البرادعی نتیجه انتخابات مصر را پیش بینی کرد

۲۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۹ کد : ۱۹۰۲۸۰۶ سرخط اخبار
محمد البرادعی اظهار داشت: هم‌اکنون مصر در شرایط بدتری نسبت به دوران دیکتاتوری حسنی مبارک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد البرادعی در مصاحبه با روزنامه گاردین، اظهار داشت: ما در یک آشفتگی کامل و یک روند پیچیده هستیم؛ روندی که ما را به جایی غیر از مکانی که 18 ماه پیش بودیم، نمی‌برد.

محمد البرادعی، برنده جایزه نوبل و فردی که از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری مصر کناره‌گیری کرد، اظهار داشت: ما در حالی قرار است رئیس‌جمهور مصر را انتخاب کنیم که قانون اساسی و پارلمان نداریم و رئیس‌جمهور جدید با در دست‌گیری قوای قانونی و اجرایی یک امپراتور جدید خواهد بود زیرا او این حق را خواهد داشت که به تصویب قوانین بپردازد؛ حتی قانون اساسی را تغییر دهد.

البرادعی، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پیش‌بینی کرد، احمد شفیق، ‌نخست‌وزیر حسنی مبارک که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مقابل محمد مرسی رقابت می‌کند، پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود.

البرادعی تایید کرد که در این انتخابات رای به صندوق نخواهد انداخت اما در عین حال از تحریم کامل انتخابات امتناع ورزید.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: اخوان‌المسلمین باید خود را به قشرهای دیگر جامعه می‌رساند و یک ائتلاف گسترده‌تر تشکیل می‌داد اما این کار را نکرد. آن‌ها از ابتدا اعلام کردند که بخشی از "کیک" را می‌خواهند اما هم‌اکنون آن‌ها به دنبال آن هستند که تمام کیک را به خود اختصاص دهند و این موضوع عواقبی را و واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت که طی چند روز آینده شاهد آن خواهیم بود.

وی اظهار داشت: شتاب انقلابی مردم به خاطر عدم موفقیت معترضان برای انتخاب یک رهبر مشروع، کاسته شده است.

البرادعی گفت: یک اشتباه بزرگ این بود که از روز اول جوان‌ها معترض با یکدیگر متحد نشدند و انقلاب یک انقلاب بدون رهبر بود و هر فرد خود یک انقلاب بود.

وی ادامه داد: من امیدوارم که آن‌ها از گذشته درس گرفته باشند و فکر می‌کنم هم‌اکنون مردم در حال صحبت کردن درباره متحد شدن تحت رهبری یک شخص واحد و تعامل با رئیس‌جمهور جدید برای یافتن راهی بهتر برای همکاری هستند و آن‌ها خود را برای انتخابات آینده آماده می‌کنند و در راستای آشتی ملی تلاش می‌کنند.

البرادعی عنوان داشت: عدم همکاری با رئیس‌جمهور جدید و گفتن این موضوع که او مشروعیت ندارد بسیار دشوار است زیرا او توسط صندوق‌های رای انتخاب شده است. چه ما این کار را بکنیم و چه وارد روند آشتی ملی شویم مردم خواهند گفت این چیزی نبود که ما می‌خواستیم اما به خاطر کشور ما باید فرمولی جهت هم‌زیستی با یکدیگر پیدا کنیم. مردم خسته‌شده‌اند و من مطمئن نیستم که اعتراضات خیابانی پس از انتخابات از سوی مردم حمایت چندانی شود. مردم خواستار ثبات هستند.

البرادعی در انتهای این مصاحبه گفت: من معتقدم ما نیازمند آشتی ملی به خاطر مردم هستیم؛ 50 درصد از مردم مصر که پایین‌تر از خط فقر هستند هنوز شاهد مزایایی از انقلاب برای خود نبوده‌اند. در واقع شرایط برای آن‌ها سخت‌تر شده است
 

نظر شما :