تلاش جنگ طلبان آمریکایی برای ضربه زدن به مذاکرات ایران

۲۸ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۱:۵۰ کد : ۱۹۰۲۸۲۸ سرخط اخبار
 
از حدود یک هفته پیش و با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو، محافل جنگ طلب آمریکایی بار دیگر فعالیت های خود را برای عقیم گذاشتن مذاکرات آغاز کرده اند. جدیدترین نمود این فعالیت ها، در مصوبات و بیانیه های کنگره آمریکا قابل مشاهده است.

به گزارش «تابناک»، تنها چند روز پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای را علیه فعالیت های هسته ای ایران به تصویب رساند، امروز نیز خبر مطرح شدن شروط جدیدی از سوی برخی سناتورهای آمریکایی در این رابطه منتشر شده است.

در قطعنامه ای که با 401 رأی موافق در برابر تنها 11 رأی مخالف درباره مسئله هسته ای ایران به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسیده، از باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور خواسته شده با هرگونه که سیاستی که متکی بر «دربرگیری» (Containment) در پاسخ به «تهدید هسته ای ایران» باشد، خودداری کند.

پایگاه تحلیلی «آسیا تایمز» با اشاره به اینکه این ماجرا عملاً راه هرگونه مذاکره میان ایالات متحده و ایران را می بندد و در اصل، به رئیس جمهور می گوید هیچ چیزی کمتر از جنگ و یا تهدید به جنگ در رابطه با ایران قابل پذیرش نیست.

علاوه بر این، به باور آسیا تایمز و شماری دیگر از منابع خبری و تحلیلی، هدف اصلی از تصویب این قطعنامه، اخلال در مذاکرات آتی ایران و 1+5 درباره پرونده هسته ای ایران در مسکو است.

در این قطعنامه که پیش نویس آن پیش از این مطرح شده و مورد انتقاد شمار زیادی از ناظران و تحلیلگران قرار گرفته بود، خط قرمز آمریکا در تعامل با مسئله هسته ای ایران نیز تغییر کرده است. پیش از این، «دستیابی» ایران به سلاح هسته ای به عنوان خط قرمز آمریکا معرفی می شد، اما اکنون این خط به «توانایی دستیابی» به سلاح هسته ای تغییر پیدا کرده است.

بعضی از اعضای کنگره استدلال می کنند از آنجایی که ایران هم اکنون نیز تخصص و دانش فنی لازم برای تولید سلاح هسته ای را در اختیار دارد، عملاً دولت آمریکا می تواند با این استدلال هر زمان که بخواهد با ایران وارد جنگ شود.

از سوی دیگر و هم راستا با این ماجرا، دیروز نیز 44 سناتور آمریکایی در نامه ای به باراک اوباما از وی خواستند در صورت عدم موافقت ایران با شروط مورد نظر آن ها، به مذاکره با ایران خاتمه داده شود.

آن ها در تشریح شروط مورد نظر خود گفته اند ایران باید تأسیسات هسته ای فردو را تعطیل کند، غنی سازی بالای 5 درصد را به طور کامل متوقف کند و همه حجم اورانیوم بالای 5 درصدی که در اختیار دارد را به خارج از کشور انتقال دهد.

آن ها همچنین از اوباما خواسته اند تحریم های تصویب شده درباره خرید نفت ایران از سوی دیگر کشورها را کاهش ندهد و یا به تأخیر نیندازد. به گفته آن ها، تنها در صورتی می توان در رابطه با ایران به نتایج دیپلماتیک دست یافت که تحریم ها دائمی و فلج کننده باشند.

به این ترتیب، به نظر می رسد طی روزهای اخیر کمپین جنگ طلبان آمریکایی تحرک بیشتری پیدا کرده و هدف خود را ضربه زدن به امکان هرگونه توافقی با ایران قرار داده است.

آنچه واضح است اینکه، اگر این فشار کنگره بر اوباما ادامه پیدا کرده و وی مجبور به تأمین نظرات آنان شود، نه تنها نمی توان از مذاکرات مسکو امید رسیدن به توافق را داشت، بلکه حتی در این شرایط احتمال تقابل طرفین مطرح می شود.

در شرایطی که از یک سو ایران همواره اعلام کرده در پی دستیابی به سلاح هسته ای نیست و از سوی دیگر، بر حق خود برای داشتن دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای تأکید کرده، طرح چنین مباحث و تصویب چنین مصوباتی در کنگره آمریکا، تنها نشان دهنده رویکرد غیرمنطقی و جنگ طلبانه نمایندگان این کشور است.

نظر شما :