درخواست مشترک اوباما و پوتین از ایران

۳۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۰۲۹۵۵ سرخط اخبار

در حالی‌که دور دیگری از مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو در حال برگزاری است، ولادیمیر پوتین و باراک اوباما از ایران خواستند به تعهدات هسته‌یی‌اش عمل کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه و باراک اوباما همتای آمریکایی وی که برای شرکت در اجلاس گروه بیست در مکزیک به سر می‌برند، روز دوشنبه پس از دیدار با یکدیگر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تهران باید «اقداماتی جدی با هدف احیای اعتماد بین‌المللی» به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی خود انجام دهد.

دو طرف در این بیانیه افزودند: برای رسیدن به این هدف، تهران باید به طور کامل به تعهداتش عمل کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل کلیه مسایل باقیمانده همکاری کند.

در این بیانیه پوتین و اوباما «به حداقل رساندن استفاده غیرنظامی از اورانیوم با غنای بالا» را خواستار شدند و افزودند که به دنبال تعامل سازنده با ایران از طریق روند (مذاکرات) 1+5 هستند.


اوباما و پوتین همچنین «توقف فوری همه اشکال خشونت» در سوریه را خواستار شدند و تاکید کردند:‌ ما در این باور با یکدیگر متحدیم که مردم سوریه باید فرصت داشته باشند به طور مستقل و دموکراتیک آینده خود را انتخاب کنند.

سران مسکو و واشنگتن همچنین از طرح کوفی عنان نماینده سازمان ملل در امور سوریه برای حل بحران در این کشور حمایت کردند.

شبکه خبری "Msnbc" نیز به نقل از اوباما گزارش داد که با پوتین درباره برنامه هسته‌یی ایران مذاکره کرده است و دو طرف بر رویکرد مشترک میان اعضای 1+5 در برخورد با ایران تاکید کردند.

اوباما تاکید کرد که برای حل دیپلماتیک مساله ایران همچنان «زمان و فضا» وجود دارد.

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بارها و از جمله در سفر اخیرش به تهران تاکید کرده است که مسکو با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مخالف است.

دیدار دوجانبه اوباما و پوتین، که اولین دیدار دو طرف پس از روی کار آمدن مجدد پوتین به عنوان رییس‌جمهور روسیه بود، همزمان با مذاکرات نمایندگان آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان با ایران انجام شد که در مسکو در حال برگزاری است.

این مذاکرات که روز دوشنبه آغاز شده است پیرو مذاکراتی انجام می‌گیرد که دو طرف در استانبول و بغداد داشتند.


نظر شما :