درخواست مالکی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران

۲۸ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۹۰۲۸۶۴ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوری المالکی در گفت‌وگو با شبکه میادین که از بیروت پخش می‌شود، گفت: ایران با نظارت بین‌المللی و انجام بازرسی‌های دقیق و هم‌چنین کاهش غنی‌سازی اورانیوم موافقت کرده است از این رو جهان باید به همکاری با آن و لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور بپردازد.

وی با طرح سوالاتی از این قبیل که جایگاه اسراییل دراین مساله کجاست، آیا اسراییل هم اکنون چنین شفاف‌سازی را در نظارت بر تاسیسات هسته‌یی‌اش دارد، آیا می‌پذیرد که آژانس انرژی اتمی از تاسیساتش بازدید کند و آیا اسراییل می‌پذیرد که غنی‌سازی را به پنج درصد کاهش دهد، تصریح کرد: چرا با وجود آنکه اخباری از پیچیده شدن مساله سلاح هسته‌یی اسراییل وجود دارد ، جهان کاری در قبال اسراییل انجام نمی‌دهد؟

مالکی ادامه داد:‌ اگر که ما و یا ایران و یا همه کشورهای عربی حاضر در منطقه ضرورت پرداختن به سلاح هسته‌یی اسراییل را خواستاریم این مساله خواسته‌ای عادلانه به شمار می‌رود و جهان باید به آن پاسخ دهد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: عراق در نشست 1+5 بی‌طرف بود و تنها مقدمات دیدار را فراهم کرد و در زمان نیاز هم به انتقال پیام‌ها پرداخت هم‌چنین سعی کرد تا ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها را در اتاق دربسته‌ای گرد هم آورد و طرفین نیز بر آن توافق کردند و بیش از یک دیدار میان طرفین انجام شد اما در سطح مطلوبی نبود.

وی ادامه داد: طرفین تمایل داشتند که در این دیدارها مشکلات حل شود. عراق شاهد دو نشست میان طرفین ایرانی و آمریکایی بود اما این دیدارها به نتیجه نرسید.

مالکی با بیان این که مذاکرات بغداد موفقیت آمیز بود، گفت: ایران و سازمان ملل از عراق به دلیل مواضع بی‌طرفانه و تعهداتش و هم‌چنین تمایلش به موفقیت آمیز بودن مذاکرات ، تشکر کردند.

نظر شما :