یونان برای خروج از یورو آماده می شود؟

۲۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۹ کد : ۱۹۰۲۸۱۵ سرخط اخبار
یک روزنامه آلمانی انتخابات مجدد پارلمانی که فردا در یونان برگزار می شود را برای آینده این کشور و منطقه یورو بسیار سرنوشت ساز توصیف کرده و تصریح کرد که مردم این کشور خود را برای خروج از منطقه یورو آماده می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی نوشت: انتخابات مجدد پارلمانی که فردا در کشور یونان برگزار می شود نقش تعیین کننده ای برای آینده این کشور و منطقه یورو دارد. این کشور در چه مسیری قرار خواهد گرفت؟

نویسنده در ادامه نوشت: فردا یونانی ها پارلمانی جدید را انتخاب خواهند کرد البته برای دومین بار این انتخابات با فاصله کمتر از شش هفته برگزار می شود. البته این انتخابات بسیار سرنوشت ساز تر از دور اول آن خواهد بود که به یک بن بست سیاسی در یونان منجر شد.

نویسنده در ادامه این پرسش را مطرح می کند که خروجی این انتخابات چگونه خواهد بود؟ و در پاسخ به این پرسش می نویسد: در دو هفته آخر باقی مانده به انتخابات مجدد پارلمانی در یونان نتیجه هیچ نظر سنجی درباره این انتخابات منتشر نشد تا انتخاب کنندگان تحت تاثیر این نتایج قرار نگیرند. بنابراین هیچ تصویر واضحی درباره نتایج این انتخابات وجود ندارد. البته اکثر نظر سنجی هایی جامعی که بعد از انتخابات دور اول برگزار شد از رقابت تنگاتنگ حزب محافظه کار دموکراسی نو و حزب چپ رادیکال(سیریزا)خبر می دهند.

در حدود هشت نظر سنجی از 11 تایی که اخیرا انجام گرفته است حزب دموکراسی نو اندکی جلوتر قرار دارد و در دو نظر سنجی دیگر حزب افراطی "سیریزا" پیروز انتخابات ارزیابی شده است و در یک نظر سنجی نیز هر دو حزب با هم برابر بودند.

نویسنده در ادامه نوشت: به احتمال قوی هیچ یک از دو حزب چپ رادیکال و دموکراسی نو اکثریت مطلق را در پارلمان به دست نخواهند آورد و باید شریکی برای خود انتخاب کنند. به این ترتیب احزاب سوسیالیست پاسوک که در نظر سنجی های اخیر حدود 12 درصد رای موافق داشتند و حزب چپ دموکراتیک یونان موسوم به دیمار که براساس نظر سنجی ها سهم رای آن شش درصد می باشد نقش تعیین کننده ای در این انتخابات خواهند داشت. هر دوی این احزاب طرفدار اروپا بوده و خواهان باقی ماندن کشورشان در منطقه یورو می باشند. این دو حزب می توانند به یکی از دو حزب بزرگ در کسب اکثریت پارلمانی کمک کنند.

نویسنده در ادامه به بررسی وعده هایی که احزاب یونانی قبل از انتخابات به مردم داده اند پرداخته و نوشت: همه احزاب می گویند که ما نمی توانیم مانند قبل برنامه های اقتصادی را پیش ببریم و روند ریاضت اقتصادی همواره یونانی های بیشتری را به بدبختی می کشاند.  البته رئیس حزب محافظه کار دموکراسی نو می خواهد به اهداف برنامه های ریاضتی پایبند باشد اما یک کاهش سخت گیریهای ریاضتی ، زمان بیشتر برای احیای بودجه و محرکهای رشد برای اقتصاد یونان را خواستار شده است.

بر خلاف محافظه کاران ، حزب چپ رادیکال می خواهد بسته ریاضتی را به صورت یکجانبه خاتمه یافته اعلام کند و بخشهای بزرگ اقتصادی را دولتی کند. این برنامه هایی است که اخیرا این حزب اعلام کرده است.به این ترتیب حزب چپ رادیکال با این برنامه های خود پایان کمکهای اتحادیه اروپا و ورشکستگی دولتی را برای کشورش رقم می زند. پس از آن یونان ممکن است از منطقه یورو خارج شود.البته رئیس حزب سیریزا اخیرا برای کسب آراء میانه رو ها کمی لحن ضد اروپایی خود را آرام تر کرده است اما در حزب وی همچنان احساسات ضد اروپایی غلب دارد.

