی بر روی انتخاب مخدوم شھاب الدین، جایگزین وی شود.

براساس این گزارش،این تصمیم پس از نشست ھای فشرده رییس جمھوری پاکستان از دو روز گذشته با اعضای ارشد حزب مردم، نمایندگان پارلمان ملی و مجلس سنا گرفته شد.

سید مخدوم شھاب الدین قرار است پرونده اوراق نامزدی خود را امروز به دبیرخانه پارلمان ملی پاکستان که قرار است فردا (جمعه) نشست انتخاباتی برای نخست وزیر جدید این کشور در پارلمان برگزار کند، تحویل دھد.

براساس اعلام رسمی دولت پاکستان،'آصف علی زرداری' رییس جمھوری این کشور با دعوت از نمایندگان مجالس ملی و سنا نشست ھای مھمی را برگزار کرد.

پیش از اعلام گزارش رسمی درباره انتخاب نامزد برای نخست وزیری جدید پاکستان، اعضای ارشد حزب مردم این کشور﴿حزب حاکم﴾ مخدوم شھاب الدین را به عنوان فرد مورد نظر برای این پست انتخاب کرده بودند، از سوی دیگر روسای احزاب ائتلافی با دولت پاکستان نیز حمایت خود را از وی اعلام داشتند.

حزب مردم پاکستان ﴿حزب حاکم﴾ به ھمراه احزاب ائتلافی خود با 342 کرسی دارای اکثریت قاطع در مجلس ملی این کشور است بنابراین مخدوم شھاب الدین برای انتخاب شدن به عنوان نخست وزیر جدید با مشکلی از سوی گروھھای مخالفت دولت روبرو نخواھد بود.

مخدوم شهاب‌الدین متولد 1947 میلادی و اهل منطقه 'سراییکی' در جنوب پنجاب است، وی از سال 2008 تاکنون پست‌های متعددی را در کابینه گیلانی عهده‌دار بود.

شھاب الدین ھمچین در کابینه دولت خانم 'بی نظیر بوتو' نخست وزیر پیشین و دبیرکل فقید حزب مردم پاکستان که در سال 2007 طی حمله انتحاری کشته شد، نیز فعالیت ھای سیاسی چشم گیری داشته است.

تحلیلگران در پاکستان می گویند: حزب مردم پاکستان با انتخاب شھاب الدین به عنوان نامزد پست نخست وزیری پاکستان، به دنبال تقویت موقعیت خود درقسمت ھای جنوبی ایالت پنجاب این کشور که به عنوان بزرگترین ایالت پاکستان نقش کلیدی را در تشکیل دولت این کشور دارد، است.

اصلی ترین حزب مخالف دولت پاکستان، حزب مسلم لیگ شاخه نواز (PML-N) نیز در خصوص انتخاب نخست وزیر جدید پاکستان در حال ارتباط با احزاب سیاسی حتی با شرکای ائتلافی دولت سابق یوسف رضا گیلانی است.

منابع آگاه در حزب مسلم لیگ شاخه نواز گفتند: این حزب 'مھتاب خان عباسی' نماینده خود در مجلس ملی و سروزیر پیشین ایالت پنجاب را به عنوان نامزد برای پست نخست وزیری جدید پاکستان معرفی کرده است.

 

نظر شما :