کاخ سلطنت یا خانه سالمندان؟

۲۸ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۰۲۸۳۷ سرخط اخبار
خبرآنلاین: مرگ ولیعهد عربستان نایف بن عبدالعزیز آل سعود همزمان حامل بیم و استرس در دل عده ای و آهی از سر اطمینان در دل عده دیگری بود. گفته می شود که نایف 78 ساله در ژنو سوئیس فوت کرده است. اواخر ماه گذشته بود که او عربستان را با نیت درمان ترک کرد. آخرین بار در تاریخ سوم ژوئن منابعی در داخل آل سعود ادعا کردند که حال عمومی نایف خوب است و به زودی به کشور بازمی گردد. مرگ نایف که معاون نخست وزیر و وزیر کشور عربستان بود هشت ماه پس از مرگ برادرش و ولیعهد پیشین سلطان بن عبدالعزیز رخ داد.

عبدالعزیز در آن زمان 86 سال سن داشت. سال گذشته زمانی که بحث ولیعهدی نایف به میان آمد، اما و اگرهای بسیاری در این خصوص مطرح شد. در میان نسل جدید آل سعود همگان نایف را کهنسالی بسیار محافظه کار می دانستند که به نسبت ملک عبدالله از ذهن چندان اصلاح طلبانه ای هم برخوردار نیست. در آن زمان این واهمه وجود داشت که در صورت مرگ ملک عبدالله و رسیدن قدرت به نایف، اصلاحاتی که عبدالله آغاز کرده از ناکجاآباد سردرآورد. ملک عبدالله وعده داده است که زنان می توانند در انتخابات شورای محلی سال 2015 شرکت کنند.


مرگ ولیعهد دوم در کمتر از هشت ماه، می تواند ثبات سیاسی عربستان را بسیار متزلزل تر از پیش کند. مبک عبدالله بن عبدالعزیز 87 ساله دو ولیعهد را با دستان خود به خاک سپرده است و در روزهای آتی باید تصمیم سخت انتخاب و انتصاب ولیعهد سوم را هم بگیرد. سومین برادر ملک عبدالله شاهزاده سلمان با 75 سال سن محتمل ترین گزینه است. اکثر کسانی که در صف برای احراز پست ولیعهدی ایستاده اند، عصایی در دست دارند و یا بر روی ویلچیر نشسته اند. با این تصویر چندان بیراهه نیست اگر بگوئیم که کاخ سلطنتی آل سعود بیشتر به خانه سالمندان می ماند تا محلی برای تصمیم گیری در خصوص امور. چند دهه آتی در عربستان را باید با مراسم های تشییع جنازه پشت سر هم و به دنبال آن مراسم های تاجگذاری متناوب در بزرگترین صادرکننده نفت در جهان گذراند. قدرت دست به دست نسلی خواهد شد که بیشتر به حفظ پایه های قدرت و خاندان سلطنتی می اندیشند تا ساخت فردایی بهتر برای شهروندان. با مرگ یک به یک ولیعهدها ، باید انتظار سکون در روند اصلاحات را داشت. شاید حضور خاندان آل سعود در راس قدرت در چند دهه گذشته و چنه دهه آتی را بتوان عامل ثبات سیاسی در کوتاه مدت دانست اما با نیمی از جمعیتی که زیر 18 سال سن دارند و رهبرانی که میانگین سنی همگی آنها از مرز 70 گذشته است ، رویارویی با بحران در کشور آل سعود اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.
تایم 16 ژوئن
 

نظر شما :