نویسنده در ادامه این پرسش را مطرح می کند که یونانی ها چه می خواهند و در پاسخ به این پرسش می نویسد: از هر ده نفر یونانی هشت نفر خواهان پایبندی به یورو می باشند اما اکثریت مردم این کشور مخالف طرحهای ریاضتی تحمیلی اتحادیه اروپا می باشند. رئیس حزب سیریزا به مردم کشورش تلقین می کند که هر دوی این اهداف که ظاهرا با هم تناقض دارند قابل دستیابی می باشد.

نویسنده در ادامه به بررسی شرایط اقتصادی فعلی یونان پرداخته و می نویسد: این کشور از نظر سیاسی شدیدا فلج شده است چرا که از اواسط آوریل هیچ پارلمانی در این کشور وجود ندارد ، از طرفی از نظر اقتصادی نیز وضعیت بسیار بدی در این کشو حاکم است. اصلاحات در این کشور به بن بست رسیده اند. وضعیت بخشهای سلامت در آستانه فروپاشی قرار دارد. روند رکود اقتصادی سرعت روز افزونی پیدا کرده و بیکاری مرتبا در این کشور در حال افزایش است. در این سال بازده اقتصادی در یونان حدود شش درصد کاهش داشته است. بحران اقتصادی اختلافات بین قطبهای سیاسی در این کشور را تشدید کرده است.

تاگس اشپیگل در ادامه با طرح این پرسش که چه تکالیفی در انتظار دولت بعدی یونان می باشد می نویسد: مهمترین تکلیف دولت آینده یونان این است که اعتماد متزلزل یونانی ها به سیاستمداران را دوباره ترمیم کند ، اعتماد اتحادیه اروپا را به یونان بازگرداند. در هر صورت یونان به پول فوری نیاز دارد و بدون کمک های خارجی صندوق های دولتی در بیستم جولای خالی خواهند شد.

البته در این راستا دولت باید حقوق بگیران و بازنشستگان یونانی را تحت فشار قرار دهد.این شرایط می تواند ناآرامیهای سختی را در یونان ایجاد کند.مردم این کشور احتمالا سعی خواهند کرد به بانکها هجوم بیاورند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بسیاری از یونانی ها خود را برای خروج کشورشان از منطقه یورو آماده می کنند. آنها در آستانه انتخابات حسابهای بانکی خود را تخلیه می کنند. بر اساس آمار اعلام شده توسط یکی از بزرگترین انستیتوهای یونان اخیرا مردم این کشور روزانه 500 تا 800 میلیون یورو را از بانکها بیرون می کشند. بر اساس آمار اعلام شده از طرف بانک مرکزی در سال گذشته 17 درصد سپرده های بانکی بانک های این کشور خارج شده است.

"تاگس اشپیگل" در ادامه این پرسش را مطرح می کند که یک برگشت یونان به ارز سابق چه مفهومی دارد و در پاسخ به این پرسش با اشاره به عواقب وخیمی که چنین روندی برای یونان به بار می آورد که ورشکستگی دولتی را در پی خواهد داشت به عواقب خروج یونان از منطقه یورو برای اتحادیه اروپا پرداخته و می نویسد: ماههاست که دولتها،بانکها و شرکت های اروپایی تلاش می کنند تا خود را برای چنین شرایطی آماده کنند. اما هزینه چنین روندی برای اروپا بسیار سنگین خواهد بود. در صورت خروج یونان از منطقه یورو اعتبارهای کمکی به این کشور از طرف اتحادیه اروپا برگردانده نمی شود و این برای بانک مرکزی اروپا گران تمام می شود. کارشناسان این گونه ارزیابی می کنند که ورشکستگی یونان تنها برای کشور آلمان تا 100 میلیارد یورو هزینه در بر خواهد داشت. از نظر سیاسی نیز خروج یونان از منطقه یورو عواقب وخیمی خواهد داشت و می تواند واکنش زنجیره ای دیگر کشورهای بحران زده این منطقه از جمله ایتالیا،اسپانیا،پرتغال و ایرلند را به دنبال داشته باشد. 



نظر شما :